Lantani skrev 2009-12-20 19:20:13 följande:
Sonen är 13 månader och går inte något, så han rör sig knappt ute i den höga snön, men idag har vi varit ute i 1,5 timme och åkt pulka och han är lika varm och go när han kom in igen, jag förutom kinderna då. Konstig förskola det där tycekr jag,d¨då kan ju vissa inte gå ut på flera månader.
men egentligen, är det farligt om barnen har råkat vara lite kalla? vi har lite vantproblem, hittar inga bra som går utanpå michelinkläderna hon har nu på vintern, då de inte går att sätta på "innefrån" då mudden är för tight. så, hon har ett par vantar som är varma, tills de blir blöta, då är de ganska dåliga. så, lite kall om händerna har hon varit när hon kommit in. man håller ju koll så det inte är på tok för kallt bara.
vi har sovit ute nu, i -15 är väl rekordet. då har vi kollat till henne lite extra, men ingen nöd har det verkat gått på henne trots kylan. jag tror faktiskt inte att lite kyla är farligt. jag har själv vuxit upp i mitten av sverige, och har faktiskt aldrig förfrusit mig, trots att vi inte hade samma förutsättningar när det gällde vinterkläder som idag, och vi var ute i massor!
såg någon vidare i tråden som sa att personalen sagt "puh, vi hann precis in innan snön började komma". jag förstår faktiskt vad personalen menar där, det är ju inte ett tecken på att de inte vill vara ute när det snöar, men har man satt på barnen kläder för "icke snö" och tex ska in och käka mellis, så är det en ganska normal reaktion att säga att det var skönt man hann in precis innan väderomslag. så säger jag själv tex om det börjar regna - att det var skönt jag precis hann in, det betyder ju inte att jag inte vill vara ute i regnet.
jag tror vi behöver chilla lite ang vädret, vi bor i sverige, och så ser klimatet ut! jag hade några vänner från Colombia på besök för några år sedan, och de frös när det var +7 grader ute, trots de hade stora jackor på sig. de frågade helt ärligt om inte sverige stannade när det blev under +10 grader, de förstod inte att vi klarade av att vara ute.. man har liksom olika förutsättningar och syn på kyla!