Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Tygblöjetråden 23

Jo iof..men det kan ju vara lite reaktion kiss-fuskmocka, för mest kiss blir väll frampå? Eller blandar jag ihop med tjejer nu....

Honungstvålen vi har just nu har vi köpt på Lush. När jag har mer ork brukar jag göra egen genom att göra olivoljetvål med honung i...men det tar ju lite tid och förberedelser med att fixa lut och grejer så...

• Plutteli

Ok, ja som sagt, min tanke är att fuskmockan kanske blir för tät för din kille. Fleece är ju lite luftigare även om vikisar och ullbyxa så klart är luftigast :)

Honungstvål kör vi med eftersom oljan smörjer och honungen är antiseptiskt och läkande. Så det förebygger röd rumpa och kan även hjälpa till att lindra om det skulle bli ändå :)

• Plutteli

Jag har stickat med rätt mycket olika ullgarner, enda gemensamma nämnare är att alla är 100% ull och endast handtvättning på symbolen. Ett av de bästa garner jag använt (dock rätt dyrt) är ett garn med 20% alpacka i, det är riktigt mjukt och fint! Annars funkar så gott som alla garner av obehandlad ull, man får känna så det är mjukt. Merinoull är väll dock det som används mest till blöjbyxor.

• Plutteli

Svampp: Jag har använt ren ull från marks & katten, jag har använt ett ullgarn som heter Eskimo och ett annat som heter Naturull (ska kika exakta merket senare) Det är nog de jag använt mest!

• Plutteli

Förresten, har ju rensat bland litens blöjor och har en hel hög med kardborre blöjs om nån vill ha? Dock utan inlägg. De är i lite varierande kvalité, alla funkar dock men är kanske inte världens snyggaste, de flesta är blöjor jag sytt på test innan jag fixade till mitt mönster... Men gratis är gott säger man ju

• Plutteli
    Blå Flygare skrev 2010-01-06 00:13:47 följande:
    Du kände på dig att jag snart skulle fråga om det var bambu va? Har testat tyg på natten 2 ggr nu och det funkar bra Första natten tog jag bara bambuformsydd (tot bots) med ett extra inlägg. Blev för vått, men han blev inte röd av det. Andra ggn tog jag formsydd, sen ett extra inlägg i bambu och på det en p'tit bambu dry som jag vände ut - och-in för att få fleecen utåt ist för innåt. Det var mer lagom. Men han vaknade ändå o bökade, så jag tror han stördes av att det var vått. Eller så var det astman, den brukar få honom att böka framåt morgontimmarna. Får se hur det blir inatt med papp.
    Hehe, jag har en blöja med bambu som jag vikt för dig om du vill ha den
  • Plutteli

Ska räkna hur många blöjor jag lagt undan så återkommer jag till de som inboxat!

• Plutteli
    Svampp skrev 2010-01-08 09:13:28 följande:
    Ingen som vet om man kan använda garn i 100 % alpakka eller 30 % angora ihop med resten merino till blöjbyxor?
    Borde gå så länge det är ett garn som kan tova sig lite, alltså enbart handtvätt. Mitt garn med 20 % alpacka funkar ju iaf kanonbra så kan inte tänka mig att ett garn med 30% angora skulle förstöra nått, och jag tror att alpacka rakt av borde gå det också, det är ju främst ullkurningen det händer på samt att garnet är obehandlat eftersom ullfettet inte funkar annars.
  • Plutteli
    Caeruleus skrev 2010-01-08 20:03:06 följande:
    Hejsan, Jag är helt totalt ny på tygblöjefronten. Har idag en 2 åring som vi har vanliga blöjor på men vi väntar ny syskon i april. Till min mans stora förskräckelse har jag börjat att fundera kring det här med tygblöjor till lillebror. Det finns ju verkligen en uppsjö av varianter och det är svårt att veta vilka man skall testa först. Vad skulle ni rekomendera mig för typ av tygblöja och vilket fabrikat? Jag har förstått att ett flertal här gillar vikisar. Trodde att den typen var mest arbete med men idag pratade jag med en manlig kollega som tyckte de var långt bättre än tex Imse vimses formsydde. Dom tyckte han nämligen gled iväg innan han fick på byxorna. Vikisarna däremot fäste han med ett spänne. Själv "oroar" jag mig mest för läckor. Vilken blöjtyp är bäst ur läcksynpunkt? Och hur ofta byter ni?
    Våra formsydda i bambu med stickad ullbyxa läcker aldrig med undantag för om jag missat att byta så att blöjan är helt genomkissad och inte kan ta mer vätska. Men det är ju mitt fel och inte blöjans

Annars har vi pockets eller allt i ett blöjor på dagtid och de funkar strålande. Även formsydda ska gå att fästa med snappis (en typ av spänne) iaf de i frotté har jag för mig... Jag gillade inte IV formsydda så bra dock då de var för dålig uppsugning för vår dotter...
Svar på tråden Tygblöjetråden 23