• Kenzie

LCHF

Jen nifer skrev 2010-01-20 17:35:49 följande:
    vilken smarrig dag :)
    Eller hur
    Ogift Fru skrev 2010-01-20 19:22:30 följande:
    Här har vi haft främmat idag. Mor o far som oxå äter LCHF. Eller ja, mamma äter jämt och pappa äter när det är nåt som är gott. Köpte semlor till barnen, morfar och sambon och jag och mor åt Brie och en oerhört god salami.Räckte med nån skiva sen var jag inte ens sugen längre.Barnen fick naturligtvis en GIGANTISK godispåse. Jag var faktiskt inte ens sugen, trots att den stått framme hela eftermiddagen. Kändes bra. Idag har jag glufsat i mig:# 2 kokta ägg med Bregott till frukost och massor av kaffe (som vanligt) varav en kopp med en skvätt grädde i.# 2 laxburgare (köpte på Willy´s SKITBILLIGT! rekommenderas!) creme fraishe och lite skirat smör# Brieost, salami, kaffe med grädde# Nu är jag så mätt att jag bara kunde få i mig en kopp te. Nån mer som är teälskare?
    Jag älskar te och dricker flera koppar om dagen. Helst grönt eller rooibos och gärna med grädde i *mums*
    Lights will guide you home...
  • Kenzie
    Ogift Fru skrev 2010-01-20 19:30:21 följande:
    Åh, då ska jag propagera för ett helt suveränt te! Willy´s (ja du läste rätt! ) har ett örtte med äpple och tranbär som är helt beroendeframkallande!Syrligt i smaken och så himla fräscht. Jättegott att ha som iste oxå.
    Haha det lät ju jättegott. Tyvärr finns inte Willys i den här byhålan men har jag vägarna förbi ett så ska jag absolut hålla utkik. Även efter laxburgarna
  • Kenzie
    Flapper skrev 2010-01-21 09:38:35 följande:
    Behöver lite hjälp att få koll från er som vet och har ätit rätt längre tid än mig.För att få en uppfattning om hur jag ska äta på en dag så skulle jag vilja veta i procent hur fördelningen mellan protein, fett och kolhydater.Alltså:Fett: X% av det dagliga intagetProtein: X% av det dagliga intagetKolhydrater: X% av det dagliga intagetHur många kalorier per dag är lämpligt för en kvinna som är 30 år och 170 cm lång?Finns det någon som vet alternativt vet vart man kan få tag på den informationen? Det vore supersnällt om någon vill hjälpa!
    Fördelningen i energiprocent (alltså inte mängden på tallriken) brukar rekommenderas vara ungefär protein 20 % fett 75 % och kolhydrater 5 %. Det finns inga direkta rekommendationer för hur mycket kalorier man ska få i sig utan man ska äta tills man blir mätt. Mellan 1600 och 2200 brukar jag hamna på.
  • Kenzie

Dagens meny:

Frukost: Ett lembasbröd med smör och ost.
    Lunch: Omelett med brie och basilika.
    Middag: Baconlindade färsbiffar fyllda med fetaost. Vitlöksgräddsås och smörfräst vitkål till.

• Kenzie
    gimatah skrev 2010-01-22 11:07:45 följande:
    Varför ska man äta mkt fett? Är det för att man ska fortare bli mätt eller har det ngt med förbränningen att göra?Och varför ska det vara fett från animaliska produkter och inte vegetabiliska är det inte animaliska som det är kolesterol varning på?
    Läs gärna på kostdoktorn.se
    Där finns massor utav bra information
  • Kenzie
    Penno skrev 2010-01-24 12:17:11 följande:
    Någon som vill dela med sig av recept på falsk fläskfilé? Hittade ett som man ska ha i örtaromat men funderar just över om örtaromat är "godkänt" ??
    Det är väl bara att utesluta aromaten (som i stort sett är rent glutamat..blä). Ta färs och krydda med salt, peppar och örtsalt. Gör en rulle som du fryser några timmar och skär därefter den frysta rullen i skivor. Lägg i en form, lägg över fräst bacon och svamp och häll över en trea grädde.
  • Kenzie
    Flapper skrev 2010-01-25 13:55:53 följande:
    Förlåt en okunnig men hur får man i sig fett bäst om man inte äter mejeriprodukter?
    Smör, fett kött, olja.
  • Kenzie
    WillElv skrev 2010-01-25 17:39:43 följande:
    Är det ngn som vet hur mycket kolhydrater det är i avokado? Jag äter typ 3/dag! Är det bara jag som har MÅNGA kilo att gå ner? Typ 25 :) Gick ner 23 kg. med Cambridge, men gick upp under grav. Och de kilo sitter som berget!
    En avocado innehåller 4-5 gram kolhydrater så det blir nog lite väl mycket kolhydrater om du äter annat under dagen också (vilket jag antar att du gör ).
  • Kenzie
    USB skrev 2010-01-26 09:38:08 följande:
    Ja då har jag nu ätit min första lchf-frukost: två stekta ägg och ett halvt paket bacon. Kommer nog att bli ett par jobbiga dagar då jag är sockerberoende. Antar att jag inte kommer att bli den trevligaste människan de närmsta dagarna men det är smällar man får ta. Tur att jag är ledig från jobbet den här veckan.Frågade igår om det är tillåtet att använda kalvfond men fick inget svar. Är det någon som vet? Vi använder det ganska mycket när vi tillagar kötträtter.Hur är det med blåbär? Innehåller de mycket kolhydrater? Tänkte om man blev supersugen ta lite grädde och blåbär.
    Kalvfond innehåller glutamat om jag inte missminner mig och det försöker de flesta som äter LCHF att undvika. Gör egen fond och frys in i isbitsfacket.

