• Alexi

Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?

vår dotter fyller ett denna vecka och jag tycker generellt att det är helt fånigt att köpa massa presenter till henne, nu och på julafton, hon förstår det inte och det där med att det är viktigt när hon blir stor har jag heller ingen förståelse för, jag struntar ju helt i vad jag fick när jag fyllde just ett.

Dock, vi kommer ha något paket, både till födelsedag och jul. Till födelsedag blir det en leksak jag köpte på barnmässan i höstas som är lagom till ettåring och till jul någon annan liten grej som man ändå tycker är bra. Mest för att det känns som att det ska vara något paket men också för att alla andra kommer köpa presenter till henne och då tycker jag det känns lite konstigt gentemot dem om vi inte har något alls.

• Alexi

Det är så jag resonerar också. Jag tänker efter vad jag själv tycker är viktigt, vad hade jag velat ha sparat osv. Och jag tycker att det är roligt att veta när jag lärde mig olika saker så det skriver jag upp ordentligt men vad jag fick i present eller vad jag hade för kalas osv, det är helt oviktigt.

Meria skrev 2009-12-02 22:22:41 följande:
    Men det känns som att det är en tävling över hur bra förälder man vill vara. Samma sak som de där "mitt första år"-böckerna, videofilmning, hur många kort man tar, upplevelser som bevaras i olika saker osv osv i all oändlighet. Alla med samma motivering "men tänk om barnet kommer om X år och frågar vad han/hon gjorde när..." Personligen kunde jag inte bry mig mindre om vad jag fick när jag fyllde 1. Eller vad jag fick min första jul när jag var 10 månader. Jag antar att jag dreglade mest och tuggade på papprena ändå. Hade de inget kalas förstår jag. Helt. Men det är väl bara jag (och ja, innan jag blir skjuten - vi HADE kalas för första sonen och kommer ha det för andra också).
Svar på tråden Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?