Inlägg från: Probably the best in the |Visa alla inlägg
  • Probably the best    in the

LCHF

zummar skrev 2010-02-03 21:44:46 följande:
    Ok tack! =)
    Om man inte går ner kan man kolla över sitt kaloriintag. Men iom att så mkt energi kommer från fett och man blir mätt fortare brukar man inte komma upp i så mkt kcal per dag ändå när man väl hållt på några veckor och kommit i fas.
    Jen nifer skrev 2010-02-04 10:37:51 följande:
    Fast jag är inte förstoppad, när jag väl går på toa har jag inga problem och är inte hårt lr så. Men de kommer väldigt lite och alltså typ 1 gång i veckan. Vilket känns konstigt. Men om ja ändå vore förstoppad borde jag fått ont i magen vid de här laget :) ?haha ja jag hoppas på de, får ta ett mickrolax som ja har hemma o tömma systemet då ;) haha
    Jag kan också tänka mig att kroppen tillgodogör sig så himla mkt av det du äter så det inte blir så mkt restprodukter. Och iom att du inte har problem att få ut det tror jag inte du är förstoppad heller.
    Jag som i vanliga fall kan gå på toa flera gånger per dag (utöver kissandet) får en kanonmage på LCHF: Dock blir jag lite förstoppad i början och det är obehagligt tillstånd och gör ont. Men sen "löser" det sig av sig själv (haha).
    Skulle inte ta microlaxet än på ett tag. Det är iof snällt men du kanske riskerar att få lite oblans i magen ett tag.
    Åsalie skrev 2010-02-04 14:19:58 följande:
    Hej alla folks :)Hinner inte läsa hela tråden tyvärr utan är bara ego nog att skriva mitt egna inlägg ;) Barnen vaknar snart ;)Jag är lchf.are sedan sommaren 09 och trivs enormt bra med detta. Viktmässigt och energimässigt...m.m!!....Efter x antal böcker om ämnet känns det inte så bra att fortsätta ge mina barn kolhydrater i den mängd de är vana vid.  Det  vill säga, pasta pot eller ris till köttet, dyl och bröd eller gröt till frukost eller kvällsmat... Det tar emot nu när jag vet att det inte är särskilt nyttigt för oss (människan).... Samtidigt e d tufft då barnen inte gillar fisk eller kyckling (det jag själv föredrar) de gillar bara pasta känns d som! :/ hoppar över proteinet och äter bara kolhydrater...de älskar bröd m.mjag tänker på deras små kroppar och att jag inte vill vara den som vänjer dom vid ett högt kolhydrat-intag....som alla vet är det ju en vana, det här med kost. Nöjer ni er med att ta bort margarinet för era barn? Jag har redan bytt ut det mesta till långsamma kolh...men ska man nöja sig där..? Personligen äter jag inte kolhydrater alls...inget över 5/100 g,,,TAckar!!!
    Jag har samma tankar. Nu är jag på g i gen med LCHF och minns när jag körde hårt senast. Då blev det automatistk mindre kolhydrater för mina barn, och framförallt märktes det positivt på deras humör.
    Tänker inte undanhålla mina barn lördagsgodis och fika ibland. Men jag försöker tänka mer GI, dvs långsamma kolhydrater och sen lägga till mer fett.
    Frukost kan ju bestå av turkisk yoghur med banan och ett ägg.
    Men så länge deras pappa är lite sådär lat av sig så blir det ändå en del pasta och smörgås. Men han har lovat att köra mer LCHF inriktat ihop med mig nu så jag hoppas verkligen hela familjen ska förbruka mindre kolhydrater!
    Men gör köttfärsås och ge dom lite pasta, men fyll ut köttfärssåsen med annat, bla creme fraice. Köttfärs är väl ok mat som man kan göra mkt av.
    Sen går mina i skolan så dom får ju i sig massa kolhydrater till lunch osv där.
    Åsalie skrev 2010-02-04 14:38:52 följande:
    Ja det låter mkt bra.... Fett försöker jag ge dom hela tiden :) Lite xtra grädde och smör gör ju det mesta godare :) Så får det bli fullkorn resten.... Här är d åxå fika och lördagsgodis:) Men vill ändå ha en bra bas. Synd att kolhydrater har blivit en sån stark norm...som någon i min närhet sa: -Du ger väl inte barnen den där konstiga dieten? Barn ska ha riktig mat!(suck, enligt mig är ju lchf riktig mat)
    Ja, men många är ju uppväxta med att kolhydrater är basen för det är billigast. Då var ju inte utbudet heller så stort som det är nu.
    Min dotter är väldigt het på sötsaker. Som hon säkert ärvt från mig. Så jag ska försöka göra henne en tjänst och hjälpa henne redan nu, så hon slipper bli som sin mor...
    Penno skrev 2010-02-04 14:55:05 följande:
    Någon som vet om det finns bröd på affären o köpa som innehåller max 5g/100g?Jag trodde att det är billigare att baka eget bröd men satt och räknade på Airams LCHF limpa, och den kostar ca 60:- att baka  , fast jag känner mig fortfarande tveksam till om jag verkligen räknade rätt.... jäkligt dyr limpa i alla fall, även om den räcker längre än en vanlig.
    Nä, jag har då inte hittat nåt...tyvärr. Men även om varje del av kosten blir lite dyrare så får man ju se hur mtk man lägger på sin mat totalt sett. Och dom flesta tycker ju det blir billigare, inte dyrare ivarjeall. Tänk på allt "smått" som man gärna stoppar ner i korgen annars.
    Emmi2 skrev 2010-02-04 15:43:44 följande:
    Ni som är mer pålästa, har ni något bra tips?Efter två veckor har det inte hännt ett skit på vågen!!! Börjar misströsta, även om jag inte tänker ge upp då jag mår så mkt bättre.Jag kör strikt LCHF  och äter 5% kolhydrater, ca 20% protein och 75% fett, ligger kring 1300-1400 kcal per dag.Kan det bero på ålder (33) och att man länge ätit så "ätstört" dvs frossat i kolyhydrater varvat med tex Cambridge osv?Har ingen egentlig övervikt 60 kg och 162 cm lång, men skulle vilja gå ner ca 3 kg för att komma i trivselvikt.Tips snälla!
    Jag tror, efter vad jag läst på andra ställen, att det kan ta tid för kroppen att komma i fettdrift efter att man jojobantat tidigare.
    Du ska inte äta liter mer? Kroppen ställer ju in sig på svält nu när du äter såpass lite kalorier. Testa några dagar. Sen har du ju inte så mkt att gå ner och jag tror det också spelar in.
    Har du mätt dig?
    Hur mår du? Är det ett sätt för dig att äta som du kan göra ett tag? Fortsätt isåfall!

