• C060908

Unga mödrar Danmark

Här Fortsätter vi att diskutera programmet "Unga mödrar" som visas på kanal 5, Måndag-Torsdag kl 16.30. Hoppas alla hittar hit

Inga spoilers i denna tråd
    För er som inte ritkigt kan hålla er borta från spoilers, snälla ta det i "spoilertråden"
    www.familjeliv.se/Forum-5-156/m38537935.html

Här kommer en lista på de unga mödrarna i programmet:

*Malou Stella, har sonen Tino och bor hemma hos sin mamma Britta

*Christina, har sonen Markus. Vet ej vem pappan är, bor tillsammans med Brian

*Christina och Peter, har sonen Lukas. Ofta stökigt hemma och Christina har förstorat brösten

*Christina och Dennis, har sönerna Sebastian och Simon. Har mycket problem med socialen.

*Camilla, har sonen Oliver med Kieu, de är inte tillsammans längre. Camilla har träffat en ny man som heter Christian, de är nyförlovade.

*Camilla och Benjamin, har sönerna Jonas, Kaspar och Niklas. Camilla har åkt dit för bidragsfusk. Hon vill gärna ha ett fjärde barn.

*Louise och Ronni, har sönerna Sebastian och Tobias. Precis flyttat till hus.

*Nadia, har sonen Sebastian, pappan är inte en del av deras liv. Nadia är nu tillsammans med Rene, de blev gravida men barnet var sjukt och fick förlösas i v 19. Nadia har leukemi.

*Michelle, har dottern Victoria med Simon. De gifte sig och skilde sig efter två månader. De har varit tillsammans till och från.

*Sofie, har sonen Elias med Simon (Samma Simon som är pappa till Victoria). Det tog slut med Simon innan Elias var född. Vet inte hur ofta Simon träffar sin son men Michelle och Sofie umgås.

*Bente, har dottern Emma med David. Bente var med i militären medan David var hemma med dottern. Det är slut mellan Bente och David vilket leder till mycket konflikter.

*June och Hans-Christian, har dottern Cecilie. De bor i hus på landet och har massa djur.

*AnnBeth, har sonen David. Hon har nu börjat plugga igen. Bor nära sin mamma och är där ofta.

*Marlene, gravid. Mamman kasta ut henne när hon fick reda på graviditeten så Marlene har fått bo hos sin mormor.

*Katherina, har sonen Mikkel. Precis flyttat till ny lägenhet och har nu svårt att få ekonomin att gå ihop. Problem med mikkels uppfostran/beteende.

*Dina, har sonen Sonny. Flyttade tillbaka till Greve med sin mamma och skulle börja studera. De bodde i Fredrikshavn en kort period.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-04 20:22
    OBS DENNA TRÅDEN GÄLLER ÄVEN FÖR NORSKA UNGA MÖDRAR SOM BÖRJAR IMORGON TISDAG 5 JANUARI KLOCKAN 20.00 EN LISTA MED DOM NORSKA UNGA MÖDRARNA KOMMER SNART!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 20:18
    Onsdag 28 April 17.00 börjar Unga mödrar igen på Kanal 5!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-06 20:01
    Missat något avsnitt eller vill du se några gamla avsnitt? Både norska och danska unga mödrar hittar du här www.kanal5play.se/start (det är gratis att titta på programmen)

• Svar på tråden Unga mödrar Danmark
  • Elins mamma 2010
    Ts Mamma skrev 2010-06-08 09:26:02 följande:
    Nu har jag äntligen hunnit se gårdagens avsnitt...

HANNAH: Jag förstår till viss del att mobiel är ett "problem" för henne men jag tycke rinte det är en anledning till att ta Cecilya ifrån henne. Hur som helst tycker jag hon växte ännu mer i gårdagens avsnitt, inte minst för att hon helt la bort telefonen, även om jag kan tycka att Mödrahemmet borde uppmuntra henne att ha kontakt med sina vänner - men inte via SMS - annars kommer hon bli väldigt ensam när hon kommer ut igen och jag vet inte om det egentligen är så mycket bättre...

