• rasajj

LCHF

Penno skrev 2010-01-31 16:23:41 följande:
    Mums för semlor  men kan man göra semla á la LCHF?? Någon som har något bra recept att dela med sig nu när fettisdagen närmar sig :)
    Kolhydrater i fokus hade recept pa LCHF semlor forra aret, jag testade aldrig, men funderade pa det..

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=eab4c90a-8c40-4d08-b644-bd86d09565a7

Jag ska testa ooopsies med kardemumma iar, tror jag.. Och stevia som sotningsmedel.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • rasajj
    HannaS83 skrev 2010-01-31 21:32:58 följande:
    tips om bröd* Atkins.com har massor med recept och man kan berställa low carb produkter inklusive ett speciellt mjöl som man kan baka med. Har inte beställt själv ännu men funderar pa det. Sidan är dock pa engelska och recepten har americanska matt vilket e lite jobbigt..
    Jag hjalper garna till att oversatta om det behovs. Jag har testat atkins bakmixer, de ar ingen hit tycker jag.. Daremot ar jag lite nyfiken pa den har:

http://www6.netrition.com/tova_carbquik_page.html
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • rasajj
    HannaS83 skrev 2010-01-31 21:56:22 följande:
    saargr:da ska jag inte beställa atkinsmjölet! Ja det mjölet later ju bätte jag tycker inte det later sa gatt med soja protein i bröd som det är i mkt recept. Har du testan nagra av deras bars det skullle va gott med lite sött nang gang ibland.
    Atkins bars ar inge goda, tycker jag.. daremot sa ar Atkins endulge helt ok. Men det ar ju mer som godis da, inte maltidsersattning. Atkins shakes ar ok.. Choklad iallafall, om den ar iskall. Men jag kan lika garna avsta..
  • rasajj
    slapback skrev 2010-02-01 11:39:28 följande:
    Är detta något man använder istället för mjöl i recept? Kan man då baka efter vanliga recept och använda detta? Finns det att köpa via svenska sida? Det lät ju hur bra som helst! Blir väldigt nyfiken på detta!
    det ar en low-carb variant av nagot som heter bisquick i vanliga fall. Det ar en mjolblandning som man kan anvanda med endast vatten, da bakpulver och sant redan ar i mixen.

Bisquick, orginalet, anvands till tex amerikanska pancakes, scones, bullar osv.

det finns massor av recept man kan anvanda mixen till, och vad jag har last pa amerikanska forum sa smakar det precis som den vanliga mixen..

Vad som oroar mig, ar val mest att det kan trigga mitt 'brodsug' och att det kanske anda hojer mitt blodsocker.. Darfor har jag hittills avstatt fran att faktiskt bestalla det..

Jag vet inte om det gar att kopa fran Sverige, men det maste ju ga att maila foretaget och fraga?
  • rasajj

Jag testade att baka det dar lembasbrodet nu. Av smeten fick jag ut fem brod, sa det bor bli runt tre g kolisar per brod.. Om jag har raknat ratt.. nu hade jag inga sesamfron, utan jag tog lite malda mandlar istallet.

Jag har inte testat dem annu, men jag hoppas det blir gott.

Ni som ater LCHF enligt 'svensk' modell, hur raknar ni kolisar.. Just ang fibrer menar jag. Raknar ni bort dem? Eller raknas de in i de 5/100g ration?

Jag sjalv foljer Atkins ide om att rakna bort fiber gramen, och man far da fram 'net carbs' och de ar endast dem jag raknar.

