Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

LCHF

Hej är lite nyfiken på lchf. Har alltid ätit efter viktväktarna eftersom jag är ett storfan av kolhydrater Älskar potatis, ris, bröd, yougurt m.m. Men har förstått att lchf ska vara bättre och att det även tar bort sötsuget något jag har! Hittade en sida om lchf där man kunde göra bröd med lite kolhydrater. Frågan är hur mycket man ska äta när man börjar med lchf per dag och hur mycket går man ner i vikt? Hur mycket har ni gått ner? Jag är ute efter att till att börja med gå ner snabbt i vikt då jag ska utomlands om 7 veckor. Behöver gå ner 10 kilo ungefär.

• Matillin
    helene306 skrev 2010-01-05 10:02:19 följande:
    När jag började beställde jag böcker om lchf och läset på nätet för att få någorlunda grepp om lchf. Googla på lchf är mitt tips! Det är olika hur mycket kolhydrater man kan äta för att gå ner i vikt. Vill du gå ner fort är det väldigt lite kolhydrater du bör äta. Jag höll mig på ca 20-50 g kolhydrater/dag när jag körde. På 8-9 veckor gick jag ner 5,6 kilo och då unnade jag mig en liten lördagspåse, någon bulle/kaka och färskpotatis då och då. En jobbarkompis gick ner 5 kilo på lika många veckor och hon körde betydligt striktare än jag så det går att gå ner fort om man vill.
    Jag har börjat kika runt lite på nätet och tänker helt klart testa det här, verkar för dom allra flesta ge bra resultat snabbt vilket jag är ute efter.
    Tror inte att lchf skulle passa mig resten av livet, men det återstår väl att se.
    Gick din jobbarkompis också ner 5 kilo fast hon körde strikt och du fuskade lite?
  • Matillin
    helene306 skrev 2010-01-05 12:15:44 följande:
    Lchf är en livsstil och jag tror det är svårt att ha den som en tillfällig lösning. Då blir det upp och ner med vikten kan jag tro. Någon form av lchf-tänk måste man behålla om vikten ska stabiliseras. Jag tyckte inte det var svårt att leva efter lchf och jag såg det som mitt sätt att leva. Jag gillar egentligen inte frukter eller grönsaker i överflöd vilket VV propsar på. Man måste nog hitta en balans i fortsättningen. Jag sommarjobbade bara med henne så jag vet inet hur mycket hon hade gått ner när vi skiljdes åt men hon körde strikt, riktigt strikt och fuskade ingenting. Jag fuskade Jag ville leva lite också och känna att allt inet blir förbjudet. Då sitter jag där och svullar ändå. Grejen är ju att allt sug försvann och det lockade inet att fuska längre. Visst jag åt lördagsgodis men påsen minskades från 30-40:- till 10:- och det höll jag mig väldigt nöjd på!
    Jo det kanske är så.
    Jag har aldrig ätit så här tidigare så därför känns det som en omöjlighet att hålla hela livet när man är kolhydrafantast
    Men jag ska ge det ett försök.
    Tanken är väl att jag ska försöka gå ner i vikt och sen försöka äta bra helt enkelt.
    Jag går inte upp i vikt om jag bara äter vanlig husmanskost.
    Problemet är att jag i perioder frossat i godis och bullar och så går jag upp i vikt.
    Men det finns ju också andra dieter där man får äta lite kolhydrater också det kanske skulle passa mig bättre i längden sen.
    Men jag vill köra en rivstart nu och testa på det här så jag går ner i vikt och så får man se vilket sätt som passar bäst sen.
    Man får pröva sig fram
  • Matillin

