• rasajj

LCHF

Familjen Rockström skrev 2009-12-12 23:43:47 följande:

så svårt att hålla emot. bara att ta nya tag. tror inte att den lilla biten eller chokladen förstörde så mycket. är det någon som har något förslag på bra frukost? jag har kört på 2 kokta ägg med majonäs på och några skivor bacon. men jag tror att jag ska spy varje morgon för att det känns så fettit.
    Min favotitfrukost pa senaste har varit:

Aggrora pa foljande:

3-5 agg beroende pa om jag ensam eller jag och min man ska ata.

handfull riven ost, blanda i de vispade aggen.

Sedan steker jag 3-5 skivor backon, hacade. Tills de ar genomstekta. hall av lite av fettet, spara for framtida matlagning. Men haller jag inte bort nat sa blir aggen for rinniga.

hackad svamp, hackad gron paprika, hackad graslok.

En vanlig gron paprika racker till en veckas frukostar, sa jag tar ungefar en femtedel av paprikan varje dag, och skar i tarningar.

Champinjonerna tar jag ca 2 eller tre om dagen. Hackar i smabitar.

Graslok, nagra stran bara. Jag har hackad graslok i frysen, sa jag tar bara nan halv tsk varje dag.

Stek svamp, paprika och graslok med baconet den sista stunden innan baconet ar fardigstekt, sedan blanda i agg och ossten. Anvand gummiskrapa for att rora runt aggen i pannan och lagg upp pa tallrik just innan aggen ser helt genomstekta ut.

Jag trottnar inte pa dne har roran, det ar jattegott. Med en kopp te sa star man sig flera timmar innan man blir hungrig igen.
  • rasajj
    frökenskabb skrev 2009-12-14 12:43:30 följande:
    Har läst på Annica Dahlqvists hemsida/blogg och känner mig nu förvirrad och rädd. Det verkar som att många har svårt att hålla vikten nere och även går upp av denna diet. Tydligen måste man vara väldigt strikt om man ska kunna gå ner i vikt. Typ inga mjölkprodukter förutom smör och ev hårdost. Lagom mängd protein osv.. Känns ju sådär att läsa.. Trodde mer eller mindre att allt under gränsen 5g kolhydrat per 100g var godkänt. och att äta sig mätt på protein och fett var ok. Iofs är det jag läste ingen nyhet då lagom mängd gäller allt vi stoppar i oss men det känns inte kul att det verkar vara svårt att gå ner, och att gå upp på denna diet känns ännu värre!
    Jag tror att det ar lapparna pa maten som ar svarare att lasa av i Sverige an tex har i USA. Jag bor i USA och har sager matlappen hur mycket kalorier, kolhydrater, fett osv det ar i en portion, och sedan talar lappen om hur stor en portion av sagda varan ar och sedan hur manga portioner man bor fa ut av forpackningen.

Da ar det lattare att rakna ut hur manga kolhydrater man far i sig, och en strikt Low Carb diet har, raknas vara 20g om dagen.

Om man, som i Sverige, raknar varor som har lagre kolhydrater an 5g/100g sa sager inte det samma sak. Det blir svarare att rakna ut hur mycket av saken man ska/kan ata och hur manga kolhydrater man fatt i sig under dagen.

en bra site som jag verkligen gillar, ar fitday.com Den raknar ut allt at dig, om du knappar in ratt mangd av maten du atit. Den talar aven om hur mycket fibrer det ar i maten, for oss som inte raknar in fibrena i kolhydratsinnehallet sa ar det bra.

