Inlägg från: sara1981 |Visa alla inlägg
  • sara1981

LCHF

Liten måne skrev 2010-02-19 15:48:38 följande:
    Får lite ångest över ostarna, är ju gravid nu och just nu står det ju att man inte ska äta brie och liknande ens om den är pastöriserad. suck, kan dom inte bara bestämma sig :-P men creme fraich med majonäs och örter lät rätt gott Av någon anledning så är jag inte så sugen på hallon just nu :-P Men längtar tills det kommer färska mmm. finns inget godare än färska hallon. Fler fredagsmys tips?
    Så har det varit ett tag med ostarna, var iaf så 05/06 när jag var gravid..
    Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981
    Återkommer med det efterfrågade receptet, ska leta fram det när jag kommer hem!
    Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981

Ok, här kommer chokladbollarna jag gjorde:

100g smör
    100g kokos
    1 msk grädde
    2msk kakao
    1-2 msk kallt kaffe
    ev sötningsmedel 2msk

gör som man vanliga chokladbollar och rulla i kokos. Låt stå kallt typ 1 timme. Blir runt 25 bollar och runt 10g kolhydrater på hela satsen (fick jag det till iaf)..

Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981
    Sagalin skrev 2010-02-20 22:01:21 följande:
    Jag måste tipsa om Icas ekologiska kokosflingor, innehåller inte många kolhydrater/100g, tror det är 1,5.
    Tack för tipset!
    Ja, då blir det ju ännu mindre, med de jag hade hemma blev det någonstans mellan 6 och 7 kh.
    Och man orkar ju inte äta hela satsen , max kanske 5st. Det blir ju typ 2kh..
    Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981
    MiaP skrev 2010-02-21 13:23:45 följande:
    Den har jag också smakat. Örk! I glass måste det nog vara socker
    Jag har också gjort glass, tyckte att det var helt ok. Jag gjorde min i glassmaskin, vet inte om det gör någon större skillnad..

Blir ju också helt ok glass om man bara mixar frysta hallon el blåbär med grädde..
    Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981
    Linda1976 skrev 2010-02-21 13:27:31 följande:
    I kokos är det ca 12 gr kolh, men du äter ju å andra sidan inte så mycket....
    Det skiljer ordentligt på olika märken har sett från 6g kh och upp till 11. Sen var det någon som hade med bara 2g också..
    Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981
    saltflingan skrev 2010-02-21 15:19:26 följande:
    Chokladbollar med kokos (ur Smörstekt av Gun-Marie Nachtnebel) 4 portioner Ingredienser: 80 g mörk choklad (70% kakao) 50 g smör 2 ägg 1½-2 dl kokosflingor (gärna ekologiska) Ugn: 175 grader 1. Smält chokladen i vattenbad. 2. Smält smöret i en kastrull på svag värme. 3. Ta kastrullen från värmen och tillsätt kokosflingor, ägg och den smälta chokladen. 4. Klicka i muffinsformar, ca 2 msk i varje form. 5. Grädda i ca 7 minuter. Servera med vispad grädde. Kolhydrater: 5,2 g/portion chokladbollar. Jag tycker dock att chokladsmaken blev väldigt intensiv så nästa gång så kommer jag testa med 50 g. De var även väldigt mastiga så nästa gång kommer jag fördela smeten på 8 eller fler formar. Hennes uträkningar för kh ger jag heller inte mycket för. Jag har testräknat några gånger på andra recept och hennes uträkningar är rena glädjekalkyler. Så de tycker jag man får ta med en saltpaket. Hur som haver var de väldigt goda och det kommer från en som inte ens gillar choklad i vanliga fall. 
    Jag får det till ca 6g/ portion, så inte så långt ifrån..
    Ska nog ta och prova ikväll, perfekt till OS-sändningarna..
    Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981
    helene306 skrev 2010-02-21 17:23:42 följande:
    Jag som har 0 koll : Vad blev det?
    De där choklad"muffinsarna" som det var recept på tidigare i tråden!
    Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981
    Felicia Adrian skrev 2010-02-21 17:52:57 följande:
    Måste bara fråga varför det är bra? Uppväxt med diabetes i släkten och alltid fått höra och står även på beskrivningar om sjukdomen osv. Att luktar man aceton i anderäkten eller/och svettningar är detta ett av de tydliga tecknen på diabets. Plus går man ner i vikt och dessutom är törstig oftare än normalt (dricker mer än vanligt) så är det jätte tyldiga tecken...
    Att man luktar aceton är ett tecken på att kroppen förbränner fett.
    Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981
    numberone skrev 2010-02-23 15:37:39 följande:
    Hur är det med vinmarineradkassler, icas? Sen tänkte jag höra med er när det gäller sås, hur ni tips på att få den tjockare?
    Jag låter den koka ganska länge så att den reduceras ned och blir tjockare, typ 10 minuter på svag värme så brukar det bli bra!
    Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981
    Joncan skrev 2010-02-23 14:01:56 följande:
    Har bytt namn från Emmi2 till Joncan, har ingen aning om varför haha. Jaja, är iaf inne på min sjätte vecka nu. Funkar riktigt bra, vet inte hur mkt jag har gått ner, men det rör sig om kanske tre kilo. Tycker det blir lite enformigt med kosten, men ikväll ska jag ge mig på lite kyckling tänkte jag. Hur mycket tränar ni som tränar, och märker ni i så fall någon skillnad på viktnedgången? Läste även om någon som tyckte att dom fick mindre celluliter (eller hur fasen det nu stavas) Själv tycker jag att det är tvärtom!!! Undrar vad det kan bero på, för lite motion och vatten?
    Jag märker skillnad på viktnedgången, men det kan bero på att när jag tränar så blir jag samtidigt mer peppad att äta bra och därför "fuskar" mindre..
    Jag försöker träna 3 pass i veckan, går på friskis så det blir medel, aerobics eller dans oftast..
    Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981