Jag har läst på ännu mer om lchf nu och tänker testa

frökenskabb skrev 2010-01-05 18:38:44 följande:
    Jag tror inte på LCHF som en tillfällig lösning att snabbt gå ner i vikt. Tror inte överhuvudtaget på det sättet att leva då det för de flesta brukar innebära ännu mer övervikt i slutändan. Om du redan nu känner att du inte kan ge upp kolhydrater förstår jag inte varför du vill köra på LCHF? Jag vill inte låta otrevlig men det känns lite som att denna tråd gett fel intryck om de som läser tror att det är "lätt som en plätt" att gå ner i vikt med LCHF. Visst, kilorna rasar (samma som med många andra dieter) men det krävs ganska mycket för att kunna ge upp kolhydrater, speciellt om man kolhydratsfantast, sockermissbrukare osv.. Tänk på att den dag du börjar äta kolisar kommer du gå upp igen! Jag skulle i sånna fall hellre rekomendera Atkins (som innehåller den rivstart jag tror du är ute efter) eller GI.Du verkar redan ha kunskapen om vad som fungerar för din kropp och hur du ska göra för att inte gå upp i vikt, varför inte köra på det?Vill du testa LCHF ska jag inte hindra dig, du kanske blir övertygad då du känner skillnaden ;o)Som en tillfällig lösning tror jag bara att du kommer att må sämre. Jag skulle inte vilja gå igenom övergångsfasen om det bara är för ett kort tag jag ska dieta. inte alls värt.
    Nej jag har aldrig testat att äta så här förut så det är möjligt att det passar mig jättedåligt eller så funkar det jättebra.
    Har pratat med andra som ätit efter tex gi och vissa verkar spy på dieten efter ett tag medans det för andra funkar jättebra och dom fortsätter att äta så.
    Återstår väl att se vad som funkar för mig, jag tänker testa på det i alla fall.
    Jag blev medlem i giviktkoll för längesen och den rivstarten där påminner ju om lchf då man inte fick äta några kolhydrater dom första veckorna.
    Verkar vara ungefär samma tänk i alla dom här dieterna bara att man mer eller mindre utesluter kolhydrater?

Ska iväg till affären i eftermiddag och inhandla den mat man kan behöva sen blir det start torsdag morgon.
    Jag har 10 kilo jag vill gå ner.
    Är lite nyfiken på hur mycket ni ska gå ner och hur fort ni har gått ner sen ni började med lchf?
  • Matillin
    Karo Lina skrev 2010-01-06 18:28:26 följande:
    Hej allihop. Kan jag få hänga med här? Jag började med LCHF idag. Först slängde jag ut alla mini-matlagningsgrädde etc som fanns i kylen och sen åkte jag och storhandlade. Massa ost, kött och feta mejeriprodukter.Men gud vad nervöst detta är. Aldrig har jag tryckt i mig så feta saker! Orkade inte ens äta upp hela portionen eftersom allt var så fett! Kan man verkligen gå ner i vikt av detta?Jag har bestämt mig för att ge det en vecka och har jag inte gått ner något då så går jag över till lågkalori-dieten igen för detta gör mig jättenervös!Sen undrar jag lite, får man verkligen äta vanliga grönsaker (typ tomat, paprika, sallad, gurka)? De har ju mer än 5% kolhydrater i sig.
    Jag är också ny.
    Nu ikväll var vi och storhandlade allt som jag sett på listor över vad man ska ha hemma så imorgon är D-dagen.
    Jag tänker precis som du att jag ska ge det 1 vecka för det känns otroligt att det ska funka när man bara äter fett.
    Har bara ätit efter v-v tidigare.
    Men funkar gör det ju uppenbarligen när man läser om hur mycket folk gått ner
    Det blir ju ett helt nytt mattänk för mig eftersom man är van att äta ris, pasta och potatis till i stort sett all mat.
    Och bröd är ju det som alltid gällt för mig som frukost.
    Ska bli jättespännande och se hur det funkar och om sötsuget blåser bort.
  • Matillin
    helene306 skrev 2010-01-06 19:20:46 följande:
    Ni som är precis nya, jag skulle råda er att ge det mer tid än 1 vecka. En del går inte ner i vikt på vågen och får resultat via att mäta sig. Visst är det konstigt att äta fett men när man märker hur bra man mår börjar man ifrågasätta allt annat skit som finns i butikerna och som man tidigare stoppat i sig.
    Jag hoppas att det är så jag kommer känna.
    Och jo jag kommer säkert ge det mer än 1 vecka.
    Men är helt oförutberedd på hur det ska bli att bara äta fett, är som sagt helt nytt för mig så tänker att om man skulle må skit så ska jag i alla fall ge det en vecka.
  • Matillin
    Parniara skrev 2010-01-06 20:25:55 följande:
    Jag har på intet sätt kört hårt. Dvs jag räknar, skriver inte upp något,kör på förnuft när det gäller kolhydratinnehåll.  Jag äter alla grönsaker men försöker undvika majs, bönor, ärtor som jag vet innehåller mycket socker. Jag har från att ligga stadigt på 84...gick upp till 86 efter semestern. Idag var det 79,9. Ooh då har jag inte ansträngt mig, inte motionerat. Om jag inte hade ändrat livsstil skulle jag säkert ligga kvar på 85kg.
    När började du?
  • Matillin