• rasajj
    helene306 skrev 2010-02-02 19:25:00 följande:
    Jag åt lembasbrödet till frukost idag och det var så gott! Däremot tycker jag aniskryddan kommit fram lite mer idag så det var bättre som det smakade igår men med ost, Bregott och gurkskivor var det mumma!! Jag var mätt hela förmiddagen också och när vi åt lunch var jag inte hungrig heller men för att matcha makens lunch och en lillfis som inte äter frukost så fick det bli som det blev
    jag vet itne om det ar linsfrosmaken jag har svart for.. Men jag tyckte inte de var supergoda..
  • rasajj
    Emmi2 skrev 2010-02-04 15:43:44 följande:
    Ni som är mer pålästa, har ni något bra tips?Efter två veckor har det inte hännt ett skit på vågen!!! Börjar misströsta, även om jag inte tänker ge upp då jag mår så mkt bättre.Jag kör strikt LCHF  och äter 5% kolhydrater, ca 20% protein och 75% fett, ligger kring 1300-1400 kcal per dag.Kan det bero på ålder (33) och att man länge ätit så "ätstört" dvs frossat i kolyhydrater varvat med tex Cambridge osv?Har ingen egentlig övervikt 60 kg och 162 cm lång, men skulle vilja gå ner ca 3 kg för att komma i trivselvikt.Tips snälla!
    Det kan handa att din vikt idag ar vad din kropp vill att du ska vaga, men att den (kroppen) nu ar lite mer 'villig' att anvanda fett for energi och skapa starkare muskler istallet.. Tre kg ar ju liksom bara ett nummer om det ar sa lite du 'behover' ga ner.  
  • rasajj
    ia25 skrev 2010-02-06 17:59:23 följande:
    LCHF-kexIngredienser 30 g mandel30 g linfrö10 g sesamfrö5 g fiberhusk2 ägg2 msk smält smörDetta är det rätta recptet på kexen
    Hur manga kex far du ut av den smeten?
  • rasajj
    ia25 skrev 2010-02-06 22:11:35 följande:
    Jag gör ganska små, så cirka 15-18 får jag ut av en sats.Idag gjorde jag en halv sats och fick ut 8 stycken. Hade på salt innan jag stoppade in de i ugnen och de blev supergoda
    ok, det lat ju bra. Ska testa att gora dem. Tankte ta utan linfro, da jag inte ar sa fortjust i smaken..
  • rasajj
    musli skrev 2010-02-06 23:24:25 följande:
    Var säker på att jag hört att linfrön inte är nyttigt så jag kollade. På livsmedelsverkets hemsida står det här:"Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader. En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta  medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."   Det var därför jag gick över till psylliumfrön (loppfrön) istället!!! Så att undvika linfrön är inte helt fel!!! 
    Ar de daremot hela (okrossade) sa ska det inte vara nan fara, da de bara kommer ut hela den naturliga vagen igen, men fragan ar da varfor man at dem till att borja med..

Nu gillar jag ju inte ens smaken pa dessa sma fron, sa jag avstar sa garna.
  • rasajj

Vet inte om nan har foljer den har bloggen, men det ar valdigt mycket 'mat'nyttigt dar. Tankte det kunde vara kul att lasa om den nya Atkinsboken som ska komma ut i Mars, har i USA. Vi far se vilken inpacked den far pa dieterna har.

http://livinlavidalowcarb.com/blog/?p=7156

• rasajj
    Lumut skrev 2010-02-07 01:40:39 följande:
    Det receptet jag använde på lembas var: Ca 8 stycken ' 3 ägg  3 dl riven ost  3 msk ”klet”,  ex. majonnäs, philadpelhia eller annan mjukost  3 msk fiber (fiberhusk – eller pofiber som är billigare)  3 tsk bakpulver  Ev.  någon smaksättning: Kanel, kokosflingor, sesamfrö, solrosfrö, kruskakli etc. Jag valde solrosfrön och 2msk havregryn. (de ja hade hemma) Blanda allt väl i en bunke. Låt stå en stund så att fibrerna mjuknar. Klicka ut på smörpapper till platta små tekakor. Grädda i 175 grader tills bröden är ljust bruna  (för länge och för varmt gör att osten börjar smaka bränt) Lägger upp bild i mitt GALLERI!
    De sag valdigt goda ut. Jag funderade pa att anvanda vetekli istallet for fiberhusk. da blir det ca 2,3g kolhydratr per brod. Raknat pa 8 brod da.
  • rasajj
    annaoedvin skrev 2010-02-07 17:50:40 följande:
    Hej på LCHF-kunniga! Jag undrar bara över en sak, tar ni några kosttillskott? Jag har ju alltid ätit mycket grönsaker och frukt just av den anledningen att det ska vara så "nyttigt" (och för att det är så gott förstås ;) ). Med den här livstilen blir det ju inte så mycket av den varan och jag oroar mig faktiskt för att få näringsbrist. Äter lite hallon till frukost varje dag och lite broccoli/paprika till lunch och middag men det känns inte tillräckligt. Nu har jag dessutom fått vita fläckar på naglarna och det har jag för mig beror på zinkbrist. Äter i nuläget en multivitamin varje dag men är osäker på om det är tillräckligt. Tacksam för svar. 
    En vitamintablett ar inte helt fel. Dr Atkins rekomenderade en del tillskott och jag ater ocksa en multivitamin. Samt aven en del andra 'piller' som extra magnesium, kanel och fenugreek seed.
  • rasajj
    USB skrev 2010-02-07 19:38:16 följande:
    Idag har maken lagat middag: älgrostbiff med gräddsås. Han lovade att jag kunde äta för det var bara grädde i såsen. Sen när vi äter kommer han på att han tagit i maizena redning och det innehåller 87/100 kolhydrater. Tror ni att det gör nåt?Det blir ju inte så mycket per portion men det känns jäkligt onödigt!
    Enligt fitday.com sa har 5g maizena ungefar 4.6g kolhydrater. Och 5g ar val ungefar vad man har i for att reda en sas. Delat da pa x antal portioner.. Det ar inte sa forfarligt farligt anda tycker jag.

