• Lumut

LCHF

hej är normalviktig...men har ulceröds colit och äter väldigt lite mjöl produkter sedan innan men mått dåligt av för lite med energi så jag tänkte att ja provar denna kost.

Har kännts bra...har energi o får inte smärtor i magen av hunger lr olika stärkelser som finns i mkt mat...kört på lchf kosten i 5 dagar nu.
    Men väger 54 kilo och kanske skulle vilja gå ner till 50-51 där. Lite "studentkilon" kanske det är?
    Iallafall det jag undrar, ni som inte är direkt överviktiga utan vill bli av med ett par-5kg hur har denna kosthållning fungerat för Er? Hur lång tid tog de? Förmodar att de tar lite långsammare då man har ganska ok vikt sedan innan, liksom. 
  • Lumut

Så skrev nåt igår om vikten..det är ju inte vikten jag är intresserad av egentligen utan OM man går ner nåt i vikt/storlek. fast man är normalviktig sedan innan...? kanske blir en chock för kroppen till en början men att den sedan lägger sig på idealavikt?

Har nu kört lchf i en vecka! Gått såå bra och  nu känns det faktiskt nåt i kroppen...känner mig fastare på nåt sätt? haft energi och tränat på som vanligt. 
    Har under hela veckan hela tiden känt mig "lagom" mätt och inte haft stooora hungekänslor eller ätit mig föör fettmätt om ja kan uttrycka mig så. Igår blev vi bjudna på lunch, på sjukhusets restaurang där jag praktiserar. Bekymrade mig vad jag skulle välja men såg till min förvåning att det fanns ett alternativ var väldigt lchf inriktat. Nämligen en LÖKTÅRTA! Baserat på kesella,ägg, bacon, lök givetvis ;) örter och en massa ost! Såå gott! Nått att göra hemma LÄTT!
    Nu är det fredag och jag ska unna mig keso á la malta ikväll gär.. keso+vispad grädde och liiite apelsinbitar...man kan också ta hallon/blåbär...sen en bit mörk choklad riven  över. 
    ha haft en toppen vecka med denna kost och jag har ulcerös kolit..och det är också anledningen till att jag ville testa denna kost. Kommer nog fortsätta med detta, för såhär bra har aldrig min mage mått :)
  • Lumut

Ja ser främst på låren den "utbukningen" mellan lår o bakdelen..har minskat/blivit slätare...o kanske över höfterna o givetvis dekolltaget.. Men tränar en del och är inte så stor sedan innan. pendlar mellan 52-54 på 1.60m...men att den känns fräshare o energifullare är jag så glad över!

Börjar alltid dagen med en varm kopp citronvatten (fick tipset mot uvi men det är även "renande").
    Känns som man anstränger sig mer för att variera kosten nu också. Har nog aldrig varierat mina frukostar så som jag gör nu...o försöker tänka mer på nyttiga kryddor och tillbehör.. 
    De jag äter mest av nu är:
    ifettväg/protein: majjonäs, grädde, fet keso, fet mjölk, smörklick på en del mat (bregott grön),milda culinnesse steker jag i, brieost,valnötter, mandel, cashew, solrosfrön avokadofetaost, kesella, hushållsost, turkisk youghurt som bas i smoothies. 
    protein: Ägg, tonfisk i olja, falukorv, qournbitar/kebabbitar, egna köttbullar, pannbiffar, fläsk, bacon, fläskgrytbitar, räkor,salami,skinka Lax i olika varianter :D 
    har varit fd veggie så jag vill äta en del grönt: Vitkål (pizzasallad), broccolli, blomkål, tomat, gurka, machesallad+annat, spenat, morötter, avokado, (med citron över sänker GI), hallon, blåbär, kantareller- (vet någon värdet här??), 
    Brukar också ta 2-3 msk med physsuliumfrön, krossade linfrön och quinoapuffar som müsli till min hallon/turkisk youghurt müsli. För att få lite att "tugga" på på morgonen. Dricker nästan alltid vatten, citronvatten, kaffe+mjölk eller provivamango kanske 3 ggr/v för att ha lite smak nångång och för magens skull. 
    LYCKA TILL ALLIHOP
  • Lumut

gjorde egen choklad mousse nu 

40g mörk choklad (med pistage) smälte i mikron
    vispade 2 äggulor!
    vispade 2 dl grädde..sen allt ihop...så krisigt o gött!
    Hällde 3msk frusna blåbär över på min portion!
    sååå gött såhär på fredagskvällen men aj mitt huvud- fick sockerchock:/ (är vanligtvis känslig mot mäktig tårta med mkt grädde)
    3 msk (inte 1-1,5dl) räcker på detta Ni lär märka om ni testar... :D
  • Lumut

till frukost  kl 5.45. 2 kokta ägg med en gula..mosade o majjonäs på! liite youghurt med lite quinoa, physsuliumfrön krossade linfrön 3msk totalt.. citronvatten och kaffe+mjölk