Sådär då var första frukosten avklarad
    Blev en äggomelett på 3 stora ägg med skinka, champinjoner, purjolök och kryddor.
    Tog lite keso på sidan och 1 kopp tee.
    Känner mig mätt i alla fall och inte sugen på något annat än så länge.
    Känns lite ovant att inte smälla i sig smörgåsar på morgonen.

Någon som har tips på bra frukostar som inte innehåller ägg?
    Och har någon nån bra soppa att tipsa om, tänkte jag skulle göra något sådant till lunch.
    Köttfärs är ju kanske gott att ha i och så grönsaker.
    Får man förresten äta morötter, sett flera recept med det men det står ju att man inte ska äta grönsaker i jord?

• Matillin

Ska vi göra en vikttråd och klistra in i ts?
    Så kan man följa hur mycket alla har gått ner och kommer gå ner i framtiden?
    Jag gör en i alla fall så kan ts klistra in den om hon tycker det är en bra ide.
    Ni får gärna skriva om den om ni kommer på något bättre att skriva men jag gör ett förslag i alla fall.

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49833531.html

Ni som har hållt på flera veckor kan ju skriva antal veckor, för mig blev det 0 veckor än så länge

• Matillin
    Parniara skrev 2010-01-07 10:29:06 följande:
    Jag började i juli. Alltså jag är ingen strikt lchfare, mer en tankeomställare. Såhär är det för mig: efter lågkalori, vv, viktklubb osv har jag i längden bara gått upp. Visst det funkar, man går ner i vikt för en tid. Men franför allt tänker jag på mat hela tiden när jag räknar saker. När jag i somras bestämde mig för att nu är det nog insåg jag att det handlar inte om vad jag väger om ett år, utan om 10 år. Inte en enda dag sen jag sa hej till smöret har jag så där fanatiskt tänkt på mat. Jag har blivit fri bantaroket...det är min hälsovinst. Sen att jag gått ner 6 kg på köpet är ju liksom bonus. Hrm detts ska jag skriva längre om på min blogg. Livsgnistan man får tillbaka av smör. läs detta:helenaslchf.blogg.se/2010/january/monstret-i-...
    Ja men det är ju huvudsaken att man behåller vikten i längden.
    Jag har inte heller lyckats behålla min vikt någon av gångerna jag gått ner med v-v
    Det går bra i början men sen går det någon vecka då jag frossar kakor och bullar.
    Känns som jag fått ätstörningar av att banta, men det är väl inte helt ovanligt.
    Och sen är det upp 2 kilo i taget vid varje sån frossperiod då jag inte bryr mig om vikten, och sen flera såna perioder så går jag upp efter som.
Svar på tråden LCHF