Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

LCHF

Lullisgirl skrev 2010-01-15 15:43:07 följande:
    Vad e fläsksvålar för någe o var köper man det? Låter uuuuuusch!
    Det är samma sak som bacon.
    Undrade också tills jag läste på mitt baconpaket
  • Matillin
    Ogift Fru skrev 2010-01-15 16:17:33 följande:
    Fast inte riktigt... Svålen sitter precis under skinnet på grisen.Har man tur så kan man få tag på en fin skinkstek med svålen kvar.Då skårar man den i tärningsstora rutor innan man sätter in steken i ugnen, och så saltar man. Blir krispigt och supergott!Jag hade turen att ha föräldrar som födde upp och slaktade grisar själva när jag var liten, så vi ungar slogs jämt om svålen.
    Haha, ok

Jag har haft ont till och från i magen sen jag började med den här kosten.
    Gör ont på vänster sidan om magen, känns som det är precis där magsäcken sitter.
    Borde man ha ont där och vad kan det bero på om någon vet?
  • Matillin
    Ogift Fru skrev 2010-01-15 16:31:17 följande:
    Kan bero på att din mage inte är van vid så mycket fett. Steker du mycket av din mat? För det kan bli för mycket på en gång för magen, eftersom maten är fetare än den är van vid. Isf kan man bara börja ugnsteka eller koka mat en period.Vatten är också superviktigt. Jag får ont i magen med en gång om jag dricker för lite. Blir för starkt med allt fett.
    Jag tycker jag har druckit mycket men behöver kanske få i mig ännu mer.
    Inte ätit så mycket idag heller känns nästan värst då när man är hungrig men det är inget jag är van att ha annars när jag är hungrig?
    Kanske är så att magen reagerar på allt fett helt enkelt.
  • Matillin

Angående mitt recepet jag länkade till så kan man ju då ersätta mjölken till största del av grädde, och ha i fiberhusk i stället för vetemjöl tänkte jag.

• Matillin

Min moussaka vart helt ok, skippa fiberhusken ifall ni gör den bara
    Men jag börjar bli riktigt trött på allt fett.
    Känns inte som att någonting jag äter är riktigt gott längre, känner liksom inte smasken vad gott det här är.
    Kanske är jag som lagar fel mat tar gärna emot tips på något ni gillar?
    Kyckling blir jag aldrig trött på men saknar kolhydrater idag

Usch sen ska jag iväg till jobbet och jobba natt snart, stekte med 4 ägg så jag har något att äta på.
    Det skulle jag också vilja ha tips på något man kan äta som går fort att tillaga?
    Man är ju van att kunna smöra sig en smörgås, hälla upp lite flingor och mjölk som går på 1 min och som är gott när man bara är sådär småhungrig.
    Man vill ju inte äta varm lagad mat hela tiden som inte är sallad?
    Tips?

• Matillin
    Penno skrev 2010-01-15 19:42:32 följande:
    Matillin: Varför inte desta LCHF brödet. Är tydligen väldigt lite kolhydrater per skiva i det. Enligt receptet som jag gjorde efter är det bara 1.1 kolhydrat/skiva, hur bred nu en skiva är ;) sen smör, skinka o ost på detta. Mums!
    Jo jag ska testa att baka det igen såg att det fanns fler recept tyckte inte det jag gjorde var speciellt spännande
    musli skrev 2010-01-15 21:09:43 följande:
    Jag varvar aubergine och squash med köttfärsen i moussaka. Blir super-gott!
    Det ska jag nog också testa, kanske blir godare.
  • Matillin
    NoMercy skrev 2010-01-15 21:59:54 följande:
    Du har inte kört så länge va?Efter några veckor så blir man mindre hungrig. När jag var i toppform med LCHF kanske jag åt nåt ordentligt 2 gånger om dagen. Sen kunde det bli nån näve nötter, turkisk yoghurt med hallon, några ostskrivor med bregott. Fick jag bara kaffe eller te under dagen så var jag så nöjd så. men det är kämpigt i början, mat är så socialt också så det är svårt innan man hittar flytet.
    Jo jag har bara hållit på i 8 dar.
    Jag är egentligen inte så jättehungrig heller, eller vissa dagar men sen äter jag något och så känner jag mig mätt direkt.
    Det är lite av problemet att jag senaste dagarna inte tycker maten jag äter är god, men jag är sällan sugen på något annat specifikt.
    Det jag har saknat mest är typ mjölk och flingor, banan, havregrynsgröt och sånt lite fräshare mat men inte potatis ris och pasta.
    Är liksom trött på all lagad mat med massa fett, vill äta någonting kallt och gott som inte innehåller sallad, vilket är gott med som jag äter två g varje dag

Idag köpte jag mörk choklad för första gången och åt några bitar.
    Fast egentligen var jag inte så där supersugen på det heller, inte som jag brukar vara, kändes mest som jag köpte det av gammal vana *skumt*
  • Matillin
    Karo Lina skrev 2010-01-15 22:57:41 följande:
    När jag är sugen på något riktigt fräscht brukar jag äta en halv gul paprika, ev doppar jag i guacamole. Det är så saftigt och krispigt och gott med paprika. Även gurkstavar är gott!Så länge man håller koll så man inte äter för mycket är ju grönsaker en bra grej att lägga de få kolhydraterna man äter på.
    Äter du någon frukt?
    Har för mig att jag läste att 1 frukt om dagen max är ok?
    Det har jag hållt mig borta ifrån men det kanske annars skulle vara något att börja med?
    Typ en mandarin om dagen?
  • Matillin
    Cam82 skrev 2010-01-16 19:44:19 följande:
    mindresocker.se/produkter/golightly_produkter.../ någon som provat dessa? eller handlat från den sidan överhuvudtaget?
    Jag undrar också vart man ska köpa det.

Idag vart det kyckling med beasås som någon tipsat om i tråden.
    Jättegott men färsk broccoli och fräsk sparris till.
    Men jag sakar kolhydraterna, känns som det lägger sig en fettbomb i magen.
    Känner inget sug efter kolhydrater direkt, men när jag äter mat känns det inte lika gott.
    Går det någonsin över? .-)
  • Matillin

Hej tjejer, ser att ni kämpar på.

Tänkte bara berättat att jag droppat lchf.
    Jag kände att det inte passade mig riktigt, och när jag inte hade gått ner någonting andra vecka så var det helt enkelt inte värt att fortsätta må skit längre och inte få något resultat dessutom.
    Dels hade jag ont i magen hela tiden, var trög i magen, och kände mig yr så till den grad att jag kände mig som en trafikfara ute på vägen.
    Dessutom pluggar jag nu 125% och jobbar lite på det så det funkar helt enkelt inte att ha en svamp till hjärna då tyvärr
    Jag har haft 2 fuskdagar nu och började idag med mitt gamla beprövade v-v igen.
    Jag tänkte däremot köra en variant där jag äter mer efter gi.
    Har blivit inspirerad av lchf dieten och lagar mycket mer grönsaker nu än jag gjort tidigare, så något gott har det fört med sig för mig.
    Så jag kommer fortsätta äta mindre kolhydrater men inte så lite som lchf dieten innehåller.

Lycka till och hoppas att det funkar bra för er.

• Matillin

Tänkte bara tipsa er om att dom ska prata om olika dieter på TV 4 "Efter 10" med Malou idag.
    Bland annat ska dom prata om den diet ni äter efter.

• Matillin
    USB skrev 2010-01-26 09:38:08 följande:
    Ja då har jag nu ätit min första lchf-frukost: två stekta ägg och ett halvt paket bacon. Kommer nog att bli ett par jobbiga dagar då jag är sockerberoende. Antar att jag inte kommer att bli den trevligaste människan de närmsta dagarna men det är smällar man får ta. Tur att jag är ledig från jobbet den här veckan.Frågade igår om det är tillåtet att använda kalvfond men fick inget svar. Är det någon som vet? Vi använder det ganska mycket när vi tillagar kötträtter.Hur är det med blåbär? Innehåller de mycket kolhydrater? Tänkte om man blev supersugen ta lite grädde och blåbär.
    Jag åt blåbär men det innehåller mer än 5 gram kolhydrater per 100 g, tror det innehåller 8,9 gram?
    Tar du lite är det säkert ingen fara, men annars är frysta hallon ett bättre alternativ.
  • Matillin
    lindha roger skrev 2010-01-26 10:55:26 följande:
    missade efter 10 sa dom nptt spec?
    Det pågår fortfarande en halvtimme kvar dom har börjat prata nu.
Svar på tråden LCHF