Inlägg från: Probably the best in the |Visa alla inlägg
  • Probably the best    in the

LCHF

När jag gjorde Lembasbrödet igår för första gången gjorde jag så här:

2 ägg
    2 dl färskost (typ philadelphia)
    2 dl riven mozarella
    Lite brödkrydda
    Lite krossade linfrön
    Lite sesamfrön
    Ett par msk fiberhusk
    Lite hasselnötsmjöl

Jag vispade först ihop äggen med fiberhusken så fick det svälla lite, ner med ostarna och vispade igen och sen det torra. Nu hade jag en ganska fast men ändå kletig deg. Ut på plåten och gräddades i 200 grader nedre delen av ugnen tills dom vart gyllenbruna. Kanske 10 min? Ev mer.

Tänkte på ett recept.
    OM man vispar äggvita stenhårt. Sen för sig låter äggulan svälla med lite fiberhusk och där blandar i lite kokkos och vaniljpulver, samt kanske lite bakpulver. Sen vänder ner i äggvitan, ut i muffinsformar och in i ugnen. Borde man inte få nåt lite kakliknande då?

Här är en till om blir mkt bättre i magen när jag tar bort massa kolhydrater.
    Togs blodprov för gluten för 4 år en och det var negativt.
    Men funderar ändå på om det kan hänga ihop. Gluten light eller nåt

Felicia Adrian skrev 2010-02-13 10:30:07 följande:
    Någon här som äter/ätit extra mineral/vitamin tabletter i början?Jag är mycket dålig på att få i mig grönsaker och frukt så det täcker mitt behov av vitaminer... Har väldigt ofta fått äta vitamin tabletter för att få i mig rätt mängd..
    Ja det rekommenderas väl? Och inte bara i början utan hela tiden. Man äter ju vissa grönsaker men tror kroppen kan behöva lite extra ändå. Dricker alltid en Cvitamin brus varje morgon också.
    Felicia Adrian skrev 2010-02-13 10:51:37 följande:
    Då skall jag fortsätta med det
    Jag tycker sånt där med kosttillskott är lite spännande. Ska försöka lära mig mer. Men en sak är väl att dom dagliga rekommendationerna eg är ganka så för låga? Jag har hypotyreos och ska försöka börja peta i mig mer av det som rekommenderas just där.
    Felicia Adrian skrev 2010-02-13 11:53:57 följande:
    Vet inte hur det är med frukt enligt LCHF... precis startat..men jag har inte fått i mig tillräckligt tidigare och tro inte jag kommer få i mig mer nu...
    Utgick ifrån att du visste att frukta var big nono
    Päron1986 skrev 2010-02-13 12:23:20 följande:
    Hej!Jag började med LCHF idag! Min läkare som jag är i kontakt med pga övervikt höll med mig om att jag skulle må bra av lchf!Till frukost åt jag fyra st matmuffins gjorda enligt ett lchf recept, som var typ som "äggstanning"c och var jättegoda!
    Välkommen!
    Felicia Adrian skrev 2010-02-13 12:50:15 följande:
    Hur är det med stekta ägg? Läst att kokta ägg är bra att äta men jag gillar inte det...
    Abolut, i massr av smör!
    Du, ett tips: på www.kolhydrater.ifokus.se finns på förta sidan en LCHF folder som guidar bra.
    Ta inte illa upp men vet du inte ens att ägg är kanon (bara protin i stort sett) och att frukt är mycket kolhydrater så behöver du nog börja med det alla mest grundläggande för att lycka. Läs och kom sen med frågorna hit! Men få först en bra grundläggande överblick.
    Tror även att doktor Dahlqvist gjort en liknande folder, ska e om jag hittar.
    Päron1986 skrev 2010-02-13 15:13:00 följande:
    Får man äta ananas i mat?!tex kassler, ost, ananas...
    Nej!
    Eller får och får...men LCHF inkluderar inte annans, jättesött...
    LillaÅskMolnet skrev 2010-02-13 15:39:38 följande:
    Hej...har en liten fråga eftersom jag ev ska starta m LCHF snart igen...Proteindrinkar,dricker ni det eller är det inte tillåtet?
    Lite osäker, tränar du är det troligen mer ok, men du ska ju inte tillföra protein i för stor mängd heller. Low carb, high fat och normatl med protein
    Men om du väljer en proteindrikt istället för mat kan det säkert funka.
    Andra åsikter?
Svar på tråden LCHF