Inlägg från: Karo Lina |Visa alla inlägg
  • Karo Lina

LCHF

Hej allihop. Kan jag få hänga med här? Jag började med LCHF idag. Först slängde jag ut alla mini-matlagningsgrädde etc som fanns i kylen och sen åkte jag och storhandlade. Massa ost, kött och feta mejeriprodukter.

Men gud vad nervöst detta är. Aldrig har jag tryckt i mig så feta saker! Orkade inte ens äta upp hela portionen eftersom allt var så fett! Kan man verkligen gå ner i vikt av detta?

Jag har bestämt mig för att ge det en vecka och har jag inte gått ner något då så går jag över till lågkalori-dieten igen för detta gör mig jättenervös!

Sen undrar jag lite, får man verkligen äta vanliga grönsaker (typ tomat, paprika, sallad, gurka)? De har ju mer än 5% kolhydrater i sig.

• Karo Lina

Får man dricka ett litet glas rödvin?

• Karo Lina

Hej hej!

Ikväll åt jag kycklingsallad med flera sorters ostar och fet dressing till middag. Är det ok mat så länge ingen av grönsakerna innehåller mer än 5% carbs?

Jag tycker att det verkar som att folk undivker grönsaker och jag äter väldigt mycket grönsaker så jag blir lite orolig att jag missuppfattat det hela.

Ni pratar en del om strikt LCHF, vad är det exakt? Hur strikt ska man vara för att gå ner så fort som möjligt?

• Karo Lina

Yrsel, huvudvärk, kramp i vaderna etc har nog mer med vätskebristen som blir när man förlorar så mycket vätska än av kolhydratabstinens. Men salt och vätskebalansen återställer sig efter ett tag och då mår man mycket bättre. Så tror jag i alla fall!

• Karo Lina

Jag behöver tips på frukostar och kvällsgötta! Idag åt jag stekt ägg och stekt skinka... usch vad äckligt sånt är på morgonen!
    Jag har även köpt 10% yoghurt men det är svårt att hitta något att ha i (är allergisk mot de flesta nötter). Frysta bär kan man ju ha men det har jag redan hunnit tröttna på...

• Karo Lina
    gemigsinnesro skrev 2010-01-08 16:23:16 följande:
    Tjoho vad nöjd jag är:). Har gått ner 4.3 kg på 1 vecka precis, utan att ha kört helt strikt.  Men så väger jag väldigt mycket från början iofs men nöjd ändå.
    Wow grattis!! Det är ju helt fantastiskt! SÅ mycket har jag aldrig gått ner på en vecka tidigare! Helt otroligt!
    GRATTIS igen!
  • Karo Lina
    VIKTLISTA VECKA 1{#lang_emotions_cheers}

Namn                   Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor
    sara1981              90,3          0              0                      0
    zaarah                  83,5          0              0                      0
    frökenskabb         63,4         -0,7          -3,8                   4
    cindorella              70,8          0             -3,2                   3
    Lindha                  121           -3,5         -3,5                   1
    Josefine                63,4         -1,6          -1,6                   1
    Sariat                   57.6            0             0                     0
    gemigsinnesro      105.3        - 2.7         - 2.7                  4 dagar
    Matillin                  81.5           0              0                    1 dag
    Lillie                     71,4          -3              -3                   1
    Karo-Lina              83,5           0               0                     0
  • Karo Lina

Visste ni att man kan göra LCHF-PANNKAKOR????
    Jag blandade 2 ägg med ½dl grädde och stekte i smör. De blev jättefina! Serverade med hallongrädde! Vilket fredagsmys!

Men man kan ju inte fatta att man ska kunna gå ner i vikt av detta, jag nästan kräktes efteråt av tanken på allt fett! Men jag är villig att tänka om, om jag har gått ner nästa vecka

• Karo Lina
    gemigsinnesro skrev 2010-01-08 20:02:18 följande:
    Ja de är jättegoda..fast jag brukar ha lite fiberhusk och vatten i mina med. Smakar som vanliga pannkakor konstigt nog :)
    Vad är fiberhusk? Är dessa pannkakorna tillräckligt strikta för att gå ner i vikt?
  • Karo Lina

En liten blå: GUUUUD vad duktig du har varit! Så du vågar påstå att detta fungerar?

Demigsinnesro: Så det blir ännu mer som vanliga pannkakor då menar du eftersom du har något mjölaktigt i? Mina innehåll ju heller inga kh men de blev ju väldigt tunna

Jag är fortfarande hysteriskt rädd för att jag äter för mycket fett. Jag förstår hela detta med att man ska äta mindre kolhydrater för att hålla blodsockret lågt och inte få något insulinpåslag. Men jag fattar fortfarande inte hur man kan äta så mycket fett, nästan obegränsat verkar det som att folk säger?
    Jag hade köpt det om det var så att jag skulle hålla mig till tex 1500kcal om dagen men på en LCHF-kost. Nu känns det som att jag får i mig det dubbla!
    Är det så att om man äter LCHF hela tiden, så går man ner mer om man minskar på hur mycket man få i sig? Eller spelar det ingen roll?

Svar på tråden LCHF