Äter kokta ägg och sen rapar jag apa...isch, det är ju sååå gott!

Jen nifer skrev 2010-02-06 16:26:12 följande:
    nu har jag köpt fiberhusk så jag får lite mindre kolisar i mina bröd.jag har hört att köper man hela linfrön så tar inte kroppen upp energin(kalorierna) det gör den dock om man har krossade, som jag har. Det är ganska mycket kalorier i så funderar på att köpa hela linfrön nästa gån istället. Det åär ju dock 0 kolisar i så de är ju bra :)
    Men det är ju nyttigt fett! Glöm kalorierna....
    musli skrev 2010-02-06 23:24:25 följande:
    Var säker på att jag hört att linfrön inte är nyttigt så jag kollade. På livsmedelsverkets hemsida står det här:"Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader. En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta  medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."   Det var därför jag gick över till psylliumfrön (loppfrön) istället!!! Så att undvika linfrön är inte helt fel!!! 
    Nu pratar ivarjefall inte jag om att äta 10 msk per dag....och nåt säger mig att livsmedelverket inte uppmanar till att äta LCHF heller
    musli skrev 2010-02-06 23:32:29 följande:
    Nejdå, men om det finns ett nyttigare lika bra alternativ så väljer jag det automatiskt eftersom jag undviker så mycket onyttigt som möjligt.  =)
    your welcome. Jag forstätter tillsätta krossat linfrö om jag bakar "bröd".
Svar på tråden LCHF