• Burberry

Varför anser ni att alla hästar måste ha täcke utomhus?

Nu är jag irriterad! Jag har min häst (en fjording) utlånad till en kompis. På deras bondgård har deras nära släkting också sina hobbyridhästar (varmblod). I morse fick min kompis (som haft hästar halva sitt liv) utskällning av denna släkting som är utbildad djurskötare. Orsaken var att hon satt ut min häst utan täcke. Visserligen blåser det lite, och regnar, men denna häst har aldrig använt täcke utomhus, inte ens under kallaste vintern. En häst som går ute utan täcke bildar ju tjockare päls, och i hagen finns ju lä och regnskydd.

Varför anser vissa, oftast ridskoletjerer, att alla hästar ska ha täcke ute från höst till vår, annars så är det djurplågeri? Tillhör du dem, förklara gärna, för jag förstår verkligen inte hur ni tänker. Att en klippt häst behöver täcke är en annan sak, men att en vanlig hobbyhäst som aldrig är inne i en manege skulle behöva det, det är verkligen löjligt.

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • Svar på tråden Varför anser ni att alla hästar måste ha täcke utomhus?
  • Undret Gilan
    Stoltamamman skrev 2009-11-30 18:12:07 följande:
    Min häst är väldigt tunnpälsad och har täcke om det är riktigt ruskväder men annars går hon alltid utan. Jag har under alla mina år som hästtjej (27 år) förfärats över dom stackars hästar som i höst- och vårvärme är alldeles genomsvett under täcket för att deras ägare sätter på täcke efter almanackan istället för efter väderleken...
    Verkligen, men bättre det än de som bara en dag tar av täckena pang poff och så blir det iskallt. Hellre en genomsvett häst en dag  då det är varmt än en som fryser massor då den är klippt och van vid täcken en dag då det blir kallt!
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Dr Mupp

Självklart behöver inte alla hästar täcke. Man får ju kolla på hästen och vad den används till. En helklippt häst som rids i manegen dagligen behöver täcke ute. Ett kallblod som lufsar runt i skogen och har tjock päls behöver oftast inte ett täcke så länge den inte svettats.

Däremot kan jag se fördelarna med täckade hästar. De håller sig torra och varma och pälsen blir inte fullt lika tjock så de svettas inet lika mycket när de rids.

• Trill

En fjording lär knappast behöva täcke på vintern. De är ju uppfödda i Norge en gång i tiden! Inte tusan hade de överlevt förr i tiden om de inte klarat en vinter utan täcke

Jag hade nog aldrig släppt ut ex ett arabiskt fullblod i svenskt vinterväder utan täcke dock...

• yodi

det beror ju på, dels vilken typ av häst man har, vad hästen gör men även på den enskilde individen.

har två ston, äldsta är ett varmblodigt travar sto på 17 år, hon har på sig täcke på vintern, dels för att hon har svårt att hålla hullet men även för att hon lätt får ont i ryggen.

hennes dotter däremot (fem åring halvblods korsning) klarar sig utmärkt utan täcke.

• Burberry

Va skönt att höra att det finns så många förnuftiga hästmänniskor som inser att alla hästar automatiskt inte behöver täcke, utan att man ska se till det individuella behovet. Exakt så tycker jag också. Men jag tror bestämt att våra ridskolor här i nejden skulle behöva ta upp det i sin undervisning, nu tror per automatik alla deras kunder att ALLA hästar behöver det bara för att de som har sina hästar i manegen största delen av dan använder (och behöver) använda det när hästarna går ute.

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • Zaria
    Trill skrev 2009-12-01 10:55:56 följande:
    En fjording lär knappast behöva täcke på vintern. De är ju uppfödda i Norge en gång i tiden! Inte tusan hade de överlevt förr i tiden om de inte klarat en vinter utan täcke Jag hade nog aldrig släppt ut ex ett arabiskt fullblod i svenskt vinterväder utan täcke dock...
    fast Araber klarar sig ofta bra utan täcken, däremot hade jag satt täcke på en fjording som var klippt och reds varje dag.

jag tycker det handlar om vad man gör med hästen rids den varje dag och blir svett så självklart sätter man på ett täcke iaf tills hästen torkat.

Sedan är det ju andra faktorer som spelar in

*Klippning?
    *Arbete/svett
    *Pälsättning
    *Fryser?

osv.

Dock skall INGEN häst behöva jobba/svettas och sedan åka ut i hagen utan täcke
  • scaniae
    Burberry skrev 2009-11-30 15:22:47 följande:
    Nu är jag irriterad! Jag har min häst (en fjording) utlånad till en kompis. På deras bondgård har deras nära släkting också sina hobbyridhästar (varmblod). I morse fick min kompis (som haft hästar halva sitt liv) utskällning av denna släkting som är utbildad djurskötare. Orsaken var att hon satt ut min häst utan täcke. Visserligen blåser det lite, och regnar, men denna häst har aldrig använt täcke utomhus, inte ens under kallaste vintern. En häst som går ute utan täcke bildar ju tjockare päls, och i hagen finns ju lä och regnskydd. Varför anser vissa, oftast ridskoletjerer, att alla hästar ska ha täcke ute från höst till vår, annars så är det djurplågeri? Tillhör du dem, förklara gärna, för jag förstår verkligen inte hur ni tänker. Att en klippt häst behöver täcke är en annan sak, men att en vanlig hobbyhäst som aldrig är inne i en manege skulle behöva det, det är verkligen löjligt.
    instämmer helt i dina argument, speciellt en fjording SKALL vara ute året runt och utan täcke.
    De flesta hästraser mår bättre av att vara utan täcke. Det är inga keldjur, det är vilda djur från början som tyvärr en hel del verkar ha glömt bort
  • Zaria
    scaniae skrev 2009-12-01 16:34:20 följande:
    instämmer helt i dina argument, speciellt en fjording SKALL vara ute året runt och utan täcke.De flesta hästraser mår bättre av att vara utan täcke. Det är inga keldjur, det är vilda djur från början som tyvärr en hel del verkar ha glömt bort
    men då får man ju förutsätta att den fjordningen inte rids hårt eller tävlas, annars blir det inte speciellt schysst mot en klippt alt genomsvettig fjording att gå ute i ur och skur oavsett temperatur
  • mamalinda

jag har två hästar,Den ena, en nordis och den andra en islänning.
    Islänningen täckar jag aldrig då han är unghäst coh inte navänds så han svettas. Nordisen får endast täcke om jag ridit under vinterhalvåret och han är svettig. Annars lufsar mina goa nallebjärnar nöjda runt otäckade:)

• scaniae
    Zaria skrev 2009-12-01 17:52:36 följande:
    men då får man ju förutsätta att den fjordningen inte rids hårt eller tävlas, annars blir det inte speciellt schysst mot en klippt alt genomsvettig fjording att gå ute i ur och skur oavsett temperatur
    Nu menar jag en "naturell" Fjording med all sin päls i behåll.
Svar på tråden Varför anser ni att alla hästar måste ha täcke utomhus?