Inlägg från: Probably the best in the |Visa alla inlägg
  • Probably the best    in the

LCHF

jagäraf skrev 2010-02-13 17:37:03 följande:
    Innehåller proteindrinkar verkligen tillräckligt med fett för att ersätta mat är min reflektion?
    Beror väl på hur man blandar dom...färdigblandade gör det säkert inte. Sen får man ju se till det totala intaget på hela dagen, blir man mätt osv.
    Men det känns ju inte som att man måste ta till proteindrinkar, men det kan ju vara en av delarna om man känner för det.
    Penno skrev 2010-02-16 08:38:37 följande:
    Vet att det dryftats här förrut ;) men hur är det nu... om man skulle äta för mycket fett påverkar det då inte viktnedgången? Om man inte vill äta så mycket fett, som jag när jag nått mitt mål, innebär det då att viktnedgången stannar av eller vad händer då????
    När du nått ditt mål så kan du äta lite mer kolhydrater och mindre fett. Ät mer Gi inspirerat. Men om du trivs och mår bra varför inte fortsätta, men att du inte behöver vara lika strikt.
    Har man svårt att gå ner är ett tips att äta mer fett...
    numberone skrev 2010-02-22 16:29:57 följande:
    Jag har så jäkla stora bekymmer med att min mage är 12 famnar djup ungefär och jag kan äta HELA tiden... suck!
    Kan du verkligen äta hur mtk fett som helst?
    Men om, gör det, ät tills du är mätt, för till slut vill kroppen inte har hur mkt om helst, när den väl ställt om sig.
    Jag äter mkt i början, sen stabiliserar det sig. Tror nog det gör det för dig också, så länge det är fett och protein du äter.
    numberone skrev 2010-02-22 17:10:42 följande:
    Det är andra dagen med denna kosten Kanske är det sockerdjävulen som inte blir tillfredsställd som gör att jag är väldigt sugen... Äter kanske för lite fett med.  Får ser hur det är imorn...
    Andra dagen? hahaha....du kanske tom kommer att må riktigt skit om några dagar. Huvudvärk, illamående, yrsel...MEN det viktiga är ju att veta att det går över!
    Skriv ner vad du äter så kan du få tip och råd!
    Att "avgifta" sig från sockret är om att vara riktigt bakfull ett bra tag, ivarjefall var det så för mig.
    Sen kanske du är van vid att äta nån diet? Då man SKA vara hungrig. Så är det inte med LCHF, ät tills du är mätt, skit i hur mkt så länge det inte är kolhydrater
    Probably the best in the skrev 2010-02-22 18:02:10 följande:
    Andra dagen? hahaha....du kanske tom kommer att må riktigt skit om några dagar. Huvudvärk, illamående, yrsel...MEN det viktiga är ju att veta att det går över! Skriv ner vad du äter så kan du få tip och råd!Att "avgifta" sig från sockret är om att vara riktigt bakfull ett bra tag, ivarjefall var det så för mig. Sen kanske du är van vid att äta nån diet? Då man SKA vara hungrig. Så är det inte med LCHF, ät tills du är mätt, skit i hur mkt så länge det inte är kolhydrater
    Ja, det där var inget hånskratt på nåt vis, bara typ igenkännande
    Emma w S skrev 2010-02-22 22:49:28 följande:
    Är det vanligt att vara illamående under några timmar efter måltiden? Maken och jag började med denna kosten för tre dagar sedan, för att han behöver tappa kilon och jag vill sluta ha ont i min mage och tarmar av gaser.Passar denna dieten för alla eller är det en varningsklocka att jag känner mig utslagen, illamående och får halsbränna? Har läst att det kan ha att göra med sockeravgiftningen, när går det isåfall över? Kanske jag kan göra en mjukare övergång? Tips mottages tacksamt
    Ja!
    En del rekommenderar att man fasar ut kolhydraterna och fasar upp fettet.
    Nej, den passar inte för alla. Många tror jag dock ger upp för tidigt för att få full effekt. Men det är ju helt upp till var och en.
    Orolig mage brukar den ju ha väldigt bra effekt emot, men just nu är säkert din mage mest chockad.
    Tiger Af Lilja skrev 2010-02-24 16:44:50 följande:
    Någon som upplevt som hår tryck över bröstet ibland? Liknar hjärtklappnign fast ingen rusande känsla mest tryck.. jag har börjat svettas mer :S
    Låter som du fått fart på fettbränneriet!
    Pearl skrev 2010-02-25 21:50:03 följande:
    Jag får väl hålla i ett tag till och se vad som händer. Men har tappat lite av motivationen jag hade innan.
    LCHF är en livsstil, snarare än en diet för viktnedgång. Många minskar i vikt, det kan ta ett tag innan det kommer igån och kroppen fattar att den ska gå på fettdrift, detta spec om man har jojobantat förut.
    Läser och blir lite avis på dom som bara rasar i vikt, och läser impad om dom om trots utebliven viktminskning har fortsatt, för att dom mår så bra av det och vips så börjar vikten rasa.
    Det passar inte alla att äta LCHF kost. Så är det, men det passar många och de allra flesta som kört säg mer än en månad (och blivit av med många startsymtom) mår så himla bra. Jämare humör, blivit av med migrän, tjejer med PCO har fått mensen åter, och framförallt att många får en mage som funkar som en klocka. Folk har blivit bättre i sina leder, kunnat sluta ta värktabletter, mindre förkylda...ja och det är väl eg inte så konstigt, kroppen producerar minimalt med insulin som främjar inflammationer bla. Sen är det mkt mer fysiologiskt som händer, men att hålla blodsockret på en mkt jämn nivå utan insulinutsöndring verkar man vinna mkt på rent hälsomässigt.
    Penno skrev 2010-02-26 07:39:17 följande:
    Jag tänkte faktiskt baka lembas nu på philadelphiaost istället för majonäs. Jag gillade inte alls dem när jag bakade dom första gången. Jag hade då majonäs i, urk.
    Jag köper affärens billigaste färsk ost, cream cheese av valfritt märke och har i. Det är ju samma som philadelphia men lite billigare.
    1989 skrev 2010-02-26 12:28:50 följande:
    Hur mycket kolhydrater får man max äta för att inte börja gå upp i vikt? då menar jag om man fortsätter äta mycket fett men fuskar med kolhydraterna då och då. Om man tex äter bröd en dag, ska man dra ner på fettet lite för att kompensera?Är det som en balansgång kan man säga?Har nämligen börjat ha grädde i kaffet och ätit ostskivor när jag varit småsugen, men har senaste dagarna fuskat med bla semla, några finn crisp för mycket osv, och nu har vågen börjat peka uppåt :C
    Kroppen suger åt sig kolhydraterna, dom binder ju vätska. Sen när du äter mer kolhydrater utsöndras insulin och insulin är nyckeln för fettet in i cellen.
    Vissa säger att man ska äta mer fett för att kompensera ut det, men pratar vi Semla...ja då skulle jag hoppa över den dagen i mitt liv och sen fortätta som vanligt dagen efter.
    Så ska du äta LCHF och gå ner då är det bara att hålla sig strikt på kolhydraterna, spec om du märker att du går upp direkt du äter för mkt.