LINE: Jag tror hon har ett redigt humör under den där försynta fasaden. Hon känns som hon har koll på läget, fast hon inte ger sken av det sen tror jag att hon har otroligt mycket stöd hemmifrån och hon känns trygg på något konstigt sätt i sin situation.

Hennes kille tycker jag bara synd om, han är ju inte Pappan till barnet, jag förstår att han inte ville med från början men jag förstår inte varför hon övertalade honom.

TVILLINGMAMMAN: Vad heter hon egentligen???? Minns aldrig...

Kändes aningens patetiskt att skratta under dopet av sina barn och skämta om nattvarden, för att inte tala om karln som kom i T-shirt till sina barns dop. Men hon verkade endå ha fixat allt på ett bra sätt tycker jag. Smart drag att låta de andra ta med sig maten...

STINE: Ja, hon var duktig under förlossningen, det tycker jag verkligen. Stackars liten vad blå han var när han kom ut, men det såg nästan ut som Isabella var lika blå då hon föddes på det de visade från den förlossningen, eller?!

Sen stör jag mig också på speakern som svammlar och pratar i nattmössan....
    Tvillingmamman har det vanliga UM-namnet Kristina...
    Bebis i magen - BF 4 september
  • Mamma till Fem döttrar
    pingstlilja skrev 2010-06-08 09:38:59 följande:
    Fast vi vet ju inte vad hon gjorde med sitt hår. Hon kanske klippte sig o färgade håret och det tog en himla lång tid o struntade i barnet. Vi vet ju inte. Vi hör ju bara hennes historia.
    Precis! Det måste ligga mycket mer bakom än det som hon beskrev! Dom tar ju inte ett litet barn från sin mamma för en sån grej...
  • Ts Mamma
    pingstlilja skrev 2010-06-08 09:38:59 följande:
    Fast vi vet ju inte vad hon gjorde med sitt hår. Hon kanske klippte sig o färgade håret och det tog en himla lång tid o struntade i barnet. Vi vet ju inte. Vi hör ju bara hennes historia.
    Det är sant, men då kan man vända på det, vilken Mamma har inte rätt att få sitt hår fixat och kan då lämna sitt barn till någon som hjälper till under tiden?

Är det verkligen rätt att stå och titta på istället för att hon ska våga be om hjälp om det nu vore så, för då tycker jag inte det handlar om att se till vad som är bäst för barnet från mödrahemmets sida om de bara står och väntar på misstag. Hade hon varit hemma så hade antagligen henens Mamma hjälpt till att passa Cecilya, hade hon haft en sambo hade denne hjälpt till, hade hon varit 35 hade hon antagligen inte blivit ifrågsatt för sitt val, jag tycker det är tragiskt...
    Elins mamma 2010 skrev 2010-06-08 09:39:52 följande:
    Åh, de e därför jag inte kommer ihåg det, ALLA heter ju det...
  • pingstlilja
    Ts Mamma skrev 2010-06-08 09:45:02 följande:
    Det är sant, men då kan man vända på det, vilken Mamma har inte rätt att få sitt hår fixat och kan då lämna sitt barn till någon som hjälper till under tiden?

