• yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sytråden spinner vidare - Röd tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 13:12
    Bibbi

www.sysidan.se/company/view.htm

Hon har massor i sybehör, är billig och supersnabb på att skicka!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd
  • ak74
    Tjej 83 skrev 2010-03-05 17:35:10 följande:
    skickar massor! ja vill sy men har inga mer nålar... vill ha en nål  jobbigt, jaha vad ska ja göra ikväll då om sambon ska träna? hmm tråkigt o bara glo på tv heeh
    Tråkigt att vara utan nål. Jag har massor men tror tyvärr inte man kan sy med cybernålar
    Antagligen hamnar jag i soffan också, men där har jag en halvfärdig OS-mössa som vill bli färdig...
  • Tjej 83
    ak74 skrev 2010-03-05 17:49:44 följande:
    ohh stickar/virkar du? så skoj,
    hmm ja har inge garn så ne ja får la bara sitta, vila o ta det lugnt en kväll!
    det skadar ju inte, men tycker samtidigt att det är långtråkig o inte pyssla med nåt.
    får nog ta o baka nåt gott till ikväll så har ja gjort nåt iaf haha
  • ak74
    Tjej 83 skrev 2010-03-05 17:58:40 följande:
    ohh stickar/virkar du? så skoj, hmm ja har inge garn så ne ja får la bara sitta, vila o ta det lugnt en kväll! det skadar ju inte, men tycker samtidigt att det är långtråkig o inte pyssla med nåt. får nog ta o baka nåt gott till ikväll så har ja gjort nåt iaf haha
    Baka är inte så dumt det heller... 
    Jo, det blir en hel del stickning. Virka har inte varit någon favorit men nu har jag blivit inspirerad av dessa fantastiska virkade bakverk man kan hitta på en del bloggar och då måste man ju testa
  • GOBLIgobli
    ak74 skrev 2010-03-05 17:30:17 följande:
    Härligt! Nu har jag varit ute i 2 timmar och hackat is på gårdsplanen. Nu SKA vintern bort!!! Sambon är i väg och tränar och snart börjar bolibompa. Men... jag har tappat sylusten. Tänk i går var jag så otroligt inspirerad sen kom sambon och totalt sågade mitt intresse jäms med rötterna. Nu känns det bara meningslöst... Om någon har lite sylust över får ni gärna skicka lite. Trevlig kväll tjejer!
    Kan hålla med om att en nego karl kan få sylusten att bottna direkt. Räcker med att han haft en dålig dag så är kvällen gjord... Jag brukar morra lite åt honom då så han får kamma till sig! Sytiden är för kort för sura karlar!
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Mimmi 71
    GOBLIgobli skrev 2010-03-05 18:08:45 följande:
     Jag brukar morra lite åt honom då så han får kamma till sig!
    ak74 skrev 2010-03-05 17:30:17 följande:
     Men... jag har tappat sylusten.
    Du får göra som mig - jag kör fredagsmys framför TVn med brodermaskinen i köket som jobbar och sof

fbordet agerar tillklippningsbord. Jag vet redan innan att jag har svårt att "krypa" ned i källaren för att sy sådana här kvällar.
    ak74 skrev 2010-03-05 17:49:44 följande:
     Antagligen hamnar jag i soffan också, men där har jag en halvfärdig OS-mössa som vill bli färdig...
    Inne hos mig kan ni se "min" variant av OS-mössan. Är så stolt för jag kan egentligen inte virka
  • ak74
    GOBLIgobli skrev 2010-03-05 18:08:45 följande:
    Kan hålla med om att en nego karl kan få sylusten att bottna direkt. Räcker med att han haft en dålig dag så är kvällen gjord... Jag brukar morra lite åt honom då så han får kamma till sig! Sytiden är för kort för sura karlar!
    Jag antar att det är ett kvinnofenomen. Vi har alldeles för lätt för att ta på oss all världens problem medans karlarna mest ser sin egen lilla sfär. Allt annat ruskar de av sig.
    Jag antar att jag är extra känslig nu när jag är/kommer bli arbetslös. Man vill ju så gärna göra bra ifrån sig. Jag har alltid värnat om min självständighet. Nu såg jag min chans att verkligen prova lyckan som egenföretagare, speciellt nu när jag har 6 månaders arbetsbefrielse innan jag är officiellt arbetslös. Men icke!!
    Jag får väl hitta ett sätt att hämnas. Tänk om jag hittade ett jobb med riktigt obekväm arbetstid. Så sambon får ta det stora ansvaret för barn, mat och tvätt. Det har han inte behövt göra förrut. Jag har alltid tagit det största lasset. 
    Ser du hornen som börjar växa{#lang_emotions_demon}?
  • ak74

