• Kenzie

LCHF

timalillah skrev 2009-12-10 00:15:02 följande:
    Jag hoppar in här jag med har kört LCHF men slutade för över 1 månad sedan. Inte för att det inte var bra utan för att jag är som jag är och älskar sött .Men nu tar jag tag i det igen och dom sista kilona ska nu BORT!!!Men jäklar var svårt det är med alla lusse bullar, pepparkakor, glögg och allt som finns nu.Men kreativ som man är när man är beroende av ngt så hittar man lösningar på det mesta. Det har resulterat i att jag gjort glögg på funlight cassis, kokat med glöggkryddor.Ja vet aspartam är inte det bästa men inga kolhydrater ivfl och lite juligt ändå .
    Testa göra glögg på rödvin, glöggkryddor, kanske någon apelsinskiva och ev lite sötningsmedel (typ stevia) så slipper du aspartamet.
  • Kenzie
    timalillah skrev 2009-12-11 21:57:32 följande:
    Jo det hade varit en idé om jag hade druckit alkohol. Men det kanske finns bra alkoholfria viner som inte har så mkt kolhydrater. Det får jag kolla upp.
    Koka vinet en stund så är alkoholen borta
  • Kenzie
    MiaP skrev 2010-01-13 09:03:57 följande:
    www.lchfmat.com/snabba-kycklinggratangen/  Den här måste jag bara göra någon gång. Hur gott låter inte det då!!? För mycket smaskens för att inte dela med sig
    Den blir det här hemma imorgon. Gud så god den låter!
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • Kenzie
    Lullisgirl skrev 2010-01-14 07:23:55 följande:
    Jag ska och storhandla o när jag nu har skrivit min lista så känns det så lite...vad handlar ni andra för något som ni inte kan va utan hemma? På min lista i dag står det Kött Kyckling ägg grädde CF Vitkål squash brysselkål broccoli sparris sesamfrön sallad gurka Jag har ost och smör hemma. Jag brukar oxå ha TY men har bestämt mig att dra ner lite på mjölkprodukterna.
    Mozzarella, parmaskinka, salami, keso, fläsk, lax, köttfärs
  • Kenzie
    cindorella skrev 2010-01-17 21:32:00 följande:
    Hur stor skada tror ni en halv flaska vitt gör? Jag har låtit bli alkohol i alla former sen jag börja med lchf förutom på juldagen då jag drack några fruktiga drinkar och sen var vikten uppe med två kilo nästan direkt (hade väl lite med julmaten att göra också) och vikten gick inte ner helt förs på två veckor kanske. Nu ska min kära syster komma hem till hemstaden och det vore trevligt att få dela en flaska vitt bara. Hur mkt kolisar är det i det, ngn som vet?
    I torrt vin är det i princip inga kolhydrater (ca 3 per flaska) så det är helt okej att dricka.
  • Kenzie
    cindorella skrev 2010-01-17 22:46:01 följande:
    Tack! Då är det helt okej med några glas med syrran då :)
    Japp För somliga har alkohol en tendens att tillfälligt stoppa upp viktminskningen då kroppen i första hand koncentrerar sig på att förbränna alkoholen. Jag har dock aldrig märkt något av det.
    Lights will guide you home...
  • Kenzie
    Tristanya skrev 2010-01-18 08:58:23 följande:
    mmm är nog mejeriprodukterna som jag får dra ner på då.. men gått bra förut då jag gick ner mina första 18kg.. under mina "uppehåll" hr jag ätit som vanligt, alltså ganska mycket kolhydrater men ändå legat still i vikt.. men uppehållen har varit på många många månader o jag känner att kroppen ställt om sig till lchf igen, bla märker jag det på min mage o att jag känner mig bättre.var kanske dumt att göra uppehåll, men blir ju lätt så nmär man fuskar lite för mycket o sen trillar man dit, men vet gott o väl att jag mår mycket mycket bättre ¨på kolhydratfattig mat, o jag tror fortf att det är det bästa för folk o äta, men ändå så fuskas det hehe ska testa o se om mindra mjölkprodukter hjälper, men tycket det är lite svårt o få i sig fett då.. tänkte p creme fraiche, grädde osv..
    Även jag tror att du ska dra ner på mejerierna. Jag har inte särskilt många kilon kvar som jag vill gå ner och jag har märkt att jag måste snåla med mejerierna och öka på fettet (typ byta ut gräddsåsen mot kryddsmör) för att bli av med de sista kilona.

Men a och o är givetvis att du slutar med att fuska
  • Kenzie
    jagäraf skrev 2010-01-18 10:25:31 följande:
    En sak fattar inte jag, kanske någon annan kan förklara? En del klarar ju inte av att gå ned om de äter mjölkprodukter. Då ska man ju sluta med det minst feta först och prova sig fram. Till slut återstår ju bara grädde och jag har märkt att jag inte går ned alls lika mycket om jag äter gräddsåser som om jag äter enbart smör till maten. Men vad är smör om inte hårdvispade grädde? Iofs merk än fördubblas ju fetthalten när man gör smör av grädde men det är ju mjölkproteinet man inte klara av. Flyger det bort när man gör smör av grädden?
    Hm ja du..Smör är väl egentligen bara fettet i grädden, det andra är ju borttaget. Så kolhydraterna (mjölksockret) försvinner och det är ju det som är boven i grädde.
  • Kenzie
    USB skrev 2010-01-18 10:36:19 följande:
    Idag har jag börjat köra med LCHF och jag känner mig som ett stort frågetecken.Slängde i mig en tallrik fil imorse när jag kom hem från jobbet.Siktar in mig på stekt ägg till lunch.Funderar på hur ni lägger upp måltiderna...kan man äta tonfisk, keso och ärter som ett mål? Är rädd att jag kommer att få i mig alldeles för lite fett. Vad händer då? Ställer kroppen in sig på svält eller?
    Fil är kanske inte det bästa frukostalternativet. Testa turkisk yoghurt istället. Keso, tonfisk och ärtor är inte heller ett bra alternativ, det är ju extremt fettsnålt (om man inte använder tonfisk i olja med den oljan är inte alls nyttig) och ärtor har lite för mycket kolhydrater. En tonfiskröra med creme fracihe och majonäs är gott och nyttigt
  • Kenzie
    Cam82 skrev 2010-01-18 11:45:55 följande:
    Kan man dricka cola light och fun light? Jag brukar göra det, hur gör ni andra? kan det vara dåligt för viktnedgången? Jag har bara hållit på med lchf en vecka nu efter omstart, har gått ner 2kg.
    Många kan dricka lightprodukter utan påverkan på viktnedgången. Jag väljer bort det av andra skäl.
Svar på tråden LCHF