Blåbär är inte ett särskilt bra alternativ, bättre att ta några hallon isf http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=4e70ca58-bfd3-4f10-bdca-f31e72b3cc83
  • Kenzie
    The Kittycats skrev 2010-01-26 11:38:47 följande:
    Kanske provar med färsk blomkål nästa gång då, ifall var det som gjorde det så "vattnigt"? Men vad mixar du med, stavmixer, blender, visp, "mosare"?
    Jag använder färsk blomkål som får koka riktigt mjuk i vatten. Ångar därefter av blomkålen ordentligt, och mixar (med stavmixer) tillsammans med smör, creme fraiche (eller philadelphia), salt, peppar och muskotnöt.
  • Kenzie
    SeTa skrev 2010-01-28 12:05:03 följande:
    Jag har en liten fundering.Det finns måltidsersättning som är "low carb". KOmmer inte ihåg exakt hur låg, tyvär.Men om man tar en sådan och blandar med 1 dl grädde, då går ju totalmängden kolhydrater i måltiden ner. Kan den bli tillräckligt låg?
    Njae totalmängden kolhydrater går ju inte ner, däremot blir ju energiprocenten annorlunda. Testa äggmjölk istället, säkert godare och garanterat nyttigare
  • Kenzie
    helene306 skrev 2010-01-28 17:51:21 följande:
    Har provat det, skulle vilja ha något annat men det får väl bli vitlök i brist på annat  Persiljesmör blev det till lunch.
    Soltorkade tomater och basilika
    Persilja, citron och vitlök
    Dill och citron
    Rostad vitlök (en favorit)
    Västerbottensost
    Sardeller (grymt till nötkött)
    Gräslök
    Curry
    Fransk senap och dragon
    Pepparrot
  • Kenzie
    slapback skrev 2010-01-31 18:18:17 följande:
    Någon som hittat något bra "bröd"recept? Jag gillade inte sesambrödet eller dyl. Jag vill hitta ett recept som är utan en massa ägg så att det inte smakar typ som omelett. Kan man inte göra en mjölblandning av fiberhusk och fibrex oxh krossade sesamfrön och använda det som mjöl i vanligt bröd? Jag vill äta bröd! Det är väl det enda jag saknar med LCHF. Annars tycker jag att det går finfint att utesluta kolhýdrater. Saknar faktiskt inte kolhydrater alls. Någon som har några bra tips på "bröd"?
    Googla på lembasbröd, det absolut godaste LCHF-brödet tycker jag. Blir lite som scones i konsistensen.
  • Kenzie
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-02-10 18:48:06 följande:
    Natriumglutamats påstådda skadeverkningar har debatterats sedan 1980-talet. Inga skadliga verkningar har dock påvisats vid de mängder som är aktuella i mat, varken för naturligt förekommande natriumglutamat eller för tillsatser.Källa: internet, visa motsats.Självklart är det farligt att äta 10kg, men man dör om man dricker 10 liter vatten också...
    Det har du rätt i. Men det finns studier som visar på att ett högt intag av glutamat ökar risken för övervikt med upp till tre gånger så det kanske ska undvikas av den anledningen. Sen hör jag till den skara (av ganska många människor) som påverkas kraftigt av glutamat med illamående och huvudvärk som följd, och det får iaf mig att tro att det inte har en särskilt bra inverkan på min kropp.
  • Kenzie
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-02-10 19:49:33 följande:
    jo fast det finns ju folk som säger sig känna av mobilantenner 500meter bort också...
    Haha visst är det så. Fast jag kände av glutamat långt innan jag ens visste vad det var så jag tror mig veta att jag faktiskt reagerar fysiskt på det.
  • Kenzie
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-02-10 21:56:32 följande:
    så du kan inte äta tomat, parmesan ost eller kött heller? eftersom det förekommer naturligt i dessa råvaror.
    Jo det kan jag absolut göra, det är inte riktigt samma mängder i naturliga livsmedel.
  • Kenzie
    saltflingan skrev 2010-02-16 14:41:26 följande:
    Vad heter stickorna man kan köpa på apoteket för att kolla att man är i ketos?
    Keto-Diastix
  • Kenzie
    Lady Dahmer skrev 2010-02-17 20:30:55 följande:
    AJA BAJA!men ett tips! Det är skitmumma att byta ut nachoschipsen mot isbergsallad! Jag använder de som "sked" och skopar upp eller fyller med färs och guacamole och grönt. MUMS!
    Parmesanchips är gryyymt istället för nachos
  • Kenzie
    Linda1976 skrev 2010-02-18 10:14:55 följande:
    Hurra!! Nu har jag hittat er... Visserligen kör jag Cambridge som en kickstart och för att bryta dåliga mönster, men jag är inte ny på LCHF. I höstas ballade jag ur och skötte inte mig, varpå sockersuget kom som ett brev på posten. Så lite CK nu för att bryta mönster och sen blir det LCHF igen, det bästa ever! Kram på er!!
    Hurra!! Välkommen tillbaka
  • Kenzie
    Felicia Adrian skrev 2010-02-18 13:40:31 följande:
    Finns många olika tex Ica och Coop har egna plus andra märken...Använder det i det mesta jag bakar i kak och bullväg..
    Jag har aldrig hört talas om att Ica och Coop inget eget vaniljpulver. Alltså inte vaniljsocker eller vanillinsocker utan rent vaniljpulver. Här finns en bild på det jag brukar köpa (inte min blogg) http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.12194556
Svar på tråden LCHF