Inlägg från: pingstlilja |Visa alla inlägg
  • pingstlilja

Unga mödrar Danmark

Elins mamma 2010 skrev 2010-06-06 10:16:05 följande:
    OJ! Det måste ha tagit vääldigt lång tid! och du måste ha blivit tokig på kanal5:s upprepade reklaminslag
    Bebis i magen - BF 4 september
    Ja blir man inte knäpp eller?? De där retfulla reklaminsklagen hackar på min dator så det som ska ta 56 sek tar typ 3 minuter istället. 
  • pingstlilja
    sasssyy skrev 2010-06-08 09:04:11 följande:
    Ang Hannas "Mobilproblem" så tror jag absolut att det kan vara en stor del.. har själv en kompis som är helt uppslukad av sin mobil.. man kan sitta mitt emot henne och prata om något viktigt och rätt vad det är tar hon upp mobilen och börjar skicka mess till någon.. så måste hon sitta o vänta på svaret och svara tillbaka.....en sak om hon får ett mess som hon kollar på lite snabt och kanske ber om ursäkt för att svara på men inte... jag frågade henne en gång om hon var tvungen att välja på att gå osminkad till jobbet en vecka eller vara utan sin mobil en vecka, då sa hon att båda var en omöjlighet.......

Hon skulle inte klara sig sa hon....då undrar man ju hur prioriteringarna är liksom...Jag har sett folk som fullkomligt flippat ut när de insett att de inte får använda sin mobil på flygplanet..samma person reagerade knappt när deras bagage försvann

Jag vet människor som aldrig pratar med någon i riktiga livet.. jag känner ett tvillingpar som aldrig pratar med varandra.. de ligger i varsitt rum och messar till varandra..samma sak i klassrummet... de HAR inget riktigt talspråk trots att de är 16 år, lyckas man få dem att prata så hör man dem inte.. skrämmande...

Ang hon den unga tjejens pojkvän som inte tittar in i kameran.. han är ju blyg stackaren... måste man titta in i kameran för att vara "okej"...jag tycker det känns mer naturligt om man bara är sig själv och inte glor rätt in i kameran faktiskt.. Men både han o tjejen verkar ju vara lite i en rosa värld och inte riktigt förstå vad som händer.. hoppas de lyckas hålla ihop iaf...
    Det var ju Hannas egna besluta att inte använda mobilen längre. Men faktiskt har jag också reagerat på att hon ALLTID har den i handen. Sms:ar eller pratar i den.

Dessutom vet man inte vad strålningen från mobilen gör det stackars lilla bebishuvudet. Det är ju trots allt där hon har mobilen när hon sms:ar.
  • pingstlilja
    mrsjonte skrev 2010-06-08 09:28:03 följande:
    Men jag blev lite fundersam när de sa att Hannas bebis fick ligga o gråta på lekmattan.....när har det skadat ett barn?!
    Visst hon pillar kanske lite väl mycket med sin mobil.....men det kan ju inte vara en orsak att ta ett barn från sin mamma.
    Mobilen var ju bara en del av problemet, det sa hon själv. Jag antar att så många personer som var med på mötet har kommit fram till ett bra beslut för barnet.

Hon sa ju dessutom att alla hennes kompisar o pojkvän tar en del av henne.
    När jag fick barn fick man lägga allt annat bakom sig i några månader innan man kom "ifatt" sig själv.
  • pingstlilja
    Ts Mamma skrev 2010-06-08 09:32:45 följande:
    Det håller jag med om reagerade också på det, samt när hon berättade att de hade klagat på att hon fixade håret en kväll.

Sen när blev det förbjudet att fixa sitt hår för att man fått barn??

Jag var ensamstående när min dotter föddes och enligt deras kriterier så skulle hon ha blivit omhändertagen för det hände att jag satt och sket när hon tröttnade på golvet och inte kunde ta upp henne på två sekunder eller att jag stod i duschen när hon vaknade och torkade mig och klädde på mig  innan jag tog upp henne och det verkar ju helt livsfarligt enligt dem....
    Fast vi vet ju inte vad hon gjorde med sitt hår. Hon kanske klippte sig o färgade håret och det tog en himla lång tid o struntade i barnet. Vi vet ju inte. Vi hör ju bara hennes historia.
  • pingstlilja
    Ts Mamma skrev 2010-06-08 09:45:02 följande:
    Det är sant, men då kan man vända på det, vilken Mamma har inte rätt att få sitt hår fixat och kan då lämna sitt barn till någon som hjälper till under tiden?