Tror pofiber innehåller ca 12/100g, men 2 dl blir inte mer än typ 40gram.. =ca 5g kh..

Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981
    Topdog skrev 2010-02-27 10:17:59 följande:
    Det är det här jag försökt att få svart på utan att lyckas. Så långt som till att uteslutande av kolhydrater sätter kroppen i ketos, så långt är det logiskt. Jag är också med på att man kan äta mycket fett utan att gå upp i vikt eftersom kroppen behöver insulin för att kunna lagra fett och kroppen behöver kolhydrater för att pinsulin ska produceras. Men med allt det fett man sätter i sig, VARFÖR skulle kroppen hoppa över det intagna fettet och istället förbränna det lagrade? Det är för mig fullkomligt ologiskt och jag har ännu inte hittat något som kan förklara det. Det logiska vore att hällde man ännu mer smör i maten skulle kroppen göra glukos av fetter i maten och resten skulle passera genom kroppen. Det lagrade fettet skulle kroppen låta bli och spara till sämre tider när fett/kolhydrat-tillgången är snål.
    Jag är inte hundra på detta, men energin tas väl upp i cellerna och eftersom att fettet i maten inte kan ta sig in i cellerna utan insulin så förbränns fettet i kroppen istället?
    Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981
    Topdog skrev 2010-02-27 11:39:03 följande:
    Javisst, så långt är jag med. Men det jag undrar över är varför kroppen DESSUTOM skulle börja bränna en massa kroppsfett. När det kommer till ketos genom exempelvis Cambridge-kuren, så förstår jag, men där tillförs ju inte en massa fett genom kosten och då tvingas ju kroppen att börja bränna lagrad fett.
    Eftersom att kroppen inte kan komma åt fettet som du äter iom att det inte kan komma in i cellerna där förbränningen sker. Percis som jag skrev ovan. Då tvingas kroppen ta av det som redan finns i kroppen.

Så har jag fattat det iaf? Kan ha fel...
    Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981

Kan inte länka nu men det finns en tråd som heter "den stora feta lchf-tråden" som är lite mer aktiv än denna. Välkommen dit! :)

Svar på tråden LCHF