Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Tygblöjetråden 23

Svampp skrev 2010-01-25 19:11:03 följande:
    Nån som provat den stickade blöjbyxan från babyboden? Popolina stickad ullbyxa? Jag funderar på om det kunde vara värt att köpa en sån att ha som nattblöjbyxa? Verkar som om det skulle hålla tätt bra och ändå vara luftig och mysig... och vet inte om jag orkar sticka i dubbla lager själv :D Dagblöjbyxorna tänkte jag göra själv men vill ju inte gärna att det ska läcka på natten... Vad tror ni?
    Jag har bara blöjbyxor handstickade i ett lager på natten, läcker inte en enda gång trots dyngsur blöja! Så ska du sticka själv lär det duga utan att du behöver köpa ullbyxor i dubbelt lager :)
  • Plutteli
    Svampp skrev 2010-01-26 08:11:16 följande:
    Putteli: Ok, då chansar jag på att det funkar ändå :D Skulle det läcka är det ju inte värre än att man kan prova nåt annat då, börjar ändå bli en hyfsat dyr inköpslista på tygblöjor med alla tillbehör =) Använder du vikisar? Har du nåt tips angående stlar och material?
    Nej, jag använder inte vikisar, har testat och det höll inte alls till vår tjej, hon kissar för mycket. Vi har formsydda istället, speciellt på natten och mestadels pockets på dagen :)
  • Plutteli
    yrväder skrev 2010-01-29 17:53:15 följande:
    smurfans syster här! Jag är inne på att en pocket med gussets borde funka, för gussetsarna gör benhålen mindre, men drar inte ihop hela blöjan så att den blir för kort. För det är där problemet ligger, det finns liksom blöjor som har nog små benhål, men då blir hela blöjan för kort på henne och läker i midjan istället. Problemet är att trots letande på usa och engelska webshopar så hittar jag ingen pocket med gussets. (kan iof bero på att man måste kanta hela blöjan, vilket är otroligt jobbigt, därav avsaknaden av sådana på marknaden, och därav orsaken till att jag inte syr ett gäng åt henne) Kalamajts blöja är beställd, och vi hoppas verkligen att den ska passa, men det återstår att se. Babyheaven S beggade har jag letat åt henne, men hittar inga, och Helen har inga nya uppsydda just nu. (kan nog tala för min syster oxå när jag säger att vikisar+ullbyxa inte kommer hända )
    Fast jag har faktiskt sytt med gussets och utan FOE! Det gick riktigt bra :)
  • Plutteli
    Storis skrev 2010-01-31 09:05:47 följande:
    Prefolds- någon som använder det kanske sytt själv? Ajabaja lilla vild- nu kanske vi blir anmälda:) var bor du?
    Jag har sytt prefolds i bambu...
  • Plutteli
    Mammatilltretroll skrev 2010-02-01 15:12:01 följande:
    Hoppar in här med en fråga.. Är det fler än jag som upplever att resåren på pockets, både runt benen och magen, är hård? Vi har provat flera olika modeller (Fuzzi, Myllymuksut, wonderoos och några till..) och jag upplever på alla vi någonsin testat att det blir resårmärken och det känns inte så bekvämt. Knäpper man för hårt blir det märken men knäpper man för löst blir det läckage... Svårast tycker jag det är med resåren som är bak i ryggen, den blir jämt hård.. och även runt benen då.. Vi  älskar tygblöjor men det känns ju egentligen skönare för bebisen att ha engångsblöja, eller vad tror ni? Iofs är det äckligt med engångsblöjor tycker jag.. men ur bekvämlighetssynpunkt tänker jag... Många verkar tycka att det beror på vilken resår eller blöja det handlar om.. Tycker ni vanliga pappersblöjor verkar skönare för barnet än tygisar? Och om ni använder tygblöjor - Vilken tygblöja tycker ni verkar mest bekväm för barnet?
    Jag har upplevt märken av resår från fabrikstillverkade blöjor. Privatsydda har jag inte alls samma upplevelse av.. Tror det beror på vad för resår de använder. De flesta jag känner inklusive mig själv använder Lastin när de syr resåren på blöjorna (silikon resår) och den blir mjukare än vanlig resår... Vår dotter fick blåmärken av BG och HH men av våra egensydda och andras egensydda blöjor får hon inte det :)
  • Plutteli
    Ronjas mamma skrev 2010-02-03 21:34:07 följande:
    Ni som har köpt ullbyxor har ni någon favorit kan se på det hela att det nog blir lite för invecklat att sticka själv eftersom jag inte är en hejdare på att sticka Gärna ekologiska om det finns..
    Finns ju att köpa stickade om man vill ha det :)
    Jag stickar iaf och säljer, har för mig madebyinferno gör det också...
    Tycker handstickade är klart bäst! Annars gillar jag Swaddlebees med knappar i sidan :)
  • Plutteli

Jag håller på att skissa på ett nytt blöjsystem att sälja på min hemsida..