Är det verkligen rätt att stå och titta på istället för att hon ska våga be om hjälp om det nu vore så, för då tycker jag inte det handlar om att se till vad som är bäst för barnet från mödrahemmets sida om de bara står och väntar på misstag. Hade hon varit hemma så hade antagligen henens Mamma hjälpt till att passa Cecilya, hade hon haft en sambo hade denne hjälpt till, hade hon varit 35 hade hon antagligen inte blivit ifrågsatt för sitt val, jag tycker det är tragiskt...
    Elins mamma 2010 skrev 2010-06-08 09:39:52 följande:
    Fast hade jag varit på ett sådant hem skulle jag nog inte lämnat min dotter för att fixa håret utan vänta till jag kom hem.
    Kan jämnföra med mig själv som låg 3 månader på sjukhuset med lillen. Jag valde att fixa håret när jag kom hem istället för att göra det på Ronald MacDonalds.
    Man väljer ju sina tidpunkter för sådana saker. Hon är ju dock under loop.
    Kom även ihåg hur hon bar sig åt när hon hade satt sig ner för att äta middag o bebisen låg ute ivagnen. Hon vaknade precisi när Hanna skulle börja äta. Då kläckte hon ur sig någon korkad kommentar. I mina ögon säger o gör hon ganska korkade saker.
  • Ts Mamma
    pingstlilja skrev 2010-06-08 09:51:22 följande:
    Fast hade jag varit på ett sådant hem skulle jag nog inte lämnat min dotter för att fixa håret utan vänta till jag kom hem.
    Kan jämnföra med mig själv som låg 3 månader på sjukhuset med lillen. Jag valde att fixa håret när jag kom hem istället för att göra det på Ronald MacDonalds.
    Man väljer ju sina tidpunkter för sådana saker. Hon är ju dock under loop.
    Kom även ihåg hur hon bar sig åt när hon hade satt sig ner för att äta middag o bebisen låg ute ivagnen. Hon vaknade precisi när Hanna skulle börja äta. Då kläckte hon ur sig någon korkad kommentar. I mina ögon säger o gör hon ganska korkade saker.
    Visst men jag kan förstå henen, till viss del.

Är man ensamstående har man inte den naturliga avlastningen som man har när man är gift eller sambo, man blir alltid den som blir avbruten mitt i maten, och äta måste man ju vare sig man har barn eller ej.

Hon ska lära sig att vara en bra Mamma på hemmet, det är ju vad hemmet går ut på, hur ska hon kunna det om hon inte tillåts göra normala saker med normalt stöd och stöttning???
  • Tokfrjant
    sasssyy skrev 2010-06-08 09:04:11 följande:
    Ang hon den unga tjejens pojkvän som inte tittar in i kameran.. han är ju blyg stackaren... måste man titta in i kameran för att vara "okej"...jag tycker det känns mer naturligt om man bara är sig själv och inte glor rätt in i kameran faktiskt.. Men både han o tjejen verkar ju vara lite i en rosa värld och inte riktigt förstå vad som händer.. hoppas de lyckas hålla ihop iaf...
    Det verkar som att han är tvingad till att ta papparollen. Hon vet nog lite vad det handlar om eftersom hon har så många syskon. Han kanske också har det, det vet jag inte men tycker synd om honom. Jag hade inte ställt upp att vara med på tv om jag varit så blyg.
    Han hade ju inte behövt titta in i kameran men kanske brevid som att han pratade med någon från teamet. Det kanske är för att alla andra gör det som jag reagerar för han slänger runt med huvudet överallt och tittar ner, jag tycker inte man hör vad de säger då.
    ♥Elias080704♥ ♥Tvillingar BF 100927♥ - www.emeliesgodsaker.se
  • pingstlilja
    Ts Mamma skrev 2010-06-08 09:57:24 följande:
    Visst men jag kan förstå henen, till viss del.

Är man ensamstående har man inte den naturliga avlastningen som man har när man är gift eller sambo, man blir alltid den som blir avbruten mitt i maten, och äta måste man ju vare sig man har barn eller ej.

Hon ska lära sig att vara en bra Mamma på hemmet, det är ju vad hemmet går ut på, hur ska hon kunna det om hon inte tillåts göra normala saker med normalt stöd och stöttning???
    jag har sambo men han är tyvärr inte såofta hemma. Jobbar borta. Så visst jag vet men aldrig skulle jag låta lillen ligga bara för att jag ska få mat i mig utan då tar jag upp honom i famnen.

Visst har min också  fått ligga o skrika om jag står i duschen eller sitter på toa precis som du skrev innan men med Hanna får jag liksom ingen reaktion ifrån.Hon verkar tycka allt är skit.  Det är kanske det som stör mig mest.