Är det verkligen rätt att stå och titta på istället för att hon ska våga be om hjälp om det nu vore så, för då tycker jag inte det handlar om att se till vad som är bäst för barnet från mödrahemmets sida om de bara står och väntar på misstag. Hade hon varit hemma så hade antagligen henens Mamma hjälpt till att passa Cecilya, hade hon haft en sambo hade denne hjälpt till, hade hon varit 35 hade hon antagligen inte blivit ifrågsatt för sitt val, jag tycker det är tragiskt...
    Elins mamma 2010 skrev 2010-06-08 09:39:52 följande:
    Tvillingmamman har det vanliga UM-namnet Kristina...
    Fast hade jag varit på ett sådant hem skulle jag nog inte lämnat min dotter för att fixa håret utan vänta till jag kom hem.
    Kan jämnföra med mig själv som låg 3 månader på sjukhuset med lillen. Jag valde att fixa håret när jag kom hem istället för att göra det på Ronald MacDonalds.
    Man väljer ju sina tidpunkter för sådana saker. Hon är ju dock under loop.
    Kom även ihåg hur hon bar sig åt när hon hade satt sig ner för att äta middag o bebisen låg ute ivagnen. Hon vaknade precisi när Hanna skulle börja äta. Då kläckte hon ur sig någon korkad kommentar. I mina ögon säger o gör hon ganska korkade saker.
  • pingstlilja
    Ts Mamma skrev 2010-06-08 09:57:24 följande:
    Visst men jag kan förstå henen, till viss del.

Är man ensamstående har man inte den naturliga avlastningen som man har när man är gift eller sambo, man blir alltid den som blir avbruten mitt i maten, och äta måste man ju vare sig man har barn eller ej.

Hon ska lära sig att vara en bra Mamma på hemmet, det är ju vad hemmet går ut på, hur ska hon kunna det om hon inte tillåts göra normala saker med normalt stöd och stöttning???
    jag har sambo men han är tyvärr inte såofta hemma. Jobbar borta. Så visst jag vet men aldrig skulle jag låta lillen ligga bara för att jag ska få mat i mig utan då tar jag upp honom i famnen.

Visst har min också  fått ligga o skrika om jag står i duschen eller sitter på toa precis som du skrev innan men med Hanna får jag liksom ingen reaktion ifrån.Hon verkar tycka allt är skit.  Det är kanske det som stör mig mest.

Till Hannas försvar reagerade också på att hon ville gärna göra allt som stod i hennes makt, stödfamilj osv men de hade sakt nej. Varför??? Det var där jag undrade om det var så illa med Hanna att de inte erbjud detta. Jag menar att med de flesta föräldrar där soc är inblandad erbjuds ju en massa åtgärder innan. (vet ej hur det är i danmark)
    Det måste vara en massa som ligger bakom som vi inte vet om..
  • pingstlilja

Måste bara tillägga att vad roligt kunna sitta o prata med er såhär på ett forum utan tråden ballar ut, vilket händer härinne OFTA. Kul

• pingstlilja
    sasssyy skrev 2010-06-08 10:15:52 följande:
    Som vi sagt så många gånger förr så handlar det nog om mycket mycket mer än det vi får se vad gällande Hanna. Jag läser till socionom i Sverige men vet att när det gäller insatser och stöd så är Danmark ljusår före oss, så om de har sagt NEJ till en stödfamilj så måste det finnas något allvarligare.

Sen kan det ju också vara för att Hanna ganska nyss blivit mamma och att det inte direkt är ett smart drag att komplicitetra anknytningen genom att lägga in ett moment till. En kontakt/stödfamilj ska man nog inte koppla in förrän anknytningen är klar och tydlig och barnet är lite större, 2 år tror jag är rekomenderat eftersom man inte tycker att barn ska ha varannan veckasboende förrän vid 2 års ålder också. De har lättare att förstå då att de kan ha "fler boenden"

Hanna hade väl ett förflutet som agressiv och är känd för att ha problem att kontrollera sin ilska, iofs inget underligt med det med tanke på att hennes mamma är så sjuk, men det är än ändå jätteviktigt att hennes aggressivitet inte kommer tillbaka och går ut över barnet. Mamman är sjuk och orkar inte ställa upp - jag tror att situationen hade varit annorlunda om mamman inte vore döende-

De måste helt enkelt se att Hanna har en en tydlig anknytning till barnet och det är INGET vi kan avgöra om hon har eller inte utefter vad vi får se på tv....tv-bilderna är ju bara en mikroskopisk del av hennes vardag liksom... sitter hon med barnet i famnen och gullar för att hon inte kan stoppa sig från att gulla med sitt barn eller gör hon det för att det är så hon sett att man SKA göra, det är en väldig skillnad och helt omöjligt att avgöra på bara något/några besök och absolut inte via tv så därför måste hon bo på hem

min spekulationer bara... Om nu någon är intresserad
    Jättebra inlägg och det är klart att vi är intresserad av vad andra tycker. Vi ser ju programmet med olika ögon. Kul.
  • pingstlilja
    Elins mamma 2010 skrev 2010-06-08 10:54:37 följande:
    Nej, jag missade det precis!! snyft..
    Ja med...tusan med. Nästa nästa..Fast Nära skjuter ingen hare..
Svar på tråden Unga mödrar Danmark