• Väntarochlängtar

    Dödsstraff - för eller emot? Varför?

    Håller på med ett arbete om dödsstraff...

    Är du för eller emot? Motivera ditt svar...

    Tack!

  • Svar på tråden Dödsstraff - för eller emot? Varför?
  • The Black Lady

    EMOT...... eftersom rättsväsendet inte är bra nog.. en del oskyldiga blir faktiskt oskyldigt dömd.....

  • Väntarochlängtar

    Men om det är en massmördare då? Har inte han/hon förbrukat "rätten till liv" om han/hon har berövat andra människor deras liv?

    Skulle du känna likadant om det gällde ditt barn tror du ?

  • Kamikazee

    Det går aldrig att motivera varför en statsmakt ska kunna få ta liv. Visst finns det människor som man tycker har förbrukat sin rätt att leva - men det är en personlig åsikt och känsla och en sådan bör aldrig lagstiftas.
    Om man däremot är säker på vem som är den skyldige i en rent vedervärdigt brott så tycker jag döden är ett altför lindrigt straff. Pedofiler och våldtäktsmän som förstör liv, skulle få manuell kastrering, utan bedövning. Skulle någon ge sig på min dotter så skulle jag inte tveka att ta till våld om jag fick tag på den personen. Istället skulle jag använda en sytråd och knyta hårt om pungen på han, så att det inte blev nån blodtillförsel och sedan skulle han få se det hela långsamt ruttna bort och trilla av...{#lang_emotions_demon}
    Ja, döden är för lindrigt för vissa...


    Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Kan inte bli bättre än såhär

    För, sådan skit är inget att spara på.

  • Astarte
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-10 17:52:51 följande:
    Men om det är en massmördare då? Har inte han/hon förbrukat "rätten till liv" om han/hon har berövat andra människor deras liv?Skulle du känna likadant om det gällde ditt barn tror du ?
    Rätten till liv får man vid födseln, den är inte beroende av en människan handlingar. Den kan inte förtjänas eller förbrukas, den är given. Den andra frågan är klassisk, men jag tycker inte att det är upp till anhöriga eller offer att avgöra straff. Det passar inte i ett civiliserat samhälle.

    Frågan om fängelserna uppgift togs upp lite på nyheterna (vilken kanal det nu var) igår, om du vill lägga in det i arbetet.
  • VulgusProfanum

    Emot.
    Anser att dödsstraffet är ett förlegat och ett barbariskt typ av straff och inget som hör hemma i en demokrati.


    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Astarte
    Kamikazee skrev 2009-12-10 17:59:34 följande:
    Det går aldrig att motivera varför en statsmakt ska kunna få ta liv. Visst finns det människor som man tycker har förbrukat sin rätt att leva - men det är en personlig åsikt och känsla och en sådan bör aldrig lagstiftas.Om man däremot är säker på vem som är den skyldige i en rent vedervärdigt brott så tycker jag döden är ett altför lindrigt straff. Pedofiler och våldtäktsmän som förstör liv, skulle få manuell kastrering, utan bedövning. Skulle någon ge sig på min dotter så skulle jag inte tveka att ta till våld om jag fick tag på den personen. Istället skulle jag använda en sytråd och knyta hårt om pungen på han, så att det inte blev nån blodtillförsel och sedan skulle han få se det hela långsamt ruttna bort och trilla av...Ja, döden är för lindrigt för vissa...
    Fast där använder du ju implicit principen "ju säkrare vi är - desto hårdare straff" och den tycker jag luktar väldigt konstigt.

    Självklart kan jag önska livet ur Josef Fritz och lilla Bobbys föräldrar, men det ändrar inte min åsikt om dödstraff.
  • psychocandy

    Utöver de mest vanliga argumenten, som jag skriver under på, så brevväxlade jag länge med en man som var dömd till döden. (Han avrättades så småningom.) Det gav mig en ännu djupare förståelse för vad dödsstraff egentligen innebär.

Svar på tråden Dödsstraff - för eller emot? Varför?