Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli
    emindy skrev 2009-12-14 11:07:07 följande:
    Jag har en fråga! ni som kör med rispapper, hur gör ni med efterhanteringen så att säga? Skiten är så lös att den fastnar men inte lös nog att enkelt sköljas bort och jag hade nån tanke om att använda rispapper för att inte behöva skölja blöjan men jag vet inte vad jag skall göra av papperet! Kan man verkligen inte spola ned det? Det känns ju helknäppt att stoppa det i en egen liten plastpåse och knyta åt men det har varit enda sättet för att det inte skall börja stinka... Jag är inte van att behöva bry mig i sånt!
    Rispapper kan du spola ner i toan!
  • Plutteli
    Nillan77 skrev 2009-12-14 21:20:34 följande:
    Är det någon här som kör med Imse Vimse? Är de bra? Fördelen med dem är ju att de finns här i stan så jag behöver inte beställa över internet... Vikblöjor har jag ett helt gäng (22 st) så egentligen är det väl bara blöjbyxor som behöver köpas.
    Vi testade dem och vår tjej kissade rakt igenom dem direkt så för oss var de ingen höjdare. För jag antar att du menade själva blöjorna nu? Blöjbyxor har vi inte testat, har bara provat stacinators och hemmastickade.
  • Plutteli
    Lantani skrev 2009-12-15 18:42:57 följande:
    Ronjas mamma skrev 2009-12-15 18:26:12 följande: De har jag kikat lite på. Funkar de bra på natten? Behövs något extra inlägg, eller de har man som de är? Sambon är lite svår att övertala till att testa tygblöjor.
    Jag har formsydda i bambu, tunna och smidiga men håller ca 6 dl väta utan problem! Med en ullbyxa utanpå så är det oslagbart som nattblöja men ändå inte avsevärt tjockare än en engångs (iaf inte de jag har)!
  • Plutteli
    Blå Flygare skrev 2009-12-15 19:20:35 följande:
    Har du sytt egna? Mina bambusar är inte så smidiga.
    Jo, jag har en modell som jag har och säljer på min hemsida bla som jag sytt. Jag har gjort den i bara två lager bambu så den torkar fort, och sedan en "booster" som är i tre lager men viks, så totalt blir det 11 lager bambu, men ändå väldigt väldigt tunt! (och torkar över natten i avstängt torkskåp )
  • Plutteli
    Mamma och son skrev 2009-12-15 23:44:41 följande:
    Tänkte bara fråga er mer erfarna ngt spec. jag behöver tänka på vid tvätt och skötsel av Bambu? Är det som hampa första tvätt omgången? Torktumlas eller hängtorkas?
    De bör helst hängtorkas men det går att torktumla också. Vi torktumlar våra bambublöjor varje gång (vi är för lata för att plocka ur dem ur tvätten bland de andra blöjorna av pocket modell) och har inte märkt nån negativ effekt av det, vet dock att andra upplever att bambun blir mer kompakt om den tumlas.
  • Plutteli

Jag tycker att formade inlägg går aningen snabbare att stoppa i blöjorna osv. men de tar mycket längre tid på sig att torka. Jag syr gärna inlägg i två lager tyg (det torkar snabbt) och viker dem, då blir det 6 lager totalt, till natten har jag en booster så det blir 9-11 lager bambutyg, det håller strålande bra för lite äldre barn :)

• Plutteli

Jag håller med om att det är skönt att vara hemma! Vi hade heller inte plats för tygisar mer än för resan till mina föräldrar (alltså, dit vägen, väl där blev det engångs) men så fort vi packat klart och skulle resa hem igen var det tygisar på! Min sambo var lycklig fast det var han som tjatat och bestämt att vi skulle ha engångs nu i jul... Jaja, nu kanske man slipper sådant i fortsättningen och få ha våra mjuka mysiga tygisar alltid!
    Engångs luktar hemskt, sitter illa, lossnar alldeles för lätt och S. blir alldeles röd i ljumskarna... Nää, tygblöjor ska det vara!

• Plutteli
    winterangel85 skrev 2009-12-28 23:29:11 följande:
    Hur mycket material ska jag räkna med att det går åt till 1 pocketblöja om jag vill sy själv och vad ska jag köpa för material? Känns som att det är en riktig djungel..
    du behöver ca en halvmeter tyg, men det räcker till 3 blöjor. Alt. köper du färdiga blöjklipp. Det du behöver är PUL tyg, finns bla på babyheaven i blöjklipp för 45:-, det kan vara rätt smart att köpa ett sådant för att testa att sy själv innan du köper större mängder. Insida bestämmer du själv, det kan vara bambuvelour, bambu frotté, vanlig frotté , fleece eller trikå.
  • Plutteli
    Blå Flygare skrev 2009-12-30 12:03:29 följande:
    *fortsätter svära* Han kvider vid blöjbyten. Vätskar i ljumsken. Vaför skulle jag vara bekväm??? Bambupockets högt upp på önkelistan!
    Oj, va jobbigt!

Jag syr ju pockets med bambuinsida, sen finns ju myllymyksuts men tror du får köpa via finland då... Bumgenius har ju också nån blöja med naturmaterial på insidan, men vet inte om det är bambu....
Svar på tråden Tygblöjetråden 23