• Ljusa

Vara ute i kylan?

Förskolepersonalen säger att de inte kan vara ute med barnen för att det är för kallt...
    Jag har köpt bra kläder åt mitt barn och tycker att han ska vara ute och leka så mycket som möjligt.
    Dessutom är jag från Norrland och tycker att -7 är VARMT.
    Idag var det -7 som max. Kallt är när det börjar bli -20 för mig, men jag kanske är störd? När jag var liten var det -30 ibland på vintrarna och vi satt inte inne för det. Gränsen var väl -25 för att leka ute men till dess var vi ute klädda i ordentliga varma kläder.
    Ska barnen inte få vara ute förrän i mars eller?
    Annars är jag helt nöjd med förskolan, men det här tycker jag inte om.

• Svar på tråden Vara ute i kylan?
  • TheMother

-7 grader tycker inte jag heller är för kallt för att vara ute. Men -7 grader uppe i Norrland och -7 grader längre ner i Sverige är ju inte samma sak. Här kan vi ha -10 till -15 grader och det är så mycket kallare än det är uppe i norrland. Eller tycker inte du det är någon skillnad på hur kallt det är längre ner jämfört med där uppe? Iofs, nu vet jag ju inte hur långt ner du bor nu. Har iaf en kompis som bodde här ett tag men är från Norrland, och hon har aldrig frusit så mycket som när hon var här nere jämfört med hemma.

Till -10 grader tycker jag personligen det är okej att vara ute. Sen kansk man kan gå ut med barnen vid ännu kallare, men man får då anpassa sig till hur rörliga barnen är och kanske bara gå ut en halvtimme med de mindre barnen som inte rör på sig så de blir varma.

Ta upp dina frågor med förskolan, tycker jag. Kan ju dessutom vara många föräldrar som har synpunkt på detta, så det bästa kanske är att ta upp det när det är möte med alla föräldrar och personal.

Mamma till Anton 080920
  • Ljusa

Jo, det håller jag med om att det är kallare här när det är lika kallt så att säga.
    För att det är fuktig luft och blåser mer.
    Men ändå är -7 inte kallt tycker jag.
    Nu visade det sig att det handlar om att andra föräldrar skickar med för lite eller för kalla kläder så barnen fryser och då finns inte tillräckligt med personal att vara inne med de barnen så då måste alla vara inne.

• BELLAm2

Ts: Bor du i Skåne??
    Här är alla så jäkla rädda för vinter så det likanr ingenting. Är det inte strålande sol och vindstilla och 15+ är det "katastrofläge" och ingen kan gå ut. Vi har flyttat uppifrån och ner och tycker inte heller att -7 är så kallt men det känns iofs kallare om luften är fuktig och blåsten är skitjobbig men som sagt-det går att klä sig!
    Vi har fått höra:
    -Vi kan inte gå ut för de små kan halka
    -Vi kan inte gå ut för det blåser in i vagnarna där de sover
    -Vi hann preciiis in innan det började snöa *puh*
    -Barnen får förfrysningsskador
    -Förskolan är ett komplement till hemmet-gå ut hemma om det inte duger
    Man baxnar men så är det, vi bytte avdelning til den där vi visste att persoanlen hade en annan attityd =)

• eviskurren

Jag fick också höra häromdan när jag lämnade dottern när det var -10 att de skulle vara inne för att det var för kallt, men sonen (äldre, på en annan avdelning) hade varit ute åtminstone. Jag är också norrifrån och van att man ska vara ute åtminstone ett tag om det inte är jätteblåsigt när det är så pass många minusgrader. Och barnen har självklart vinterkläder när det är vinterväder. På sonens förra förskola var de ute i nästan alla väder. Och hade hjälm på alla barn när det var halt (de var ofta i en skogsbacke med massor av stenar att klättra på).

Jag tror att det beror mycket på personalen om man går ut eller inte i kyklan, jag kan tänka mig att det är bökigt att sätta på mycket kläder på riktigt små barn (som inte hjälper till själva alltså) och att det då känns enklare att stanna inne, i alla fall om man inte är fulltaliga.

• Cecci78

Men hjälp, bor du i Norrland o personalen kan inte gå ut när det är minus 7!! Jag bor iofs i Småland men här var det minus 14 i förmiddags i det kändes helt ok.

Personalen måste ju prata med föräldrarna, har inte barnen kläder att gå ut i kan de ju inte lämna dem på dagis. Det är ju helt underbart att vara ute i snön nu.

• sarsparis

Tycker det låter märkligt, om det handlar om barn som inte har tillräckligt med kläder får de ju säga till.

På vår förskola gör man som så att de barn som har bra kläder går ut, de som inte har det får stanna inne, de är 2 avd som hjälps åt och då är några fröknar ute och några inne. Så länge de löser det på det sättet är det okej för mig, för inte sjutton ska mitt barn behöva vara inne bara för att andra barn inte har varma kläder.

• gryning2

Det verkar överdrivet. Minus 7 grader är väl inte speciellt kallt? Jag kan förstå om det är mer än 12-13 grader kallt att man överväger att stanna inne. Men oftast kan man ju gå ut en kort stund 30 - 45 min även om det är riktigt kallt. Som sagt, barnen ska ju ha lämpliga kläder på sig. Min 2-åring har långkalsonger i ull + vanliga byxor, vanlig tröja med ylletröja/fleece över. Över detta har han vinteroverall, riktigt tjocka eller dubbla vantar, halskrage och mössa. Ullsockor i skorna. Vi har varit ute i -15 med denna klädseln och det gick bra.

• Lantani

Sonen är 13 månader och går inte något, så han rör sig knappt ute i den höga snön, men idag har vi varit ute i 1,5 timme och åkt pulka och han är lika varm och go när han kom in igen, jag förutom kinderna då.

Konstig förskola det där tycekr jag,d¨då kan ju vissa inte gå ut på flera månader.

• Ljusa

Eller hur!?
    Jag känner ju när vi kommer in att han inte är kall, hade han frusit hade jag defenitivt märkt det.
    Nu har iaf personal sagt att de är inne för att andra föräldrar inte skickar med kläder så barnen kan vara ute, att en del barn har sommar/höstkläder!!
    ...och de har inte tillräckligt med personal för att stanna inne med de barnen.
    Jag är upprörd över att det finns föräldrar som int ekan prioritera en sådan sak som varma kläder i ett norligt land på vintern.... spelar ingen roll om man är fattig, det här prioriterar man. Jag skulle hellre svälta sjäv än låta mitt barn frysa! Dessutom, hur kommer de till och från förskolan? Utan overall etc.... Mycket märkligt tycker jag.

• CCA

Där jag jobbar har vi satt -10 för de mindre barnen (under 3år). De lite äldre har vi satt -15. m det är kallare än så å barnen väldigt gärna vill ut brukar vi gå en prommenad så de håller igång

Svar på tråden Vara ute i kylan?