• Ljusa

Vara ute i kylan?

Förskolepersonalen säger att de inte kan vara ute med barnen för att det är för kallt...
    Jag har köpt bra kläder åt mitt barn och tycker att han ska vara ute och leka så mycket som möjligt.
    Dessutom är jag från Norrland och tycker att -7 är VARMT.
    Idag var det -7 som max. Kallt är när det börjar bli -20 för mig, men jag kanske är störd? När jag var liten var det -30 ibland på vintrarna och vi satt inte inne för det. Gränsen var väl -25 för att leka ute men till dess var vi ute klädda i ordentliga varma kläder.
    Ska barnen inte få vara ute förrän i mars eller?
    Annars är jag helt nöjd med förskolan, men det här tycker jag inte om.

• Svar på tråden Vara ute i kylan?
  • linjes
    Birgitta L skrev 2009-12-30 23:47:15 följande:
    Svar till Ljusa: -7 grader kan barn att vara ute i men att dagis valt att stanna inomhus då är fullt förståligt och klokt av dem för -10 är max för barn att vistas utomhus. Det spelar ingen roll om man bor i Ystad eller Haparanda, eller någon annanstans. Risken för köldskador och förfrysning är mycket stor för små barn när det är så kallt utomhus.
    Hur funkar det i teorin för oss som bor här uppe i jämtland umeå och guttaperka? Ska våra barn vara inne då hela vintern{#lang_emotions_undecided}
  • SuPe76
    linjes skrev 2010-01-01 18:18:09 följande:
    Hur funkar det i teorin för oss som bor här uppe i jämtland umeå och guttaperka? Ska våra barn vara inne då hela vintern
    och ni med helst, från okt till april! stannar inte allt ovan Örebro höst/vinter/vår?
  • Hemmaföräldern

När förskolorna skyller på kylan för att de inte är ute så tror jag att det är en undanflykt för att slippa stå för att de har för många barn. Jag tror inte personalen orkar klä på alla barn och ta ut dem. Det är enklare och bekvämare för dem att vara inne och låta barnen leka själva än att klä på dem, gå ut och vara aktiv och leka med barnen........

• Raira

Här är dagis väldigt flitig på att gå ut i vilket väder som helst men de är lite dåliga på att klä på barnen . Ja jag har bara 4 åringen på dagis nu och de får ju klä på sig själva . Men i höstas då fick barnen springa om kring i t-shirt även om det blåste kallt med motiveringen Han sa att han svettades .

• Lind a
    Birgitta L skrev 2009-12-30 23:47:15 följande:
    Svar till Ljusa: -7 grader kan barn att vara ute i men att dagis valt att stanna inomhus då är fullt förståligt och klokt av dem för -10 är max för barn att vistas utomhus. Det spelar ingen roll om man bor i Ystad eller Haparanda, eller någon annanstans. Risken för köldskador och förfrysning är mycket stor för små barn när det är så kallt utomhus.
    Barn under 1 år ja... Annars kan man allt vara ute oavsett grader. Det är väder och vind som avgör. En solig vindstilla dag är det helt ok att vara ute en stund i kallare grader.
  • skruttenli82

Jag jobbar på en Förskola där vi har en del barn med JÄTTEDÅLIGA kläder, urtvättade till den milda grad. Och vi har sagt till de föräldrar som de gäller, men tror ni att det hjälper""!!? Nej.. De tycker att barnen kan vara ute i de kläder de har, men det är ju vi som ser hur deras barn lider när vi är ute, gråter hela utevistelsen när vi är ute, är inte så roligt att gå ut då. Däremot går vi oftast ut med de övriga barnen, jag själv älskar att vara ute! Är inte alltid det beror på lat personal, men vi lider med de barn som gråter ute o är ILLRÖDA om hela kroppen när vi kommer in.

Vad tycker ni att vi ska göra!? Strunta i att barnen fryser o gå ut iallafall? Det tycker åtminstonde jag att det känns helt åt skogen. Så tråkigt att så många (säger inte alla) tror att det beror på lat personal. Visst det är jättetufft att ta på alla kläder för en kort tids utevistelse, men min målsättning är iallafall att MINST 1 gång/dag ska man gå ut (de som har vettiga kläder)  Sedan är det tyvärr ofta så att man är underbemannad, tråkigt att 1 personal ska behöva stanna inne för kanske 1 barn, men man har inget val tyvärr.

Tack för mig!

• MalinNiklasHarryBebis

på sonens förskola så e dom ute när det e 10 minus, om det är bra väder.
    en dag testade dom men det blåste så mycket att dom fick gå in igen.

sen vet jag inte hur dom gör när det är från 10- uppåt.
    men jag kan tänka mej att dom e ute en liten stund..