Till Hannas försvar reagerade också på att hon ville gärna göra allt som stod i hennes makt, stödfamilj osv men de hade sakt nej. Varför??? Det var där jag undrade om det var så illa med Hanna att de inte erbjud detta. Jag menar att med de flesta föräldrar där soc är inblandad erbjuds ju en massa åtgärder innan. (vet ej hur det är i danmark)
    Det måste vara en massa som ligger bakom som vi inte vet om..
  • pingstlilja

Måste bara tillägga att vad roligt kunna sitta o prata med er såhär på ett forum utan tråden ballar ut, vilket händer härinne OFTA. Kul

• Ts Mamma
    pingstlilja skrev 2010-06-08 10:06:22 följande:
    jag har sambo men han är tyvärr inte såofta hemma. Jobbar borta. Så visst jag vet men aldrig skulle jag låta lillen ligga bara för att jag ska få mat i mig utan då tar jag upp honom i famnen.

Visst har min också  fått ligga o skrika om jag står i duschen eller sitter på toa precis som du skrev innan men med Hanna får jag liksom ingen reaktion ifrån.Hon verkar tycka allt är skit.  Det är kanske det som stör mig mest.

Till Hannas försvar reagerade också på att hon ville gärna göra allt som stod i hennes makt, stödfamilj osv men de hade sakt nej. Varför??? Det var där jag undrade om det var så illa med Hanna att de inte erbjud detta. Jag menar att med de flesta föräldrar där soc är inblandad erbjuds ju en massa åtgärder innan. (vet ej hur det är i danmark)
    Det måste vara en massa som ligger bakom som vi inte vet om..
    Klart att det är en massa som vi inte vet som ligger bakom, jag som har bott i Danmark vet att Soc där inte är uppbyggt på samma sätt som i Sverige, Danmark må vara vårt grannland men det skulel lika gärna kunna ligga på andra sidan klotet med tanke på¨hur metaliteten, samhället etc är där jämfört med här...

Jag tycker tillskillnad från dig att Cecilya aldrig skriker eller är ledsen egentligen, hon verkar alltid hålla i henne eller sitta brevid henne.
  • sasssyy

Som vi sagt så många gånger förr så handlar det nog om mycket mycket mer än det vi får se vad gällande Hanna. Jag läser till socionom i Sverige men vet att när det gäller insatser och stöd så är Danmark ljusår före oss, så om de har sagt NEJ till en stödfamilj så måste det finnas något allvarligare.

Sen kan det ju också vara för att Hanna ganska nyss blivit mamma och att det inte direkt är ett smart drag att komplicitetra anknytningen genom att lägga in ett moment till. En kontakt/stödfamilj ska man nog inte koppla in förrän anknytningen är klar och tydlig och barnet är lite större, 2 år tror jag är rekomenderat eftersom man inte tycker att barn ska ha varannan veckasboende förrän vid 2 års ålder också. De har lättare att förstå då att de kan ha "fler boenden"

Hanna hade väl ett förflutet som agressiv och är känd för att ha problem att kontrollera sin ilska, iofs inget underligt med det med tanke på att hennes mamma är så sjuk, men det är än ändå jätteviktigt att hennes aggressivitet inte kommer tillbaka och går ut över barnet. Mamman är sjuk och orkar inte ställa upp - jag tror att situationen hade varit annorlunda om mamman inte vore döende-

De måste helt enkelt se att Hanna har en en tydlig anknytning till barnet och det är INGET vi kan avgöra om hon har eller inte utefter vad vi får se på tv....tv-bilderna är ju bara en mikroskopisk del av hennes vardag liksom... sitter hon med barnet i famnen och gullar för att hon inte kan stoppa sig från att gulla med sitt barn eller gör hon det för att det är så hon sett att man SKA göra, det är en väldig skillnad och helt omöjligt att avgöra på bara något/några besök och absolut inte via tv så därför måste hon bo på hem

min spekulationer bara... Om nu någon är intresserad

Svar på tråden Unga mödrar Danmark