• Ljusa

Vara ute i kylan?

Förskolepersonalen säger att de inte kan vara ute med barnen för att det är för kallt...
    Jag har köpt bra kläder åt mitt barn och tycker att han ska vara ute och leka så mycket som möjligt.
    Dessutom är jag från Norrland och tycker att -7 är VARMT.
    Idag var det -7 som max. Kallt är när det börjar bli -20 för mig, men jag kanske är störd? När jag var liten var det -30 ibland på vintrarna och vi satt inte inne för det. Gränsen var väl -25 för att leka ute men till dess var vi ute klädda i ordentliga varma kläder.
    Ska barnen inte få vara ute förrän i mars eller?
    Annars är jag helt nöjd med förskolan, men det här tycker jag inte om.

• Svar på tråden Vara ute i kylan?
  • Tigerwoman

Jag bor i Stockholm och på vårt dagis är barnen ute då det är -7, både de små och de stora. OK, kanske inte i flera timmar åt gången men definitivt ute, särskilt om det i övrigt är bra väder, dvs inte jätte-blåsigt eller snöväder.

• Ruggugglan

Är det -7 och annars bra väder så tycker jag inte att det är för kallt. "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" är något som varenda förälder borde ta till sig

BF 24 januari.
  • Justina5

Ljusa skrev:
    "Dessutom, hur kommer de till och från förskolan? Utan overall etc.... Mycket märkligt tycker jag."

Ja tyvärr kommer väldigt många barn till förskolan utan overall. De flesta transporteras i en varm bil och föräldrar tänker inte på att man behöver varma kläder när man ska leka ute.

• amalie79

Fråga för vem det är för kallt- för barnen eller personalen? Tror snarare det är de som inte har lust att vara ute.

• amalie79
    Justina5 skrev 2009-12-27 13:36:56 följande:
    Ljusa skrev:"Dessutom, hur kommer de till och från förskolan? Utan overall etc.... Mycket märkligt tycker jag."Ja tyvärr kommer väldigt många barn till förskolan utan overall. De flesta transporteras i en varm bil och föräldrar tänker inte på att man behöver varma kläder när man ska leka ute.
    Syrran som är förskollärare berättade att där händer det tom att barnen kommer utan skor. De bärs ut till bilen, alt åker vagn.

De flesta föräldrar är afrikanska och arabiska invandrare och det finns inte på deras karta att man kan vilja vara ute längre än nödvändigt i den svenska vintern : )
  • Birgitta L

Svar till Ljusa:

-7 grader kan barn att vara ute i men att dagis valt att stanna inomhus då är fullt förståligt och klokt av dem för -10 är max för barn att vistas utomhus. Det spelar ingen roll om man bor i Ystad eller Haparanda, eller någon annanstans. Risken för köldskador och förfrysning är mycket stor för små barn när det är så kallt utomhus.

• SuPe76
    Lantani skrev 2009-12-20 19:20:13 följande:
    Sonen är 13 månader och går inte något, så han rör sig knappt ute i den höga snön, men idag har vi varit ute i 1,5 timme och åkt pulka och han är lika varm och go när han kom in igen, jag förutom kinderna då. Konstig förskola det där tycekr jag,d¨då kan ju vissa inte gå ut på flera månader.
    men egentligen, är det farligt om barnen har råkat vara lite kalla? vi har lite vantproblem, hittar inga bra som går utanpå michelinkläderna hon har nu på vintern, då de inte går att sätta på "innefrån" då mudden är för tight. så, hon har ett par vantar som är varma, tills de blir blöta, då är de ganska dåliga. så, lite kall om händerna har hon varit när hon kommit in. man håller ju koll så det inte är på tok för kallt bara.

vi har sovit ute nu, i -15 är väl rekordet. då har vi kollat till henne lite extra, men ingen nöd har det verkat gått på henne trots kylan. jag tror faktiskt inte att lite kyla är farligt. jag har själv vuxit upp i mitten av sverige, och har faktiskt aldrig förfrusit mig, trots att vi inte hade samma förutsättningar när det gällde vinterkläder som idag, och vi var ute i massor!

såg någon vidare i tråden som sa att personalen sagt "puh, vi hann precis in innan snön började komma". jag förstår faktiskt vad personalen menar där, det är ju inte ett tecken på att de inte vill vara ute när det snöar, men har man satt på barnen kläder för "icke snö" och tex ska in och käka mellis, så är det en ganska normal reaktion att säga att det var skönt man hann in precis innan väderomslag. så säger jag själv tex om det börjar regna - att det var skönt jag precis hann in, det betyder ju inte att jag inte vill vara ute i regnet.

jag tror vi behöver chilla lite ang vädret, vi bor i sverige, och så ser klimatet ut! jag hade några vänner från Colombia på besök för några år sedan, och de frös när det var +7 grader ute, trots de hade stora jackor på sig. de frågade helt ärligt om inte sverige stannade när det blev under +10 grader, de förstod inte att vi klarade av att vara ute.. man har liksom olika förutsättningar och syn på kyla!
  • SuPe76
    Birgitta L skrev 2009-12-30 23:47:15 följande:
    Svar till Ljusa: -7 grader kan barn att vara ute i men att dagis valt att stanna inomhus då är fullt förståligt och klokt av dem för -10 är max för barn att vistas utomhus. Det spelar ingen roll om man bor i Ystad eller Haparanda, eller någon annanstans. Risken för köldskador och förfrysning är mycket stor för små barn när det är så kallt utomhus.
    hur många känner du som varit ute i max 10 minus har fått köldskador? var de nakna och låg i en snödriva ett tag eller?

vi har såpass bra kläder idag till våra barn, så det blir aldrig -10 på deras kroppar. när dottern legat ute i sin vagn är hon fortfarande lite varmare än mig när hon kommer in efter 1½ sömn i minusgrader.
  • resemamman
    Birgitta L skrev 2009-12-30 23:47:15 följande:
    Svar till Ljusa: -7 grader kan barn att vara ute i men att dagis valt att stanna inomhus då är fullt förståligt och klokt av dem för -10 är max för barn att vistas utomhus. Det spelar ingen roll om man bor i Ystad eller Haparanda, eller någon annanstans. Risken för köldskador och förfrysning är mycket stor för små barn när det är så kallt utomhus.
    Var har du fått det ifrån?! Och vilken ålder på barnen menar du med "små barn"? Självklart behöver man inte stanna inne bara för att det är kallare än minus 10 grader... Med bra kläder kan även små barn vara ute. Jag har t ex åkt skidor i tre dagar i sträck med min 3 o 5-åring. Minst 2h ute åt gången, sen paus och värme inomhus. Det var periodvis -20 grader... Ingen frös, alla hade bra kläder!
  • resemamman

Svar till TS: tyvärr har vi samma problem på vårt dagis. Jag tror att problemet är att föräldrarna skickar med barnen fel/för lite kläder... Och precis som du skriver så förundras jag över hur föräldrar kan låta barnen frysa! Man borde kunna kräva att de SKA ha med sig rätt kläder för uteaktivitet även vid kalla temperaturer. Om de nu är så fattiga att de inte har råd med varma kläder så undrar man ju hur barnen kommer till dagis, för då han man väl knappast råd att stoppa dem i en varm bil till och från dagis?! (ska tillägga att vi bor i en tätort där bil aldrig kan vara en "nödvändighet", som prioriteras före kläder...)

Svar på tråden Vara ute i kylan?