• Mrs Ray

Klart barn kan vara ute fast det är minusgrader (under 7 minus, som i exemplet). Med varma kläder, bra underställ, termobyxor och bra vantar, mössor och stövlar går det jättebra. Jag är också uppväxt i norrland och van vid att vara ute när det är minus 25. Dock får man komma ihpg att den norrländska kylan är torrare och inte känns lika kall som när det är samma gradantal i till exempel Stockholm. Däremot tycker jag att det runt nollstrecket ofta kan kännas kallare än när det är minus fem eller så, eftersom det känns råare. Blåser det mycket ska man förstås vara uppmärksam på kylan så att barnen inte blir för kalla i ansikte osv.

• SnoWhat

Jag måste skriva av mig lite, var och lämnade vår dotter på dagis i morse och personalen sade att de skulle vara inne hela dagen.
    Jag ifrågasatte det eftersom det är klart och fint väder och vit, fin och torr snö på marken.
    Det händer kanske vart 10:e år här i Göteborg, att förneka barnen glädjen av att leka i snön på grund av bekvämlighet eller nån sorts rädsla för minusgrader gör mig otroligt upprörd! Ja, jag är norrlänning, och jag har varit ute i både 10 och 25 minusgrader och lekt som barn utan att få köldskador eller gråta. Naturligtvis ska man ha vettiga kläder på sig vilket jag tror att de flesta barn har.

En av dagisfröknarna hänvisade till att hon hade hört på radio att en hudläkare hade sagt att barn skulle hålla sig inomhus. Vilket jävla trams! Det är -12 grader ute vilket i Göteborg innebär att den förhatliga fukten försvinner ur luften och det paradoxalt nog upplevs varmare än vid -5.

Har folk blivit helt galna? En kanonfin vinterdag med mild kyla, ingen vind och strålande sol och så ska man sitta inne?!? Och särskilt barn som verkligen kan ha roligt i snön? Är det bara jag som tycker så här eller är det för att jag har växt upp med riktiga vintrar?

morr...

• 0810

Här har vi lite motsatt problem. Har inskolning hos dagmamman för dottern på 17 månader, och de har varit ute 1½-2 timmar varje förmiddag, vilket jag i normala fall tycker är jättebra, men varje dag har vi fått hämta henne tidigare eftersom hon frusit så om händerna. Vi har 15 minusgrader, och det hjälper inte att hon har tre par vantar på sig (varav ett par riktigt tjocka), hon fryser ändå och har knallröda och iskalla händer när hon kommer in. Jag tycker som sagt att det är jättebra att de är ute så mycket som möjligt, men samtidigt tycker jag synd om dottern som ska behöva frysa trots att hon har bra kläder.

• kutiom

Dagiset här har haft personalbrist under lovet och lovar bättring på utevistelse till nästa vecka. Jag tycker att det är toppen om dom är ute men kan faktiskt tycka att 20 minus kan vara lite kallt men då främst för de vuxna, barnen verkar ju ha bra kläder. En dagisfröken jag pratade med sa att dom tar med de större barnen ut men inte de små som "bara står".

• kutiom

Och de barn som inte har bra kläder ska naturligtvis inte följa med ut, förstår inte dagispersonal om de tar ut barn utan vettiga kläder - oavsett vad föräldrarna tycker!

• Catti41

På min grabbs förskola tar de ut de barn som har bra kläder och de barn som har bristfälligt med kläder stannar inne. Vilket ju kan vara en bra lösning om det är så att vissa barn har dåliga kläder.

• Maggiepuh

Jag bor i skåne och på min sons dagis får vi (föräldrar) en två lappar/år som påminnelse att byta från sommar till vinterkläder på barnens plats. Det brukarstå vad dagis vill ha liggandes och att de är ute VARJE DAG oavsett väder. Sonen började på den avdelningen i somras och det är en gång som de varit inne hela dagen och det var när det var höststorm där träd blåste omkull.

Igår hade de lovat -12 grader och jag som jobbar inom barnomsorgen (fritids) hade en vuxen ute och en inne hela tiden då barnen själva fick bestämma om de ville vara ute eller inne. Våra krav var termobyxa+jacka /overall, mössa och vantar samt att de MÅSTE gå in om de börjar frysa för att få upp värmen innan de kunde gå ut igen. Om den vuxne som var ute började frysa så bytte personalen plats så en som varit inne fick komma ut och den som varit ute fick komma in. Det var inte många barn som klarde mer än 1 timme/utevistelse utan att gå in och värma sig.

Svar på tråden Vara ute i kylan?