Åsalie skrev 2010-02-04 14:19:58 följande:
Hej alla folks :)Hinner inte läsa hela tråden tyvärr utan är bara ego nog att skriva mitt egna inlägg ;) Barnen vaknar snart ;)Jag är lchf.are sedan sommaren 09 och trivs enormt bra med detta. Viktmässigt och energimässigt...m.m!!....Efter x antal böcker om ämnet känns det inte så bra att fortsätta ge mina barn kolhydrater i den mängd de är vana vid. Det vill säga, pasta pot eller ris till köttet, dyl och bröd eller gröt till frukost eller kvällsmat... Det tar emot nu när jag vet att det inte är särskilt nyttigt för oss (människan).... Samtidigt e d tufft då barnen inte gillar fisk eller kyckling (det jag själv föredrar) de gillar bara pasta känns d som! :/ hoppar över proteinet och äter bara kolhydrater...de älskar bröd m.mjag tänker på deras små kroppar och att jag inte vill vara den som vänjer dom vid ett högt kolhydrat-intag....som alla vet är det ju en vana, det här med kost. Nöjer ni er med att ta bort margarinet för era barn? Jag har redan bytt ut det mesta till långsamma kolh...men ska man nöja sig där..? Personligen äter jag inte kolhydrater alls...inget över 5/100 g,,,TAckar!!!
Jag har samma tankar. Nu är jag på g i gen med LCHF och minns när jag körde hårt senast. Då blev det automatistk mindre kolhydrater för mina barn, och framförallt märktes det positivt på deras humör.
Tänker inte undanhålla mina barn lördagsgodis och fika ibland. Men jag försöker tänka mer GI, dvs långsamma kolhydrater och sen lägga till mer fett.
Frukost kan ju bestå av turkisk yoghur med banan och ett ägg.
Men så länge deras pappa är lite sådär lat av sig så blir det ändå en del pasta och smörgås. Men han har lovat att köra mer LCHF inriktat ihop med mig nu så jag hoppas verkligen hela familjen ska förbruka mindre kolhydrater!
Men gör köttfärsås och ge dom lite pasta, men fyll ut köttfärssåsen med annat, bla creme fraice. Köttfärs är väl ok mat som man kan göra mkt av.
Sen går mina i skolan så dom får ju i sig massa kolhydrater till lunch osv där.