For mig som ar ganska van vid de amerikanska etiketterna pa mat, sa kanns det svenska systemet valdigt krangligt.
    Har i USA sa visar naringsdeklarationen allt per portion och sa sager den aven hur stor en portion ska vara. Det kanns som det ar lattare att rakna ut hur manga kolisar etc man far i sig pa det sattet, men det kanske ar en vanesak?
  • rasajj
    Päron1986 skrev 2010-02-13 15:13:00 följande:
    Får man äta ananas i mat?!tex kassler, ost, ananas...
    En skiva, fran osotat konserv, ar 7,5 g kolhydrater. Jag skulle undvika det!
  • rasajj

Satt och letade efter recept for mitt nyinkopta 'carbquick' och hittade en sida med en hel massa spannande recept pa low carb brod.

tankte ni kanske skulle vilja ha: http://www.lowcarbfriends.com/recipereview/showcat.php/category/14_Breads%20and%20Pastries

For er med bakmaskin sa ser det har spannande ut:

http://www.lowcarbfriends.com/recipereview/showproduct.php/item/4603_%20White%20Breadmaker%20LC%20Bread

• rasajj
    Jen nifer skrev 2010-02-28 16:34:13 följande:
    jag har alltid räknat kalorier så de kändes nästan helt sjukt när jag gick över till lchf, första veckorna kollade jag och räknade på allt. Även om man ökar på med mer kolhydrater kan man ju äta förnuftigt :) Ja kommer inte börja äta vanligt bröd, pasta och sånt för de är inget jag längtar efter. Sen tackar jag inte nej till kolhydrater om jag blir bjuden i framtiden som ja gjort nu, utan tar lite istället.Får väl se om ja kan gå ner 1-2 kg till, jag väger redan mindre än vad jag gjort dom senaste 6 åren så de kan ju lika gärna ta stopp för mig med nu. Men då får ja försöka se mig som nöjd.Jag har faktist "fuskat" för första gången idag, gjorde en tacopaj och orkade inte göra special till mig. Tog bort ganska mycket botten men en del gick ner i min mage med ;)
    Om du blir sugen pa tacopaj nan mer gang, sa hittade jag ett jattegott recept igar, pa just tacopaj.

http://www.genaw.com/lowcarb/enchilada_bake.html

Jag lagade till hela familjen och alla alskade det!
  • rasajj
    Penno skrev 2010-03-02 11:42:29 följande:
    Halkade in på en annan tråd här som heter "sockerhysteri på dagis". Där var det en som länkade från livsmedelsverket att barn ska dricka lättmjölk  pga att det innehåller mer D-vitamin och mindre mättat fett. Barn ska inte dricka fetare mjölk än så pga att det mättade fettet är farligt. ghaaaa, säger jag bara!!!!! Jag ger o tänker då inte ge mitt barn lättmjölk pga dessa råd
    Trots den enorma fetskrack som rader har i USA, sa far iallafall smabarnsforaldrar radet att ge fullfettsmjolk till barn upp till tva ars alder. Sedan kan man ga ner till 2%-ig mjolk rekomenderas det har. Motsvarar val ungefar mellanmjolken i Sverige.
Svar på tråden LCHF