Iallafall sa tror jag att det har ar en av orsakerna for low carb dieter i Sverige och svarigheten att sedan halla vikten.
  • rasajj
    frökenskabb skrev 2009-12-14 20:03:57 följande:
    Om jag förstod det hela rätt så får vi äta obegränsat med fett. Protein i lika många gram som vi har i målvikt, dvs 70kg - 70 gram protein /dag.Mjölkprodukter i liten mängd, helst under 20 gram/dag. hur mycket är det? En dl fil eller? Grönsaker i liten mängd. Hårdost om man klarar av det viktmässigt.Undra om rekommendationen var mindre än 20g kolhydrater/dag allt som allt?Någon som är bättre insatt än mig i alla siffror får gärna förklara, känner mig fortfarande förvirrad och totalt okunnig gällande innehållet på det jag äter.. Nog för att det är gott med smör, men att bara äta smör och protein för att kunna hålla sin vikt känns inte så roligt... så jag hoppas verkligen att jag fattat detta fel!Har brytit ihop, lipat och kommit igen, lite drastigt kanske men jag tycker det är känsligt såhär i början att gå på denna diet, är ju rätt mycket vi inte ska äta och att lägga till ytterligare föda på den listan känns inte kul. Även fast jag tycker det är så värt!
    Det dar med mjolkprodukter tror jag ar knepigt. Jag haller mig till ost, smor och gradde. Har forstatt att yogurt, fil, mjolk osv har alldeles for hog andel kolhydrater per portion for att jag ska kunna anvanda det. Och aven gradde ar jag sparsam med, da anvander jag hellre ost for de kolhydraterna.

Men det verkar som manga i Sverige anda ater bade filmjolk och yogurt, och jag kan forsta att viktnedgangen gar trogare da.

Filmjolk/yogurt ar sa mycket frukostmat i Sverige, sa att andra det eller helt ta bort det kanns nog jobbigt for nan som atit det hela livet. Men det finns sa mycket andra saker att ata till frukost. Och det ar kanske vart det att ta bort de hoga kolhydratkallorna anda.

vad galler nivarer av kolhydrater sa sa Dr Atkins att 20g/dag var bra for att kickstarta kroppens fettbranning. Han rekomenderade att halla den nivan i tva veckor och sedan sakta oka med fem g intervaller. Fem g mer per vecka, tills man inte langre gick ner i vikt. Da gick man ner fem g igen och fick pa sa satt veta sin egna personliga grans. For det ar individuellt hur mycket kolhydrater man kan ata.

For mig ligger gransen pa ungefar 45g/dag. Eller lite mindre. Men Dr Atkins metod ar ett bra satt att hitta sin egen niva.

Och da kan fitday.com vara ett bra verktyg for att rakna ut det dagliga intaget.
  • rasajj
    Josefine85 skrev 2010-01-04 12:07:25 följande:
    Jag har också svårt för frukosten. Jag tycker att det är vidrigt rent utsagt. För det mesta blir det bara kaffe med mjölk/grädde. Dödstrött är jag på ägg också!
    Det finns massa gott till frukost som inte nodvandigtvis ar agg.

Tex rester av middagen.

kycklingsallad (det ar latt att gora i forvag och ha i en bytta i kylskapet) Jag gor det av kokt kyckling, tarnad ost, 1/4 gron paprika, tarnad, en liten tunn skiva apple, tarnad och lite solrosfron och en slev majonas. blanda och salta/peppra efter smak. den ar valdigt god som frukost.

en annan favorit nar jag ar trott pa agg.

Tonfisk och en stor msk majonas, blanda och lagg i en halv avocado.

'Tunnbrodsrulle' med skinka, ost, gurka, paprika etc inrullat i salladsblad istallet for tunnbrodet.

Annars sa finns det ju olika recept pa LC muslin att ha pa filmjolk. Det skulle jag inte klara av for att halla mig tillrackligt low carb, men det finns ju de som fixar av det..
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • rasajj

Maste tipsa om den middag jag at igarkvall. Jag gjorde 'pytt-i-panna' med zuccini istallet for potatisen. Och sa hade jag skinka och en halv liten lok. Och sa stekt agg uppepa! Det blev verkligen jattemumsigt!!

Sedan en kommentar bara.. inlagg 211. Atkins ar ju LC. Det ar en livsstil, precis som den 'svenska' varianten som Dr Dahlqvist kallar LCHF. Laser man Dr Atkins bocker, vilket jag tycker att man ska gora om man vill folja den dieten, sa ser man ju att det ar low carb alltihopa.

Dr Atkins diet ar lite mer strukturerad bara, och mer anpassad till de amerikanska innehallsforteckningarna.

Att det kallas nogot annat ar nog for att Dr Atkins ideer inte fick det gehor det fortjanade, medan han levde och efterat sa har folk baktalat honom annu mer nastan.

