• Saarah88

    Usch på er som ger era barn KÖTT!

    Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

    Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

  • Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • CeeJay
    hedersknyffel skrev 2010-07-21 20:51:44 följande:
    Usch, jag kan inte förstå föräldrar som inte ger sina barn kött.
    Det är sedan länge bevisat att köttätare särskriver mer sällan och dessutom har bättre meningsbygnad än vegetarianer. För att inte tala om stavningen. epunkt eslut....
    WORD!!
  • Gothica

    Jag håller med dej till viss del, eftersom att jag själv är vegetarian sedan 14 år tillbaka. Men jag har en sambo som inte är vegetarian och aldrig skulle gå med på att våra barn lever på en veg. kost. Så vad kan jag då göra? Det är ju bara att gilla läget så att säga, trots att jag helst skulle se att vi allihop var vegetarianer. Det är ju bara att acceptera och jag tänker som så att de får själva välja sida när de blivit tillräckligt stora. Än är de för små för att göra det. Sen är det ju också så att för små barn är det ännu viktigare än för vuxna att få i sig tillräckligt med vitaminer och proteiner, så att då ge barn en enbart veg. kost kan vara väldigt riskfyllt. Och, att få i sina barn bönor och linser och grönsaker vet nog alla föräldrar inte är det lättaste och man vill ju sina barn det bästa.

  • CeeJay
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:01:47 följande:
    Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

    Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)
    TS - du skriver att din son kommer växa upp som vegetarina och acceptera ALLA - utom de som äter kött då eller? För det är ju det du förmedlar i ditt inlägg.

    Mina barn växer upp som människor med respekt, de har dessutom valmöjligheten att vara köttätare eller vegetarianer. Jag tänker inte bestämma för deras räkning vilken mat de ska äta. När de var små bestämde jag dock att de skulle äta allsidig mat inkl kött, vi äter till största delen eget viltkött.
  • Lyckliga jag2

    om jag kunde idissla eller äta mina gröna harpluttar eller kanske har rätt sorts bakterieflora i magen då kanske, men bara kanske, skulle jag hålla med dig. Kollar du ur biologisk synvinkel så kan man ju bara säga att du har fel och inte verkar veta vad du pratar om. Men om man väljer det ut etisk synpunkt (djurens hushållning osv.) så är det ju en helt annan sak. Självklart kan man ju klara sig på bara vegetarisk kost utan några som helst problem men ser själv ingen anledning att göra det för egen del.

    och det här med att bli vegetarian skulle vara det bästa val du gjort i livet, skulle nog säga att din son var det bästa valet, men alla är vi ju olika.

  • MiniLou

    Det var ett ganska fjantigt inlägg tycker jag.
    Bara för att du är vegetarian och trivs med det så betyder väl inte det att alla ska vara det och att alla mår bäst av att vara det?
    Själv älskar jag kött och jag mår bra av att äta kött!
    Kommer fortsätta att äta kött och mina barn kommer att äta kött om dom så vill.
    Även om hela sveriges befolkning skulle bli vegetarianer så skulle våra svenska slakterier fortsätta med slakt och sälja köttet utomlands så då skulle hela världen behöva bli vegetarianer för att få det att sluta.

  • B Rus

    TS:

    Jag är vegetarian, men jag skäms över att någon med din omogna, snäva och agressiva attityd och världsbild ska uppfattas som representant för "alla" vegetarianer (det blir tyvärr så på forum). Jag tror dessutom att din son inte kommer att bli så tolerant mot "alla" som du hävdar, inte med dom influenserna...

    Om man skriver ett inlägg (och nu får jag chansa på att det inte är ännu ett fejkinlägg) som ditt, så är de enda svar man kommer att få "kött är gott", samt ett antal argument som alltid dyker upp som är mer eller mindre patetiska och provocerande.

    Snälla TS: Tagga ner! Låt folk leva sina liv som dom finner är bäst för dom! Du kan ALDRIG påverka någon att gå från köttätare till vegetarian med din attityd. Dina utfall kommer att få MOTSATT effekt, för så fungerar människor. Kommer en attack (som man ju får kalla ditt inlägg) så är första reaktionen att sätta hårt mot hårt. Man vill inte ge någon med din attityd rätt, så enkelt är det.

    Mitt tips, om du vill förändra världen på ett positivt sätt, är att föregå med gott exempel. Vara tolerant och ödmjuk. Utgå från att folk kommer från olika bakgrund och har olika erfarenheter och därför gör olika val. Inse att dina åsikter inte är mer sanna än andras. Din värld kommer att bli mycket gladare och mer tolerant om du slutar att attackera folk för att de inte gör precis som du!

    Lycka till

  • VildVittra

    har bara läst TS men ?????

    valfrihelt UTAN påhopp va!!!!

    Du gör som du vill..jag som jag vill ...alla happy.

    punkt!


    Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!