• Lumut

LCHF

provsmakade en lembasbröd bit! heelt okej kan tänka mig att de e goda kalla:P men ska testa med anis nästa gång...lr havssalt på osv.. men guud så gött tänk er med en bit salamis+brie;) eg borde mna prova detta som en stor tunnbrödsrulle *yummie*

• Lumut

läst igenom dagens alla inlägg:) gilalr denna aktiva tråd...o angående bröd så tycker ja ni ska göra LEMBAS bröd! det vart såå gött, smakar INTE ÄGG!

Åh ser att fler än jag haft problem med "trög" mage. Idag gick de bättre än för x antal dagar sen men det är annars överskott av kolhydrater som blir de som hamnar i toan..nu tillgodogör sig kroppen mer av det man äter. 
    Men någon som har tips på nåt annat än linfrön? 
    Man har ju inga gaser...o ja känner mig inte förstoppad men när ja väl ska på toa ere lite trögt. men jag snusar så det+kaffe e bra;) HAHA
    Imorrn kväll f¨år det bli pizza! tänkte köra lembas börd "geggan" till botten på min pizza...värt o testa iaf...
  • Lumut

Det receptet jag använde på lembas var:

Ca 8 stycken '
    3 ägg 
    3 dl riven ost
     3 msk ”klet”,  ex. majonnäs, philadpelhia eller annan mjukost
     3 msk fiber (fiberhusk – eller pofiber som är billigare) 
    3 tsk bakpulver
     Ev.  någon smaksättning: Kanel, kokosflingor, sesamfrö, solrosfrö, kruskakli etc. Jag valde solrosfrön och 2msk havregryn. (de ja hade hemma)

Blanda allt väl i en bunke. Låt stå en stund så att fibrerna mjuknar. Klicka ut på smörpapper till platta små tekakor. Grädda i 175 grader tills bröden är ljust bruna  (för länge och för varmt gör att osten börjar smaka bränt)

Lägger upp bild i mitt GALLERI!
  • Lumut
    USB skrev 2010-02-07 10:32:59 följande:
    Åh va goda de ser ut!! Funderar på att försöka mig på ett bak. Måste bara hitta fiberhusk eller pofiber. Finns det i vanliga affärer eller?
    Ja, de ska de finnas! Hittade dem vid gluten produkterna...Lycka till!
  • Lumut

haha rosta lembasbrödet ska jag också prova!

Visst, det är jättegott o perfekt att ha med till sjukhuset vid frukosten..då alla (de flesta äter bröd) lätvindigast att ha med också:)
  • Lumut

bakade 3e satsen lembas bröd på 1,5v nu hahaha

fick tom skicka med föräldrarna en varsin bit då ja blivit heeelt frälst:)
    Slarvat de senaste dagarna då ja haft ostrukturerat omkring mig..de märks på magen..den är svullen...
    :(
    Men nu JÄKLAR!!!! haha
  • Lumut

skickade med föräldrarna varsitt lembas bröd i veckan här...stämde av med mamma nu om va de tyckt..o hon ÄLSKADE dem! Hon sa att hon vart mätt jättelänge och på ett bättre sätt än vanligt.. dessutom vet hon itne Hur det fungerar med lchf..så det vart en liten test haha. Ska se om ja kan introducera henne för lchf framöver. Hon kan itne ens skillnaden på protein och kolhydrater:P  hihi

Sj ska ja snart äta varmalembas i ugnen värt o prova!
  • Lumut

Hur var det med laktosprodukter o kolhydratmängd?

precis fått reda på att jag är laktosintolerant. Äter feta mjölk produkter TY keso osv..de funkar..men inte vanligt mjölk ska köpa laktosfri ist..men hur ser värdet ut där? Nån som vet?
  • Lumut

musli: samma sak här!!!!! sugen på nåt men vet inte vad det är..kan liksom inte komma på vad det är:S

• Lumut

oooh de receptet vill ja också ha!!!

sj blev de brie ost...har inga pengar just nu o handla massa nytt o gott till helgen :( jäkla studentliv..men imorrn ska jag till föräldrarna ska baka lembas bröd o inhandla brie..så ja kan mumsa gött då de andra förmodligen mölar chips intill kvällen..
  • Lumut

gjorde pannbiffar på fläskfärs..

stora tjocka...stek dem väl- sedan gör ni en blandning:
    1ägg
    1 burk creme freice
    riven ost
    kryddor
    rödlök 
    stekta kantareller
    Placera pannbiffarna i en form och häll "geggan" på..In i ugnen! Så kletet får lite frasigt täcke..
    Under tiden riiv lite morot o hacka vitkål... lägg på tallriken riv citron lr ha balsamvvinäger över sedan tar ni ut biffarna jag tog 2 st till min rivna morot+kål!!
  • Lumut

usch har fått slarva denna veckan..har inga pengar (går på csn) och ej kunnat köpa chf mat. så det har blivit bröd till fika på jobbet och rostat bröd till kvällsmat:( kanske ska tillägga att ja har psm också så ja känner mig inte lika "pigg/fräsch" som annars...fifaaasen!

På torsdag ska jag stor handla! Tips på billigaste LCHF maten tack;)
    äter mkt billig mat..men färskvarorna går ju inte att skjuta på men ska verkligen bunkra upp med bacon.. haha
    TY hur länge håller de sig? Kanske köpa 2 burkar om de håller sig en månad?
    Ha de gött 
  • Lumut

Så nu är jag tillbaka!

Fick en svacka på sisådär en vecka...usch kände mig ledsen och svullen. Mycket bättre med LCHF kosten. För magen också tack vare lembasbröden med fiberhuski;) ett tips om ni blir tröga..hihi
    Har iallafall storhandlat massa bacon och imorrn ska jag gå till närmsta affär och köpa storpack ägg!
    Detta ska följas bättre..för nu har jag m'rkt min fallgrop..det är i slutet av månaden när pmsen komme roch ekonomin tryter..haha ingen bra kombo!
    Så idag gjord jag tacopaj..äggbotten, fläskfärs, klickade ut cremiefreiche, massa ost och hackad färsk tomat- YUMMIE perfekt fredagsmysmat med familjen ;)
  • Lumut
    Värm ugnen ställ pajformen däri så den blir het...
    jag tog 2-3 ägg vispade hårt...o hade i lite grädde..kanske 0,5 dl.
    Tog ut formen..hällde på smör så de smälte..sen hällde ja i äggsmeten..
    körde in pajformen i ugnen så botten fick frasa till sig.. (de går fort)
    sen över med pajinnehållet! 
    :)
  • Lumut

nya tråden?? ja vill ha länken pliiiis!

Svar på tråden LCHF