• No ID

"Bra" torrfoder t. katt (märke)

Har använt Royal Canin till mina katter men är nu utan inkomst. Funderar på att byta til lett lite billigare märke om det finns någon sådan mat som är ungefär lika bra? Det är viktigt att fodret innehåller sådant som på sikt motverkar urinsten eftersom jag har två hankatter som ska kastreras längre fram.

Nån som har några tips på kattmat av bra kvailitet?

• Svar på tråden "Bra" torrfoder t. katt (märke)
  • Kastrull

TS
    Hill's vet jag att många använder just för att deras foder anses vara bra. Inte billigast dock. Men på senare tid har jag läst i BARF-trådar att det är spannmål i allt torrfoder, och att detta på sikt kan ge katterna andra sjukdomar. Svår djungel det där.

• sirisdotter
    Kastrull skrev 2009-12-10 19:56:26 följande:
    TSHill's vet jag att många använder just för att deras foder anses vara bra. Inte billigast dock. Men på senare tid har jag läst i BARF-trådar att det är spannmål i allt torrfoder, och att detta på sikt kan ge katterna andra sjukdomar. Svår djungel det där.
    Royal Canin har lägre halt spannmål än andra foder och därför nyttigare ansåg en uppfödare i min närhet, så jag försöker hålla mig till det, när kassan tillåter.
  • PeterOden

cenaturio... är grymt bra till både katter och hundar.... helt utan tillsatser oxå så katten mår bra i resten av dennes liv perfekt.... det som är så bra är att alla katter jag har rekomenderat det till tycker om det och har blivit finare i form och päls..

finns att hitta på www.cenaturio.tk

• Aramintha

No ID skrev 2009-12-09 15:23:05 följande:

Har använt Royal Canin till mina katter men är nu utan inkomst. Funderar på att byta til lett lite billigare märke om det finns någon sådan mat som är ungefär lika bra? Det är viktigt att fodret innehåller sådant som på sikt motverkar urinsten eftersom jag har två hankatter som ska kastreras längre fram.Nån som har några tips på kattmat av bra kvailitet?
    Jag har kikat lite på det här, och det verkar som att Mjau har ungefär samma innehåll som Royal Canin. Bara det att Mjau är bra mycket billigare. 1 kg för ca 50 kr. Dessutom har de foder mot urinsten. Om du är bekymrad över innehållet i torrmaten, kan du ju alltid komplettera med mjukmat, samt lite råa köttbitar.
  • sirisdotter
    Aramintha skrev 2009-12-11 01:17:40 följande:
    No ID skrev 2009-12-09 15:23:05 följande:
    Jag har kikat lite på det här, och det verkar som att Mjau har ungefär samma innehåll som Royal Canin. Bara det att Mjau är bra mycket billigare. 1 kg för ca 50 kr. Dessutom har de foder mot urinsten. Om du är bekymrad över innehållet i torrmaten, kan du ju alltid komplettera med mjukmat, samt lite råa köttbitar.
    Menar du torrfoder från Mjau?
  • tisteln

Vi blev rekomenderade Pro Plan el Royal Canin. Det blev det sistnämnda, köper 10 kg säck på granngården.

• Havanna82
    Aramintha skrev 2009-12-11 01:17:40 följande:
    No ID skrev 2009-12-09 15:23:05 följande: Jag har kikat lite på det här, och det verkar som att Mjau har ungefär samma innehåll som Royal Canin. Bara det att Mjau är bra mycket billigare. 1 kg för ca 50 kr. Dessutom har de foder mot urinsten. Om du är bekymrad över innehållet i torrmaten, kan du ju alltid komplettera med mjukmat, samt lite råa köttbitar.
    Nja, det där synar jag.
    Nu har jag inte innhållsförteckningarna framför mig, men Orijen innehåller inget spannmål alls och RCs första ingrediens är majs. Om vi nu bara ska titta på spannmålet.
  • sirisdotter
    Havanna82 skrev 2009-12-11 10:52:27 följande:
    Nja, det där synar jag.Nu har jag inte innhållsförteckningarna framför mig, men Orijen innehåller inget spannmål alls och RCs första ingrediens är majs. Om vi nu bara ska titta på spannmålet.
    Beror på vilken RC man köpt, tydligen. Gick direkt och tittade på min nyöppnade påse - och det blev fart på katten, tydligen godare än Best Friend, som de fått leva på länge nu. Torkad fågel står som första ingrediens. Gäller Indoor mature 27.
  • ming
    sirisdotter skrev 2009-12-11 11:02:56 följande:
    Beror på vilken RC man köpt, tydligen. Gick direkt och tittade på min nyöppnade påse - och det blev fart på katten, tydligen godare än Best Friend, som de fått leva på länge nu. Torkad fågel står som första ingrediens. Gäller Indoor mature 27.
    Frågan är ju om de har delade ingredienser (vilket Royal är bra på att köra med). Står det tex torkad kyckling, majs, majsgluten, eller liknande, så finns det mer majs i produkten än vad det finns kött. Det är nämligen ett trick de kör med för att få det att se bättre ut. Om det däremot bara står enbart majs och inget mer med majs, då är det inga delade ingredienser, och då kan man lita på att första ingrediensen faktiskt är huvudingrediensen.
  • sirisdotter
    ming skrev 2009-12-11 11:12:59 följande:
    Frågan är ju om de har delade ingredienser (vilket Royal är bra på att köra med). Står det tex torkad kyckling, majs, majsgluten, eller liknande, så finns det mer majs i produkten än vad det finns kött. Det är nämligen ett trick de kör med för att få det att se bättre ut. Om det däremot bara står enbart majs och inget mer med majs, då är det inga delade ingredienser, och då kan man lita på att första ingrediensen faktiskt är huvudingrediensen.
    OK, efter majs står det korn osv och så småningom majsgluten. Men är det majssmaken som gör att katterna älskar RC mer än andra foder???
Svar på tråden "Bra" torrfoder t. katt (märke)