• Kenzie

LCHF

USB skrev 2010-01-18 11:53:30 följande:
    Fast när jag läste på en lchf-sida så stod det att fil var helt okej. Hur är det med majs då? Är det okej att äta?Får nog trappa ner succesivt tror jag. Klarar nog inte av att tvärt bryta med kolhydraterna.
    Ja alltså fil är inte "förbjudet" men det innehåller lite väl mycket kolhydrater i förhållande till det låga fettinnehållet. Majs är tyvärr no no också.
    Lights will guide you home...
  • Kenzie
    Cam82 skrev 2010-01-18 11:52:16 följande:
    Ok, jag funderar på att sluta faktiskt då jag är lite rädd för innehållet samt att det ska förstöra viktnedgången.
    Ja det talas ju om att sötningsmedel kan ge ett insulinpåslag så det är nog bäst att passa sig. Jag väljer bort det eftersom jag är mycket skeptisk till aspartam.
  • Kenzie
    USB skrev 2010-01-18 12:13:41 följande:
    Ja hur det här ska gå vet jag inte....
    Det kommer säkert att gå hur bra som helst. På Annika Dahlqvists blogg finns en bra nybörjarinformation. Även på kolhydrater.ifokus.se finns det bra tips. Se bara till att du är ordentligt påläst och verkligen vet vad som är okej att äta.
  • Kenzie

Här blir det helstekt majskyckling, ugnsrostade rödbetor (inte helt okej enligt lchf men jag kör inte jättestrikt just nu) och en kall chevresås.

• Kenzie
    Lullisgirl skrev 2010-01-19 15:22:35 följande:
    Vilken majonnäs köper ni? Hittar bara med socker i. Iofs är kolhydraterna ok men jag vill ha UTAN socker. Det går så lite så jag vill inte laga själv.
    Rydbergs majonäs är helt utan tillsatser och socker.
  • Kenzie
    curiosa skrev 2010-01-19 20:45:30 följande:
    Huvudvärk och fruktansvärt ont i magen och bara dag två. Svullen och mådde mkt bättre på kaloriräknar kost.Kanske skall kännas så??Men det känns inte alls bra.
    Du måste låta kroppen vänja sig vid den nya kosten och framför allt låta den avgiftas från kolhydraterna. På dag två är du antagligen inte ens inne i ketos så ha tålamod
  • Kenzie
    sara1981 skrev 2010-01-20 09:36:43 följande:
    En gång för alla, ägg är inte smörgås! Har jättesvårt för alla recept på "bröd" som egentligen är ägg. Blir lika besviken varje gång jag försökt mig på att baka. Så det är inget alternativ tyvärr..
    Har du testat lembasbröd? Det är den mest brödliknande varianten tycker jag, lite som scones i konsistensen.
    Tesssi skrev 2010-01-20 10:10:47 följande:
    Som sagt så är jag ny på det här med LCHF. Jag tycker det är så enkelt att göra såser med grädde och cf, och dessutom äta TY till frukost, om jag inte vill ha ägg o bacon. Men om jag måste dra ner på mjölkprodukterna, hur gör jag då med såser osv?? Har ni några tips till en nybörjare??
    Jag gjorde som så att jag åt ägg mosade med smör till frukost (standardfrukost fortfarande). Till lunch åt jag alltid kött/fisk/kyckling med kryddsmör och lite sallad och först till middagen använde jag någon form av mjölkprodukt typ grädde eller cf. Då gick jag ner i vikt igen.
    sariat skrev 2010-01-20 10:21:42 följande:
    Jag undrar.. hur är det med haricoverts? får man äta det?
    Haricot verts är helt okej.
  • Kenzie
    Jen nifer skrev 2010-01-20 15:20:14 följande:
    Jag klarar inte av vispgrädde. :)Men de jag läst är att man ska plocka bort minivarianterna när de kommer till matlagningsgrädde, och välja mellangrädden istället (den på 27%) Och visst såklart vispgrädde om man gillar det. Men de blir allt för mastigt för mig.Med första barnet gick jag upp nästan 20 kilo. Vad jag hade önskat att ja vetat om denna metot då. Den här gången gick jag upp ca 14kg och mådde mycket bättre. Och nu är de ju lätt att gå ner i vikt när man får njuta samtidigt :D
    Strunta i mellangrädden och späd vispgrädden med vatten istället. Billigare och du slipper tillsatser
  • Kenzie
    Jen nifer skrev 2010-01-20 16:17:42 följande:
    mm älskar persiljesmör.. men de ska göras på bregott alltså inte på smör? Köpte inte hem bregott eftersom ja inte äter bröd. Men då ska jag göra de, så gott till kött, o man kan ju inte leva på bea sås varje dag :)Har precis ätit 2 stekta ägg + bacon stekt i rapsolja. De känns ju som sagt lite små galet när de dryper fett om maten :D Men gott är de
    Smör blir godare (tycker jag )och är nyttigare (bara animaliskt fett). Det är dessutom bättre att steka i smör än i rapsolja.
  • Kenzie

Dagens meny:

Frukost: 2 kokta ägg mosade i 25 gram smör
    Lunch: Kycklingspett med jordnötssås och smörfrästa grönsaker
    Middag: Laxfilé, hemlagad hollandaise, baconlindad sparris
    Snacks: Guacamole med parmesanchips

Svar på tråden LCHF