Ska man nu ata mer kolhydrater an vad atkins foreslar, sa ar det nog Pauluns GI eller South Beach man ska kika lite mer pa.

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • rasajj
    Matillin skrev 2010-01-11 11:11:21 följande:
    Är det någon som vet hur mycket kolhydrater det är i ägg, hittar inte det någonstans.Tänkte jag skulle räkna på ett ungefär hur mycket kolhydrater jag får i mig om dagarna nu när jag vet att man gärna ska hålla sig under 20 g om dagen.
    Det ar 1g kolh/agg
  • rasajj
    Karo Lina skrev 2010-01-13 19:18:34 följande:
    HJÄLP!Är det någon mer än jag som blivit väldigt hård i magen? Jag får superont i magen, som kolik, eftersom magen blivit helt stenhård! Vad ska jag göra??
    Lagg till mer fett. Ev fiskolja. dra ner pa fibrena i maten.

http://www.fibermenace.com/
  • rasajj
    Matillin skrev 2010-01-15 23:00:37 följande:
    Äter du någon frukt?Har för mig att jag läste att 1 frukt om dagen max är ok?Det har jag hållt mig borta ifrån men det kanske annars skulle vara något att börja med?Typ en mandarin om dagen?
    Mandariner ar valdigt hoga i kolhydrater!!

http://lowcarbdiets.about.com/od/whattoeat/a/whatfruit.htm

rabarber, hallon, bjornbar och tranbar ar lagst i kolhydrater.

Nagra frysta hallon med lite gradde over ar valdigt gott!
  • rasajj
    USB skrev 2010-01-16 16:40:00 följande:
    Ja det blir nog till att tänka om. Försöker läsa in mig innan jag kör igång. Är rädd för att det kommer att bli svårt så jag skjuter upp det hela tiden men nu kör jag på måndag. Det får väl bli kött och grönsaker då....
    Det ar knepigt att tanka om sadar, jag kanner ocksa att 'bara' kott med sas ar ratt sa trakigt och ibland ackligt. Sa jag anvander mycket broccoli, blomkal, spenat och sparris till maten. Det kanns som ett bra potatissubstitut.

Sedan sa har jag tillgang till en del saker som jag ar osaker pa finns i Sverige.. tex spagettisquash. det ar en squash som tradar sig som spagetti nar man kokar den.

Vitkalsstrimlor blir bra spagetti ocksa.

Sedan finns har i USA Dreamfields low carb pasta. Valdigt god pasta, for bara 5g kolisar per portion.

Annars en skiva hembakat lowcarbbrod pa tallriken, for att suga upp god sas tex.

Jag ater ocksa garna nan skiva knackebrod om dagen, ar jag forsiktig sa gar det. finncrisp gar ocksa. Da kan jag klamma in en hel del smor och nan fet ost pa, till middagen.

Gott recept pa sparris.

Farsk sparris, bryt avstjalken dar den bryts av naturligt. Linda baconskivor i spiral over en bunt av ca 3-4 sarrisar, lagg pa plat och gradda i 175 grader tills baconet ar genomkokt.
  • rasajj

Jag har just vaknat harborta i USA. till frukost blev det tonfisk, majonas och en halv avokado. Under natten sa har jag haft en flaskfile i ugnen, i en ugnspase det har luktat gott hela natten, och nu ar den sa genomkokt att den faller sonder. Mums!! Till det ska jag gora coleslaw och ungarna far potatisgratang.

Det blir middagen, till Lunch blir det nog en kycklingsallad. Med smulad blamogelost.

Var inte radda for att gora nagot nytt, det ar latt att man 'fuskar' om man ater samma saker hela tiden och blir trott pa det.

testa recept fran andra lander. Jag har ocksa en massa lankar pa receptsidor, som visserligen ar pa engelska, men jag hjalper garna att oversatta om nan behover det.

http://www.genaw.com/lowcarb/index.html

http://www.lowcarbfriends.com/recipes/soup.shtml

http://lowcarbeating.com/low-carb-cooking

http://lowcarbdiets.about.com/od/cooking/Low_Carb_Cooking.htm

http://www.low-carb.com/comfortfoods.html

http://cleochatra.blogspot.com/

Det finns manga goda tips dar!!

Svar på tråden LCHF