Mimmi:

Vad snygg den var!
    Jag fick repa upp mössan när den var halvfärdig. Den blev på tok för stor till dottern. Nu skippade jag sista ökningsvarvet och då passade den mycket bättre. 
    Jag har också valt andra färger. Denna kommer att bli ljuslila, mörklila, vit och grå. Nästa mössa kommer att bli ljusgrå, mörkgrå, vit och orange. Randningen blir lite som den den blir... Annars kör vi efter samma mönster
    Brodermaskinen får nog stå kvar i källaren. Den för så mycket väsen...
  • Tjej 83
    ak74 skrev 2010-03-05 18:34:22 följande:
    Mimmi: Vad snygg den var! Jag fick repa upp mössan när den var halvfärdig. Den blev på tok för stor till dottern. Nu skippade jag sista ökningsvarvet och då passade den mycket bättre.  Jag har också valt andra färger. Denna kommer att bli ljuslila, mörklila, vit och grå. Nästa mössa kommer att bli ljusgrå, mörkgrå, vit och orange. Randningen blir lite som den den blir... Annars kör vi efter samma mönster Brodermaskinen får nog stå kvar i källaren. Den för så mycket väsen...
    min syster har just lärt sig virka själv,, gjort några oreon o ballerina kakor.
    nån mössa till en docka osv.
    hon ska göra en mössa till mig o en till min dotter, men just nu fattades det en färg hon ville ha o den va slut i butiken hon va i så, får se när mössan blir klar, hoppas itne för sent bara haha
  • Mari78 m pojktriss
    ak74 skrev 2010-03-05 18:24:29 följande:
    Jag antar att det är ett kvinnofenomen. Vi har alldeles för lätt för att ta på oss all världens problem medans karlarna mest ser sin egen lilla sfär. Allt annat ruskar de av sig. Jag antar att jag är extra känslig nu när jag är/kommer bli arbetslös. Man vill ju så gärna göra bra ifrån sig. Jag har alltid värnat om min självständighet. Nu såg jag min chans att verkligen prova lyckan som egenföretagare, speciellt nu när jag har 6 månaders arbetsbefrielse innan jag är officiellt arbetslös. Men icke!! Jag får väl hitta ett sätt att hämnas. Tänk om jag hittade ett jobb med riktigt obekväm arbetstid. Så sambon får ta det stora ansvaret för barn, mat och tvätt. Det har han inte behövt göra förrut. Jag har alltid tagit det största lasset.  Ser du hornen som börjar växa?
    Men du, det finns ju massor med bra argument FÖR sömnaden:
    ** en hobby som verkligen leder till något användbart
    ** kanske syr man det mesta till sina barn = inga inköp i övrigt (inte riktigt sanningen här, men nästan. Barnens garderober består nog till 75% av hemmasytt, men jag är lite för förtjust i danska märkesbarnkläder för att kunna låta bli inköp helt)
    **min hobby är dyr kanske, men makens är dyrare och ENBART till för nöje (ok, lite träning också, han åker enduro = inte billigt i inköp och underhåll). Mina tre maskiner har kostat mindre än en tredjedel av hans maskin, TOTALT.

Listan kan bli lång här *skratt* och jag har verkligen inte det minsta dåligt samvete över min hobby och omkostnaderna. Å andra sidan har jag en man som förstår mitt behov av att få sy och som accepterat läget utan en massa suckar och stönande. Jag får nog inse att jag är ganska priviligierad på den fronten.
  • lindalake

Ja det är konstigt att vår andra hälft påverkar oss så mycket. Idag var jag och köpte barnkläder utan honom. För när han är med så köper jag ingenting pga att han avskyr att gå i affär. Samma problem när jag vill köpa tyg, han fattar inte varför han ska titta på tyget också (är ju bara att titta på skärmen). Jag vill ju att han också ska tycka att det är fint och bli glad av att kunna se det på barnen. Gillar han det inte så blir jag lite sur men samtidigt glad att han säger vad han tycker. spelar ingen roll hur många gånger jag förklarar detta för honom. *suck* (då även fenomenet med att jag blir lite "sur"...)

Nån mer än jag som skäms när ni köper barnkläder? Jag skäms för att jag har så mycket tyg och inte syr kläderna själv...men så kommer det så fina tryck etc. Så nu ger jag mig själv köpförbud på tyg tills jag börjar sy! minst tre byxor till sonen och två tröjor. två par byxor till tösen, ett par sparkbyxor, 5 dregglisar och en mössa! sen kanske jag kan köpa ubåtstyget (fordonstyget har jag ju tyvärr redan förbeställt)

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd