• lurv

    Retrovagnstråden 18

    Hej hej tråden!

    Länge sedan jag var hår men december har varit mer än lovligt jobbig. Är ännu inte klar med allt som ska göras och skulle just nu vilja att det var minst 3 dagar kvar till julafton.

    Yukio: Den modellen på Gesslein ville jag ha till min äldsta dotter men valde bort den! Den har jättelåga sidor så den känns inte säker om barnet skulle luta sej över kanten. Dessutom så är den ganska "kort" så de kan inte sitta i den så lång tid. Vill du ha en rätt retro kombivagn så skulle jag rekommendera BRIOs kombivagn. Den är "lång", Pluringen hade sin tills han var drygt 2 år. Den har dessutom höga sidor och tar sej fram överallt!

  • lurv
    jagäraf skrev 2010-01-03 20:27:35 följande:
    Det kanske är så att vagnen är en Gesslein men sittdelen en Hartan... Nej, så är det säkert inte men jag kan berätta hur det varit med två av mina vagnar som jag tyvärr inte kan visa bilder på eftersom galleriet fortfarande är borta:Dels är det den röda Gessleinvagnen i manchester med rotting på sidorna som jag visade bild på igår. Den har en sittdel i blå och röd galon. De är bägge Gesslein men sittdelen är köpt först i slutet av 70-talet och liggdelen tillköpt när nästa syskon kom 1982.Sen har jag en orange Gesslein Panorama. Till den följde också en sittdel och när jag fick hem den blev jag mycket förvånad. Enl säljaren var alltihop köpt tillsammans vid samma tillfälle men det visade sig att sittdelen är en Emmaljunga som såldes till deras Princessvagn. Så visst kan det vara så att det inte är samma vagn även om säljaren tror det. Många vagnar passar mer eller mindre på varandras chassin. Emmaljunga passar alltså på Gesslein (äldre modeller av e-ljunga vill säga) men man får pressa ihop chassit en aning då e-ljunga är lite bredare än Gesslein.
    Det är iallafall ett Hartanchassi till så jag tror nog att hela vagnen är en Hartanvagn. Hade en Hartankombi till äldsta dotten Riktigt tjusig randig vagn i syrenlila och grått (hur i hela friden tänkte jag när jag köpte den??)
  • lurv
    Infinite Joy skrev 2010-01-06 18:07:24 följande:
    Någon som vet vad detta är för vagn?www.blocket.se/stockholm/Vintage_vagn___1972_...
    Detta är en Mothercare! Kollar man på sidan av vagnen så är det Mothercares logga som sitter där Har även för mej att det bara är Mothercare som har vita korgar under vagnen. Vi diskuterade det för några trådar sedan eftersom det ser ut som ett hopplock.
  • lurv
    Familjetrollet skrev 2010-01-17 18:44:43 följande:
    vem är det som har koll på ettiketten på vagnarna?nu ska jag lirka loss hjulen,det är svårt att hålla tassarna borta
    Jag har den i min pres Kopiera den gärna och lägg hos dej också
  • lurv
    Misery skrev 2010-02-13 12:16:10 följande:
    länken i första inlägget i nr 1847 är då ingen 70 talare...sent 80 kanske till och med början av nittio...minns inte riktigt när sonetten kom
    Kom inte Sonetten efter Ringo Sport? Köpte en Ringo Sport till näst äldsta sonen -89 så Jag tror att Miserys gissning är mer än bra
  • lurv
    Tessax skrev 2010-02-13 22:04:28 följande:
    Läser inte alltid annonserna, stod det alltså att den är från 70-talet tidigare? Vad används lappen till som hänger på handtaget?
    Den sätts på fotstödet så barnet inte kan peta ner tårna mellan pinnarna där. Finns ju sulkys som har samma skydd.
  • lurv

    Det är en Derby! Det syns på fotsacken, Derbyn är den enda modellen med enbart liggkorg som har en fotsack i samma modell som kombivagnarna.

  • lurv

    Vet inte om jag gjorde ett klipp idag eller ej men hittade en Baby Björn skötväska (ceriserosa) i orginalkartong

  • lurv
    Den Osynlige skrev 2010-02-16 11:07:33 följande:
    vart fann du den?finns secondhand affären kvar inne i stan,i det gula huset om jag minns rätt
    Den finns kvar men jag går aldrig in där om det är loppisen bakom Ettan du menar.
  • lurv
    Boothwalker skrev 2010-02-16 10:57:42 följande:
    Kul =)Om tio år kanske den går som smör...
    Får se om jag väntar så länge med att sälja den
  • lurv
    Tessax skrev 2010-02-20 20:21:00 följande:
    Just en sån är det! Ska se om jag kan fota den ikväll, sambon är iväg hela dagen och har kameran med sej
  • lurv
    kexchoklad skrev 2010-02-21 20:59:00 följande:
    Hej! Har precis blivit ägare till en fin retrovagn av märket Simo som enligt förre ägaren är från 60-talet. Det jag kommit på nu är att vagnen inte går att fälla ner till liggläge. Det går att fälla ganska långt men inte fullt. Det är kanske en sittvagn med löstagbart skydd över banet. Vad tror ni om att ha en nyfödd bebis i en sådan vagn? Mitt första barn är beräknat till 5 mars. Har en åkpåse med antiglidfunktion för vagnen är av galon och halkig...Supertacksam för kommentarer!
    Kan du inte lägga ut en bild? Lite lättare att kommentera om man vet hur vagnen ser ut
  • lurv
    Lokatt skrev 2010-02-22 16:21:26 följande:
    vilken sulky är det? Jag är lite sugen på att ta fram min 60-talssulky, med den saknar helt fjädring, så jag tycker den är lite för stum. Men söt som en dröm är den!
    Åhhh den ser ju precis ut som den sulkyn jag hade till Pluringen
  • lurv
    Lokatt skrev 2010-02-22 17:09:50 följande:
    just det du hade en ganska lika, har du den kvar? Och du har alltså kört den med barn och använt? Hur upplevde du det här med brist på fjädring? Hjulen är ju oxå ganska hårda.Jag har bara kört den inne med barn i, för min minsta ahr jag inte velat haft framåt tidigare.
    Nope jag sålde den när Pluringen var drygt 2 år. Då började den bli lite otymplig att köra eftersom den är helt stum. Innan dess så var den faktiskt skönare att köra än vår förhållandevis moderna BRIOsulky
  • lurv
    Didden skrev 2010-02-24 21:18:13 följande:
    Hej!Jag antar att ni experter kan hjälpa mig, visserligen så har jag ingen retrovagn men en Brio Sitty från mitten av 90-talet.Jag har sytt ny klädsel till den men har ingen sufflett. Vet ni om en ny sufflett passar till den? De har 20% på en barnvagnsbutik här i stan och jag tänkte isf passa på att köpa en.Tack på förhand!
    Ta med sulkyn och testa
  • lurv
    Lallan skrev 2010-02-23 21:17:59 följande:
    OT: Ingen här inne som har vägarna förbi någon Lagerhaus butik? Nacka, Farsta och Västerås vet jag att inte är aktuella. Skulle behöva komplettera med en sak men nu är det slut i flera butiker och dom skickar ju tyvärr inte.
    Har du fått tag i det du behöver? Har annars en Lagerhaus i Norrköping och jag kan gå förbi där i morgon på lunchen
Svar på tråden Retrovagnstråden 18