Inlägg från: Infinite Joy |Visa alla inlägg
  • Infinite Joy

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Yrväder: Din "molo-overall" är så himla fin och funderar på att sy ngt liknande. Undrar bara hur varmt det blir med shetlandsullsfoder? Har molos egna overall och fleecejacka, men de är ju helt ofodrade.... funderar på om det räcker med endast trikåfoder.... våren borde ju ändå närma sig snart (inte för att det verkar så här i snökaoset). Och minstingen är fortfarande så liten att han ligger i varm åkpåse.

• Infinite Joy
    yrväder skrev 2010-02-21 23:15:41 följande:
    Tack! Hm, ingen aning faktiskt, men hon har då varit varm och skön hittills, nu har hon tyvärr växt ur den. Det är ju ganska kallt häruppe så jag tänkte att det är bättre hon är för varm än för kall. Men ska du sy en nu så räcker nog trikåfoder. Som du säger är väl våren inte så långt borta, iaf inte hos er.
    Ja, får nog bli så. Lilleman har en voksipåse (ull i botten, dun i toppen) så det blir nog alldeles lagomt även de dagar det är lite kallare. Idag var det ju skrämmande 25 minusgrader då vi klev upp, brrr. Och snön verkar inte ge med sig den heller. Kommer från dina trakter ursprungligen och denna vinter har varit precis som de norr om polcirkeln.

Såg även ditt "beco-alster". Du skrev ngt om patent, betyder det att man inte ens får sy för eget bruk? Inte för att jag tänkte sy ngn (alldeles för avancerat för mig), bara nyfiken. Den såg jättefin ut den som du gjort.... har länge suktat efter en, men prislappen får mig att tveka lite.
  • Infinite Joy
    Pejgan skrev 2010-02-22 09:10:07 följande:
    Patent: Om du ändrar tillräckligt mycket så att det inte längre är samma produkt så är det ju safe. Oftast är det väl detaljer som patentsöks och då är det bara att undvika den. Så om du tar en sele av märke X och kopierar den i detalj så kanske du åker dit men om du tar den som inspiration och gör om den så är du nog ganska säker. Kanske inte om du börjar sälja en väldigt lik.
    Antar att det är deras innersele som särskilt patentsöks.... den är så otroligt smart då det är dags för ryggbärande. Har aldrig burit i en beco så när det kommer till band och remmar vet jag inte riktigt om den skiljer sig.
  • Infinite Joy
    Skumboll skrev 2010-02-22 12:59:57 följande:
    Hej Pipen! Kul att se dig här... Jag måste erkänna, jag har köpt ytterligare en maskin.  Prylgalen.... Om jag skulle råda dig idag så skulle jag säga att köp ingen kombimaskin. Behåll din OL och köp en ren covermaskin.  Jag köpte ju en ny OL, med automatisk trådspänning (I lööööööv it!) men att byta till coversömmarna, aldrig i livet. Det hade jag inte tålamod till så det blev en Coverpro också. Haha. kram pårej!
    Jag har en babylock evolve som ju är en kombimaskin. Den är enkel att trä om. Fast den saknar top cover sömmen, men det är den enda tror jag. Jag har inte haft ngn annan ol, men tycker att den är bra.
  • Infinite Joy
    Stratus skrev 2010-02-22 13:13:34 följande:
    Tack för tips!! Och jag läste helt galet. Dragluva skulle vara drakluva. Eftersom de har sytt på "drak-kammar" på huvudet. Ibland går det fort men fel. Vad har barn för huvudmått egentligen? Jag minns inte ens vad de hade när de var bäbisar, och då mättes de ju. Jag tror dock att de har ganska små huvuden. Mönstret var st 42-52. Hur stor är normalbarnet när det har huvudmått på 52?
    Min snart 2-åriga pojke har 48 cm, tösen 3,5 år har 50 cm.
  • Infinite Joy
    Stratus skrev 2010-02-22 13:26:01 följande:
    Då blir nog storlek 52 lagom tror jag. Jag var rädd att det skulle vara för litet.Det var nog baklava/balaklava som jag var ute efter. Men jag vet inte vad som är vad.Jag hade först tänkt sy en tunn luva som hon kan ha under mössa och hjälm, och som täcker kinderna något. Men lite blir ju alltid framme. De sa på sjuvårdsrådgivningen att nu är hon extra känslig för att förfrysa sig igen. Inte så kul när det är bästa vinter på år och dag. Jag tycker om snön, men det får gärna bli lite mildare nu med sol och dagsmeja. Lite snösmältning på verandan skulle sitta fint, så kan jag plocka fram en stol och sitta ute och mysa.
    Har ni provat att använda weledas vind- och väderskydd? Den är toppen bra och går att smörja närsomhelst... även då man är ute.
  • Infinite Joy
    Stratus skrev 2010-02-22 13:31:44 följande:
    Är det en salva? Jag surfade runt i förra veckan och letade efter något liknande. Men jag hittade bara info om att det inte fanns något annat än kläder att skydda sig med. Vart får man tag i det och hur funkar det?
    Ja, det är en salva. Hälsokost och vissa större ica (maxi). Har haft problem med röda och torra kinder när banen var mindre och det var kallt ute. Med salvan på blev de inte röda alls. Nu när det är superkallt har problemet återkommit. Har återupptagit min gamla vän och vips är problemet borta. Kostar under 100-lappen så det är värt att prova kanske?!

http://www.weleda.se/hudvaard/baby_och_barn/calendula_wind_and_weather_cream/
  • Infinite Joy
    Skumboll skrev 2010-02-22 13:28:21 följande:
    Ja, topcover-sömmen har inte jag heller, det är väl bara ett fåtal maskiner som har den ännu.  Visst, min är inte speciellt svårt att byta från OL till täcksöm men jag tycker bara att det är tradigt att trä om och hålla på 3-4 gånger under ett och samma plagg. Eller så är det jag som har väldigt taskigt tålamod.
    Äsch, lite jobbigt är det väl ändå.... jag ger mig ;)

Är lite sugen på en cover pro just för att få top cover sömmen..... nu när det var så bra pris på den också. Eller har jag blandat ihop den med ngn annan? För jag hade för mig att den jag tänker på gick för 10 000.
  • Infinite Joy
    Skumboll skrev 2010-02-22 13:53:07 följande:
    Coverpron har inte heller topcover-sömmen! Tror att Jonome 1200D (eller något sånt) har den, men det är en kombimaskin. 
    Ja just ja, så hette den jag tänkte på. Skönt på ett sätt för då kan jag sluta tänka på cover pro. Säljs den i Sverige, 1200 D? Men som sagt, lite dyrt för endast 1 söm!!!
  • Infinite Joy
    Infinite Joy skrev 2010-02-22 13:58:01 följande:
    Ja just ja, så hette den jag tänkte på. Skönt på ett sätt för då kan jag sluta tänka på cover pro. Säljs den i Sverige, 1200 D? Men som sagt, lite dyrt för endast 1 söm!!!
    För den kostar väl runt 10 000??!!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd