• KARROochDANNE

Möss i huset!

vi köpte hus i sommras, besiktigade det osv och allt va ok. Nu i höst närdet regnat så mycket har det krypit upp möss på vår kalla spånvind.... Vad gör vi nu???
    Har lyckats fånga en i en fälla (typ 2 månader sen) sen va d lugnt ett tag, nuhör jag dem igen... men de går inte i fällorna/äter av det jag lagt ut för att locka fram dem eller nå?

nån som har tips på va vi kan lägga i fällorna som e extra gott så de måste dit å smaka?

eller andra tips på hur vi kan bli av med dem???
    Villl inte lägga ut gift så de springer runt i väggarna och lägger sig och dör där...

Kan tillägga att det nu är ca -10 - -20 graderkallt där uppe och ute samt snö runt huset på utsidan.

Tacksam för svar :/

• Svar på tråden Möss i huset!
  • KARROochDANNE
    Trill skrev 2009-12-16 13:14:54 följande:
    Vi bor vid en åker och varje höst när det börjar bli kallt flyttar det in lite möss.Vi fångar de i vanliga fällor med choklad.När man blivit av med höstinflyttarna händer det ibland att det flyttar in ett par nya om det kommer en riktigt köldknäpp.De tar vi också med fällor.När vintern väl startat på riktigt brukar inga nya möss flytta in.De har hittat hem någon annanstans gissar jag
    Gissar att de e så d gått till här oxå har varit en extremt blöt höst och då har d väl haft svårt att hitta husrum härutanför i skog/gräs buskarna... Får hoppas att d hittar fällorna snart å går å dör... jag tror att då gårt ut å äter och då behöver de inte gå i fällorna... men jag ser inga spår i snön utanför, men man vet ju inte ändå.
  • FixarFrasse

Om man vill köra med drunkningsfällor: Tillsätt en bra dos med glykol.
    Inte för frysskyddets skull (vilket man ju iofs får på köpet) utan för att ytspänningen påverkas så de sjunker (och drunknar) lättare.

Med risk för att bli tjatig: Klassisk fälla= bäst.

Det finns en viss risk att man glömmer bort en hink med vatten/glykolblandning, har man fått många möss i den och inte kollat på ett tag är det en ganska läskig soppa... (Och som någon nämnt, riskerar du att länsman kryper omkring på vinden kan han "hytta finge" åt dig)

• Kjell2
    FixarFrasse skrev 2009-12-16 13:59:52 följande:
    Om man vill köra med drunkningsfällor: Tillsätt en bra dos med glykol. Inte för frysskyddets skull (vilket man ju iofs får på köpet) utan för att ytspänningen påverkas så de sjunker (och drunknar) lättare.Med risk för att bli tjatig: Klassisk fälla= bäst. Det finns en viss risk att man glömmer bort en hink med vatten/glykolblandning, har man fått många möss i den och inte kollat på ett tag är det en ganska läskig soppa... (Och som någon nämnt, riskerar du att länsman kryper omkring på vinden kan han "hytta finge" åt dig)
    Glykol i öppen hink och egna husdjur är ingen bra kombination. Plötsligt är det något som går sönder, välter, rinner ut. Husdjur älskar den söta smaken av giftig glykol.

Håller med om att klassisk fälla är bäst. Placera ut på olika ställen och helst där mössen rör sig, längst väggar, bakom möbler mm. Går också att bygga lite barriärer som leder mössen mot fällorna. Om man vill skydda golvet kan det vara bra med en tidning under för att stoppa eventuellt blod.

Fällorna skall också flyttas runt då och då och typ av bete varieras samt kontrolleras ofta.
  • jelena2

När jag växte upp så hade vi massor av möss i huset för det var så otätat och jag hatade dem. Hatar dem ff, för den delen.
    Mamma däremot tyckte de var jättesöta och ville inte ha ihjäl dem, så det köptes en bur som bara fångar in dem. På morgonen matade först syrran dem, sedan min styvpappa och till sist mamma. Sedan gick hon 100 meter bort och släppte ut dem i skogen. De var förmodligen inne på tio minuter igen och då med släkten med sig för det blev aldrig färre möss i buren... Usch!
    Så bur i köket var effektivt, men mata dem för guds skull inte och gå LÅNGT bort och släpp ut dem!!!

• Kjell2
    jelena2 skrev 2009-12-16 14:12:59 följande:
    När jag växte upp så hade vi massor av möss i huset för det var så otätat och jag hatade dem. Hatar dem ff, för den delen.Mamma däremot tyckte de var jättesöta och ville inte ha ihjäl dem, så det köptes en bur som bara fångar in dem. På morgonen matade först syrran dem, sedan min styvpappa och till sist mamma. Sedan gick hon 100 meter bort och släppte ut dem i skogen. De var förmodligen inne på tio minuter igen och då med släkten med sig för det blev aldrig färre möss i buren... Usch!Så bur i köket var effektivt, men mata dem för guds skull inte och gå LÅNGT bort och släpp ut dem!!!
    Man kan släppa ut dom hos grannens katt eller stoppa ner buren i en hink med vatten först t ex. Då blir det ännu effektivare.....
  • FixarFrasse
    Kjell2 skrev 2009-12-16 14:06:42 följande:
    Glykol i öppen hink och egna husdjur är ingen bra kombination. Plötsligt är det något som går sönder, välter, rinner ut. Husdjur älskar den söta smaken av giftig glykol.Håller med om att klassisk fälla är bäst. Placera ut på olika ställen och helst där mössen rör sig, längst väggar, bakom möbler mm. Går också att bygga lite barriärer som leder mössen mot fällorna. Om man vill skydda golvet kan det vara bra med en tidning under för att stoppa eventuellt blod.Fällorna skall också flyttas runt då och då och typ av bete varieras samt kontrolleras ofta.
    ....självklart ska man inte ha glykol (eller några andra kemikalier/gifter) i utrymmen som husdjur (eller barn) kan komma till; det är liksom underförstått... Det gäller ju också mus/råttgift, men för den delen även vanliga mus (eller ännu värre rått-)fällor som kan skada kattens tassar eller barnfingrar illa.
  • Freiya

vi har såna som ger ifrån sej ettljud som d inte gillar, köpte på jula tror jag det var. funkar skitbra här. inga möss i garaget fastän vi har hundmatssäckar liggandes där.
    hittills har de funkat mot möss inne i huset också, har dem under huset, men nu har det börjat komma in ett par stycken. vi har fällor och giftblock mot dem.

smart som nån skrev med hönsnät och stålull där de kommer in! vi har provat enris och det funkade inte!

• Kjell2
    Freiya skrev 2009-12-16 15:49:18 följande:
    smart som nån skrev med hönsnät och stålull där de kommer in! vi har provat enris och det funkade inte!
    Hönsnät funkar inte. Måste vara mer finmaskigt, max en millimeter eller två, och av metall.

Stålull är perfekt att pressa in i springor.
  • Ari Gold

Inget ovanligt med möss i huset...helt normalt om man bor lite lantligt till.

Kolla i första hand din hemföräkring, i många försäkringar ingår det skadedjursbekämpning.

För vår del ringer vi bara ett kort telefonsamtal och någon dag senare kommer det en kille från Anticimex och läger ut gift. Gratis och bra.

Annars är det inte så svårt att lägga ut gift själv, men det de har är starkare. Mössen lägger sig INTE och dör i väggarna så att det luktar. Det är en myt.

Giftet gör att de blir törstiga och söker sg till ställen med vatten dvs i första hand ut. Skulle någon dö på vinden så lär du inte märka den lukten heller. Det är ju inga kloakråttor vi talar om.

• KARROochDANNE
    Kjell2 skrev 2009-12-16 13:27:40 följande:
    TS:Fällor som den drukningsfälla du beskriver är olaglig. Räknas som djurplågeri. Om ni sen vill använda den är upp till er. Ingen lär komma på er i alla fall.
    Jasså. d hade jag ingen aning om... vet at min mormor brukade ha sånna i deras stuga när vi va små... d va därför jag av bara farten fixade en sån när jag inte hade nån vanlig hemma. nå nu lär ingen mus drunkna i den iaf vattnet e stelfruset :P
  • Ejris

gift är inte bra.... OM en mus dör av det så är det inte säkert man hittar liket utan när våren o värmen kommer ligger den o ruttnar nånstans...och ajg lovar det LUKTAR:/
    slagfällor tålamod o täta huset....

nät...finns ett metall när man använder i kallföråd bakom ventilerna som är tätt o bra även för att stänga uta mössen

• KARROochDANNE

Nu har 3 möss infångats. Hi tech fällorna pallade inte kylan så vi gick till coop bygg å hämtade riktiga fällor. Å nu verkar d lugnat sig där uppe. hoppas d håller sig borta nu ända till våren.

Svar på tråden Möss i huset!