---valnötter, mandla ro hasselnötter knappt en näve.--
    9.30 dl keso+blåbär vid+ kaffe
    12.00 grönsakssoppa...med morötter/tomare kött och gjord på grädde som bas
    hemma 15.30 2 bitar brieeost i väntan på maten
    15.45 4 buketter blomkål... qourn bitar med rödlök stekt på smör... grädde,liite turkisk youghirt sambal oulek kryddor 
    18.00 lite mer nötter...
    20.05 gjorde chokladmousse på grädde, ägg 70%chklad o frusna blåbätr men föör mäktigt..röcker med 4msk..eller nåt
    Får nog ta lite av qourn resterna för det vart itne ens gott med sött!
  • Lumut

kokta ägg med majjonäs e också svårt att äta i början..hehe skillnad var de när man va liten :P slickade man ju av majjonäsen på limspskivan haha men nu very fatty! Hjälpe rom man tar lite citron+svartpeppar på tkr ja...

krydda med örter i gädde cr fr såserna...lr ta i citron osv..
  • Lumut

misshallonsaft: jag tror inte jag gått ner nått? Inte vägt mig..men känner mig "fastare" mitt mål är inte att gå ner i vikt. 

• Lumut
    "Det är jättebra att du känner dig bättre i magen, och att du känner energi. Men energin kommer ifrån att dina muskler & fettlager bryts ner och förflyttas in i artärerna, slaggprodukterna skapar energi. Vi får ta det närmare IRL."

Detta skrev en vän i min blogg som är lite insatt i kost osv..Någon som kan försvara detta eller förklara???
  • Lumut

Hon är väldigt insatt om jag får säga det själv. Läst hälsaidrott/kost m.m. på GU i gbg...Fil kand..

och arbetar på gym samt har kurser i kost hållning (förmodar att det är efter livsmedelsverket då hon inte verkar vilja ställa sig till en specifik kost) Visst det är ju lite så att man ska kritisera/ifrågasätta...men ha ren känsla av att hon itne hört de nya rönen angående detta med kolesterol.
    Jag själv läser till sjuksköterska men jag försvarar absolut inte alla läkemedelsföretag...
    Men givetvis kan ja förstå liite ivad hon menade hon trorsäkert  att vi äter ENDAST smör, grädde, fet ost...osv..men många här som lägger till nötter, ägg, för att få ökat fettintag. sen finns det ju en del av oss som faktiskt äter kolhydrater de mesta innehåller ju kolhydrater men sj har jag valt att ta bort rena tärkelseprodukter. Åh väljer kolhydrater iform av selleri, vitkål osv... men de blir ju en liten mängd men jag äter ju mer än 20g. 
    iallafall tror jag lite på det "stenåldersvarianten" man åt kött, fylld av fett, lite barkbitar bär, svamp osv...men faasiken fanns det inte en barkbit som innehöll 80gram ren stärkelse som mjölgluten från tidiga början...o pasta har vi själva hittat på..ne ja tror på råvavor som innehåller liten mängd kolhydrater. sen animaliskt fett från proteinkälla som köttbit. 
  • Lumut

hej igen!

Tråkigt för er som mår så dåligt med lchf.  Jag märkte ingenting sånt...jag äter en hel del grönsaker till...alla måltider. Men försök kanske att "väcka" magen med lite turkisk youghurt eller nått innan ni drar på ägg/ägg/baon majjonäs på morgonen? kanske hjälper?
    Jo angående de min vän tycker nu då..
    Ja de min vän skrev bryr jag mig inte om jag vet vad som funkar bäst på min kropp hela välmåendet säger ju sig självt?.
     Hon skulle ALDRIG rekomendera någon om öka fettintaget skrev hon.  Jag skrev till henne att de finns finns folk som röker, folks som lever på snabbmat folk som aldrig motionerar osv.. Sj är jag en renlevnadsmänniska om ja skulle jämföra mig med andra människor.  Dessutom beskrev jag det med HDL VDL och aterosklerosmyten..att man funnit nya rön.. Det är kolhydrater som är boven. Hon trodde endbart jag fått faktan från Annikas sidan, men fakta är att jag fått lära mig de på föreläsningar iskolan (läser till sjuksyster)
    Dessutoom praktiserar jag på hjärta/kärl för tillfället. Har lust att ta en diskussion med läkarna på avdelningen och se vad de har att säga... hihi 
Svar på tråden LCHF