Vad tror ni om en stickad ull"wrap" som går att ställa i olika storlekar runt midja och lår med hjälp av två rader knappar och sedan inlägg i bambu som man knäpper fast i ullwrapen? Lite som Lovebums Lio fast med handstickad blöjbyxa istället :)

• Plutteli
    Ronjas mamma skrev 2010-02-08 21:25:07 följande:
    låter spännade specielt här var vi har två tjejer som ser väldigt olika ut en liten knubbis och en smal sticka.. Skönt när man kan använda samma blöja på begge tjejer..
    :) Får ordna med bilder när prototypen är klar :)
    Frågan är om man skall göra knäppningen på sidan eller på magen...
  • Plutteli
    Blå Flygare skrev 2010-02-09 09:39:20 följande:
    Jag kollade sidan och tänker spontant att det är ett system som inte borde funka med löst amningsbajs, så hellre en stor one-size än liten. Hur håller det stickade om man har knappar? Sliter det inte mycket? Jag hade velat se kardborre på en sån modell (fast då kanske det luddar upp kardborren på nolltid?). Låter i vilket fall intressant! Jag letar ju efter något lättpåtaget... Fast ull är att krångla till det på dagis tror jag!
    Min tanke med knappar är just att jag tror kardborre snabbt kommer bli luddig och svår att få att fästa. Vid knapparna blir någon form av förstärkning så att det inte slits så lätt :)
    jag kommer göra storleken som mina one size blöjor är i dag, och de har rätt lång användningstid, dessutom blir det stickade mer elastiskt än pul tyget är så det bör ju öka på användningstiden ytterligare :)
    Inlägget som skall knäppas fast kommer jag göra som de formade jag har till pocketblöjorna fast lite bredare på smalaste, så jag tror det bör funka även till amningsbajs eftersom det då blir rätt likt bredden på en vanlig pocketblöja :)

Kul med feedback, har börjat sticka första prototypen så får vi se hur det bli! :)
  • Plutteli
    paprikatingeling skrev 2010-02-11 19:22:01 följande:
    Vår pojke är nu bara 2 månader så vi är nog fortfarande "färskingar" på tygisar (och väl på pappers också egentligen...) men vi har använt tyg från början, utom våra 3 dagar på BB och kanske några dagar till hemma, minns inte riktigt. Sen var det nog någon vecka till där vi varvade pappers och tyg, men från att han var 2 veckor har vi i prinicip bara kört tygisar, ibland pappers när vi har varit ute, särskilt i början. Nu använder vi oftast tyg ute också så vårt paket pappersblöjor (det andra vi någonsin köpt) plus liberopaketet från BB står där oanvänt och är dessutom snart urvuxna.... Vi använder också bara frottélappar (ikeas tvättlappar). Vi har inte ens några våtservetter faktiskt och känns dumt att köpa eftersom vi skulle använda de så sällan att de kanske skulle torka ut? Men till sommaren när man byter ute får vi kanske tänka ut något, eller om man ska flyga... Jag har ingen erfarenhet av vanliga vikisar. Vi använda prefolds från början, och de viker man ju också förstås, men lite mindre än viksiar. De funkade i alla fall jättebra tills sonen började röra mer på benen, då blev det stört omöjligt att få det riktigt tätt runt benen och det läckte alltid ut bajs på blöjbyxorna. Och i och med att vi oftast använde ull blev jag väldigt trött på det... Så nu använder vi pockets med prefoldsen som inlägg.
    När man reser är en bra grej om man vill slippa våtservetter att ta lite vatten och olja på sina vanliga tygtvättlappar och ha dem i en påse! Då får man återanvändningsbara våtservetter :)
  • Plutteli

Att sticka blöjbyxor är kul!
    Är f.ö klar med prototypen av min första stickade ullwrap! Den blev jättefin! Nu ska den bara kuras så får vi se hur den funkar på :D

Har f.ö konstaterat att vår dotter är en riktig smalfis! Vi måste ullkura alla våra ullbyxor i ett svep och jag plockade fram några bumpy PUL byxor att ha som reserv, vi kan knäppa dem nästan på innerst och de sitter kalas över våra formsydda utan att läcka! Det roliga är att vår tjej väger ca 10.5 KG och är 18 månader och bumpy byxorna är storlek S, dvs upp till 8 kg! Jag blev rätt chockad när de gick på henne så lätt...vi kommer fasen kunna ha dem hela blöjperioden tror jag!

