• rasajj

LCHF

USB skrev 2010-01-18 11:53:30 följande:
    Fast när jag läste på en lchf-sida så stod det att fil var helt okej. Hur är det med majs då? Är det okej att äta?Får nog trappa ner succesivt tror jag. Klarar nog inte av att tvärt bryta med kolhydraterna.
    Majs ar inte bra alls. det ar typ bara kolhydrater. Skippa majsen helt!
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • rasajj
    jagäraf skrev 2010-01-18 21:43:22 följande:
    Ett tips: om man gillar ekologisk naturell youghurt men tycker att den har lite för lite fett så kan man spetsa den med vispgrädde. Hur gott som helst! Jag tycker turkisk/meezeyog. är svårt att äta. För tjockt och för syrligt. Tyvärr får jag inte lika bra resultat om jag äter mjölkprodukter men ibland måste man ju bara.
    ett tips att minska kolhydraterna i yogurt, for de ar ganska manga anda.., ar att lata yogurten sitta i kaffefilter och dranera bort vatskan, over natten. I kylen da. vatskan innehaller flest kolhydrater. Yogurten blir tjockare, mer lik den grekiska/turkiska. Och farre kolisar.

Sjalv undviker jag yogurt och mjolk. De enda mejeriprodukter jag ater av ar ost, smor och gradde.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • rasajj
    Lumut skrev 2010-01-22 21:26:51 följande:
    kokta ägg med majjonäs e också svårt att äta i början..hehe skillnad var de när man va liten :P slickade man ju av majjonäsen på limspskivan haha men nu very fatty! Hjälpe rom man tar lite citron+svartpeppar på tkr ja... krydda med örter i gädde cr fr såserna...lr ta i citron osv..
    Ta lite senap i agg/majonasblandningen, sa blir det lite godare, tycker jag. Iof sa ar senapen sockerfri har i USA, sa man far kanske leta lite mer i Sverige efter en bra senap?

Idag har jag atit:

tonfisk med majonas, riven ost och halv avocado till frukost.

Lunch, rester av biffkott med graddsas och kokt blomkal med smor och vitkalssallad.
    Middag kommer att bli kottfarssas och spagettisquash.
  • rasajj
    Kickiliisa skrev 2010-01-24 00:28:11 följande:
    Jag har haft hemsk "avtändning" av sockret. Det känns verkligen hur mycket socker man har stoppat i sig... hemskt egentligen. Jag har mått illa, varit yr och nästan som bakis. Nu börjar det kännas bättre, när det har gått några dar.Var på jakt efter fiberhusk idag, men en utav nackdelarna med att bo i Kiruna är att det inte finns så stort utbud av sådana varor. Ska kolla på Hälsokost, de kanske har.Det var någon som nämnde Stevia tidigare, hur får man tag på det? Går det att beställa via internet? (Det finns ju såklart inte heller här. Ingen har ens hört talas om det...) Annars tänkte jag beställa Sukrin från www.lchfbutiken.se/ 
    Tror stevia ar nyttigare, men det ar nog mest min egen asikt.

http://www.stevia.se/  Har kan du iallafall kopa det.
  • rasajj
    Jen nifer skrev 2010-01-25 22:36:45 följande:
    ja men alltså de finns ju rekomendationer om hur många gram man ska äta per dag när man vill ner också.. som rönnen skrev hade skalderman angivitmax 27g på en dag. och de är så jag tänkt och räknat hur många gram ja får i mig per dag, och har alltså hållt de på ca 5 gram,, och brukar få ut ca 1% på mätningen med. lite olika, olika dagar
    Jag ar nyfiken pa vad du ater for att fa sa pass lite/fa kolhydrater under en dag. 5g skulle jag nog inte klara av, da jag ater agg tex, och varje agg har ju  1g kolisar. Sa ater jag tre agg sa ar det ju genast 3g kolhydrater. . Sa.. Hur ser en vanlig dag ut for dig?
  • rasajj

Min lunch idag blev en god cheeseburgare av mald kottfars med ett agg i, seda stekt i smor med en stark ost uppepa. Tva skivor bacon en liten bit mosad avocado och lite ranch dressing uppepa. Det blev jattegott!!

Annars har jag haft migran sedan Sondag morgon, och da tappar jag aptiten.. Sa..

• rasajj
    Sagalin skrev 2010-01-27 21:46:37 följande:
    Man äter mer proteiner i Atkins än i LCHF.
    Det stammer nog inte.. Atkins (iallafall orginaleversionen, innan han dog och foretaget togs over av hans fru) var mycket fokus pa fettet ocksa. Precis som det svenska LCHF. Jag gor egentligen ingen skillnad pa Atkins och LCHF mer an just namnet och att infon om LCHF ar pa Svenska. Sjalv kallar jag det bara for Low Carb. Det racker.
  • rasajj
    Troll mor skrev 2010-01-29 21:26:06 följande:
    Så roligt att läsa här, att det är så många det går bra för.Undrar då om ni kanske kan hjälpa mig. Har ätit strikt LCHF nu i fem veckor och det händer absolut ingenting, tror t o m att jag har gått upp 2kg. Har slutat med mjölk o nötter, men det händer inget.Äter jag för lite fett?? Begriper inte hur jag ska få i mig mer fett isf.  Tips?? Nån annan som är i samma situation?? Är lite förtvivlad nu, men vill inte ge upp nu när sötsuget är borta och jag vill inte tillbaka till alla tråkiga grönsakssoppor och grovbröd och hunger. Tror ju verkligen på detta, men är jag en som det inte fungerar för??
    Vad ligger ditt dagliga kolhydrat intag pa? Och hur mycket fett ater du? Det kan vara sa att du ater for mycket fett, sa att kroppen bara anvander fettet fran dieten for bransle och aldrig kommer till att behova det sparade kroppsfettet.
  • rasajj
    Troll mor skrev 2010-01-29 21:43:23 följande:
    Har faktiskt inte räknat, men tror jag ligger åt för lite iaf om jag jämför med vad min mamma som gått ner mycket äter. Jag äter inget som har mer än 5 kolhydrater/ 100g.
    Grejen ar ju dock den att varje person ar unik nar det galler just hur mycket kolhydrater man tal. Det ar vad jag gillar med Atkins metod. Att han undervisade om hur man skulle hitta sin egen grans. Och att den gransen inte ar konstant, utan andras med aren..

Hans rad var att de forsta tva veckorna halla sig under 20g om dagen, genom att helt utesluta alla kallor till kolhydrater forutom grona gronsaker. Sedan okar man intaget med 5g/vecka (sa tredje veckan ater man 25g, fjarde ater man 30g osv. Tills man marker att man inte langre gar ner i vikt. Den siffra man stannat pa da, sag 30g, ar ens egna privata grans. Och da bor man halla sig under den gransen for fortsatt viktnedgang.

For mig ligger gransen pa ca 45g om dagen. Men det varierar ocksa under manaden kanner jag.. Jag maste vara mer strikt veckan fore mens tex.

testa att rakna kolisar nan dag, bara for att se var du ligger. kan vara bra att ha i tankarna lite. Sedan ar det valdigt latt att det slinker ner dolda kolisar, sa luslas innehallsdeklarationer.
Svar på tråden LCHF