Jag gör äggmjölken på bara äggulor och kokosfett.
    Säg 2 gulor, några dl vatten och 50 g fett.
    Blandar med mkt starkt bryggt kaffe och så har jag en underbar latte!

Jen nifer skrev 2010-03-03 10:19:42 följande:
    hur lätt kastas man ur ketosen?De känns som ja kanske gjorde de i helgen, då ja åt tacopaj och sås med redning osv. Även mörk choklad gick ju ner 200g på hela helgen. ;)Idag har ja huvudvärk o känner mig lite matt i kroppen precis som sist, på 3:e dagen de slår aldrig fel på mig :)Men iaf, känns som de kanske va bra för min kropp att få sig en tankeställare och börja om lite, för idag stod vågen på mindre än någonsin på dne här resan :)
    Jättelätt om jag förstått det rätt. Så fort kroppen får tag i den mer lättanvända glukosen så slutar den producera ketonkroppar. Sen beror det väl på hur mkt man äter innan kroppen börjar producera igen. Men jag mistänker du åkte ur rejält...

Jen nifer: Men det kan nog vara bra med den där tankeställaren. Jag har ju hoppat i och ur länge, ätit i långa perioder och sen trillat ur... och mer och mer inser jag ju hur mkt bättre jag mår när jag kör LCHF. Nu har jag dessutom en sjukdom där man rekommenderas att dra ner på kolhydrater å jag borde ju verkligen tänka på det också. Jag trillar ur, men nu kommer jag fortare in i det igen.
    Därmed inte sagt att man medvetet ska hoppa av, men man får sig säkert en tankeställare om man råkar göra det och då märker man största skillanden i måendet!

Eftersom TS inte finns längre tar jag mig friheten att starta del 2....

LCHF del 2
    Lumut skrev 2010-03-05 19:45:53 följande:
    nya tråden?? ja vill ha länken pliiiis!
    scrolla uppåt...
Svar på tråden LCHF