• Plutteli
    Moson skrev 2010-02-23 09:13:55 följande:
    Någon här som har köpt pul från Pinkgreen? Har det isåfall gått bra och problemfritt?
    Jag har gjort det många gånger och det har alltid gått bra!
  • Plutteli
    IVFmamma skrev 2010-03-07 08:23:06 följande:
    Nån här som är insatt i naturlig hudvård för barn? Min dotter har atopisk hy och blir ofta röd i rumpan och torr i huden, vi använder tygisar på henne som sagt och då ser hennes hud bäst ut även om den ibland blir röd. När hon är hos sin mormor så använder mormor engångsblöjor och hon blir knallröd och t.o.m får små sår ibland. Och vi har användt miniderm på hennes torra, lätt eksemiga hud men det fungerar ju inte så nu vill vi gå över till naturlig hudvård. Vad tipsar ni om? På tvaleriet.se så har de både ringblomssalva och läkesalva eller ska man satsa på det här "Earth Friendly Baby" som kan köpas på Imsevimse.se?
    Babyolja är ju bland det bästa för torr bebishud! Jag gör en egen olja som vi använder varje gång dottern badar, både i vattnet och smörjer in extra efteråt, dessutom tar den bort rött i rumpan på bara nån timme!
    Jag blandar ca:
    2 dl olivolja
    0.5 dl Solrosolja
    0.5 dl rapsolja
    1 tesked vaniljsocker
    1 matsked honung

Vi har blandningen i en liten tvålpump, enkel förvaring och dosering! Dock måste man skaka om oljan när den skall användas så att honungen blandas ut igen. Denna olja fungerar kanonbra för oss och är billig att göra!
    Oljorna är mjukgörande och innehåller e-vitaminer som hjälper huden att förnyas på ett bra sätt, dessutom skyndar det på läkning av små sår och irriterad hud. Vaniljsockret gör att det lunktar gott av oljan samtidigt som det binder fukt. Honungen är lätt rengörande och dessutom antibakteriell vilket ju hjälper till att hålla små sår rena och förebygga bakterietillväxt!
  • Plutteli
    IVFmamma skrev 2010-03-07 09:14:43 följande:
    Jag har rapsolja i badet och smörjer henne efteråt och det fungerar kanon men ibland behöver jag nått extra när hon är narig i underlivet och rumpan vilket hon LÄTT blir..
    Som sagt, testa med att ha i lite honung också eftersom det dödar bakterier och gör det lättare för det röda att läka ut. Sen tipsas det ju ofta om mandelolja (om jag mins rätt nu) här i tråden och att det ska vara jättebra också!
  • Plutteli
    Moson skrev 2010-03-09 23:03:50 följande:
    Läste någonstans att man inte ska tvätta blöjor med fleeceinsida med tvättnötter. Stämmer det? Och vet någon i så fall varför?
    Såpämnena i tvättnötterna täppter till fleecen vilket gör att kisset inte släpps igenom och blöjorna läcker. Av samma orsak ska man inte tvätta med sköljmedel.
  • Plutteli
    Moson skrev 2010-03-12 15:59:17 följande:
    Men det gäller väl bara fleece eller hur? jag har inte märkt något med bomullsblöjorna än.
    Så vitt jag vet gäller det fleece och fuskmocka. Blöjor i bambu eller bomull skall inte påverkas av tvättnötter, däremot kan uppsugningen försämras av sköljmedel.
  • Plutteli
    Ekorrfamiljen skrev 2010-03-13 19:12:19 följande:
    Men åhh, varför sätter alla blöjtillverkare knapparna så avigt nuförtiden? Jag vill göra som med engångare och dra fram snibben bakifrån och fästa mitt fram, men på nästan alla blöjor jag har ska man dra snibben bakåt och fästa på sidan! Dumt. Såg att även Muksut hade samma fåniga lösning. Bläärk!
    Är väll många som har knapparna fram på? Jag har det på mina, Mommys Toutch har det, BG, HH, FB, Wonderoos mfl...
    Är det nått specifikt du söker efter förutom knäppning på magen?
  • Plutteli
    Ekorrfamiljen skrev 2010-03-14 15:55:36 följande:
    Men ååhh.. Varför var jag då så osmart och köpte flera blöjor med knäppning på sidan? Hmm.. Det jag vill ha är smidiga AIO eller bra pockets som håller en bra stund (gärna över natten) för en storkissare på 4 månader och 9,5 kg!
    haha, ja det är inte lätt att vara klok alla gånger

Hmm... Imse vimses AIO är det ju många som gillar som nattblöja, men den har ju kardborre och inte knappar....
    Vi kör mest på formsydda på natten, med undantag för antingen mina egna pockets/aio (med bambu) eller Fuzzi bunz på natten..
Svar på tråden Tygblöjetråden 23