• KARROochDANNE

Möss i huset!

vi köpte hus i sommras, besiktigade det osv och allt va ok. Nu i höst närdet regnat så mycket har det krypit upp möss på vår kalla spånvind.... Vad gör vi nu???
    Har lyckats fånga en i en fälla (typ 2 månader sen) sen va d lugnt ett tag, nuhör jag dem igen... men de går inte i fällorna/äter av det jag lagt ut för att locka fram dem eller nå?

nån som har tips på va vi kan lägga i fällorna som e extra gott så de måste dit å smaka?

eller andra tips på hur vi kan bli av med dem???
    Villl inte lägga ut gift så de springer runt i väggarna och lägger sig och dör där...

Kan tillägga att det nu är ca -10 - -20 graderkallt där uppe och ute samt snö runt huset på utsidan.

Tacksam för svar :/

• Svar på tråden Möss i huset!
  • Ejris

möss kommer in på de mest konstiga stäällen inte stora hål behöver de heller*tyvärr* bara 1cm dial. eller om det var ännu mindre:/

men trampa upp runt huset ca 40 50 cm så snön inte ligger mot huset. det gör att mössen inte trivs lika bra i in o ut läge för rovdjuren kan se dem
    sem mata på en massa fällor möss är smarta göm fällorna lite o så nått som de tycker är smaskigt...choklad är bra..rökta saker byt bete mellan varven,

sen till vår o sommar kolla var de kan tänkas klättra in o täta ser ni misstänkt ställe nu kr upp lite ene ris de tycker de heller inte om.... lycka till mössen är söta...i skogen

• snöfall
    KARROochDANNE skrev 2009-12-16 11:12:07 följande:
    oki, då vet jag det... ni har inte hittat nå annat sätt å bli av med dem då?
    Vi köpte 8 stycken vanliga fällor och har placerat ut runtom i huset, och på ca 2 veckor har vi fångat 3 stycken.. tror det finns en kvar ännu.. Har bara använt ost som lockbete, 3 fällor har de lyckats få osten från utan att fastna..vet inte om de varit extra smarta eller bara haft tur..
  • FixarFrasse
    snöfall skrev 2009-12-16 12:12:27 följande:
    Vi köpte 8 stycken vanliga fällor och har placerat ut runtom i huset, och på ca 2 veckor har vi fångat 3 stycken.. tror det finns en kvar ännu.. Har bara använt ost som lockbete, 3 fällor har de lyckats få osten från utan att fastna..vet inte om de varit extra smarta eller bara haft tur..
    Problemet med ost som bete är att den kan torka och "spricka av" kroken. Därför kan en ordentligt ditsatt (t ex) bit skinka lättare lösa ut fällan.
    Föredrar du(?) ost, ta en bit med underkanten kvar och tryck dit den ordentligt.
  • KARROochDANNE
    Kjell2 skrev 2009-12-16 11:45:16 följande:
    Som ägare av ett gammal sommarhus med möss kan jag säga att det är väldigt svårt att bli av med möss permanent. Tips för att minska problemet:FällorKolla var de kryper in i huset och mellan rum. Sätt för med nät och stålull.Se till att det inte finns mat lättillgängligtHa inte värme på om det inte är nödvändigt.Se till att de inte finns bra bobyggarplatser, tex under kuddar, i tygtrasor mmBäst:Skaffa katt!Lycka till!
    Ja grejjen e väl d att de inte än inne i sjlva huset utan på taket..... Så värmen komer ju dit oavsätt man vill de eller inte, och isoleringen och spånet e väl perfekt för de små liven att bygga bo i... mat har vi inte där uppe heller. låg och funderade en katt i natt... men vi har 2 hundar osm hatar katter (och en sambo), sen vet jag inte hur kattstackarn skulle trivas dr uppe.. iskallt och mörkt... :/ vi kmpar vidare med fällorna.
  • Kjell2
    KARROochDANNE skrev 2009-12-16 13:08:41 följande:
    Ja grejjen e väl d att de inte än inne i sjlva huset utan på taket..... Så värmen komer ju dit oavsätt man vill de eller inte, och isoleringen och spånet e väl perfekt för de små liven att bygga bo i... mat har vi inte där uppe heller. låg och funderade en katt i natt... men vi har 2 hundar osm hatar katter (och en sambo), sen vet jag inte hur kattstackarn skulle trivas dr uppe.. iskallt och mörkt... :/ vi kmpar vidare med fällorna.
    En viktig sak. Vänj er. Väldigt svårt att få bort möss långsiktigt helt och hållet.
  • Trill

Vi bor vid en åker och varje höst när det börjar bli kallt flyttar det in lite möss.
    Vi fångar de i vanliga fällor med choklad.

När man blivit av med höstinflyttarna händer det ibland att det flyttar in ett par nya om det kommer en riktigt köldknäpp.
    De tar vi också med fällor.

När vintern väl startat på riktigt brukar inga nya möss flytta in.
    De har hittat hem någon annanstans gissar jag

• KARROochDANNE
    FixarFrasse skrev 2009-12-16 11:33:12 följande:
    En gammal klassisk fälla är det bästa. Finns så många "Hi-tec" varianter och fällor där du inte behöver se musen, fällor med förpreparerat bete o s v, men efter att ha testat det mesta kan jag bara konstatera att klassikern är bäst. Och billigast. Tycker man att det är läskigt att ta ut musen, släng hela skiten, den kostar bara några kronor.Gift är ett bra alternativ, men visst, någon mus kan ligga och dö i en vägg. Men det är ju faktiskt en väldigt begränsad tid den luktar, tills den är upprutten eller uttorkad.
    Hehe vi har nå sånna hitec fällor som ska spänna ett gumiband runt halsen på musen... så ska den dö och sedan frysa... då har jag inge problem å kasta ut den... =) hoppas bara de funkar. sen har jag ett hemmabygge som gett napp en gång.. en hink me vatten som man spännner ett tidningspappet över och kletar på smör. så skär man ett kryss i mitten och när musen kommer på så trillar den ner å drunknar... funkar inte så bra nu när de är fruset... smöret luktar inte och musen drunknar inte... och så klart nå helerliga fällor som inte gett utdelning än...
  • KARROochDANNE
    Ejris skrev 2009-12-16 11:52:17 följande:
    mössen är söta...i skogen
    Håller med! =) hoppas att de hittr ut! =)
  • KARROochDANNE
    Kjell2 skrev 2009-12-16 13:12:46 följande:
    En viktig sak. Vänj er. Väldigt svårt att få bort möss långsiktigt helt och hållet.
    ja, men jag vill inte.... =( gillar inte när d kilar på taket påkvällarna när man vill ta d lugnt... men man får vl göra d i värsta fall.. =)
  • Kjell2

TS:
    Fällor som den drukningsfälla du beskriver är olaglig. Räknas som djurplågeri. Om ni sen vill använda den är upp till er. Ingen lär komma på er i alla fall.

Svar på tråden Möss i huset!