• Hej och Hopp

    Napp?

    Jag kom hem med min lilla tös i september - hon är nu 13 månader. När vi var i Vietnam provade jag att ge henne napp men den tog hon inte då - hon snuttade på snuttetrasor när hon skulle sova.

    Nu har hon helt slutat att snutta på tyg men jag tycker att hon har ett stort sugbehov. Hon använder nappflaskan till det - vällingen verkar inte vara det viktigaste utan det är själva sugandet hon vill åt. Eller - hon älskar sin välling och dricker den när hon ska somna men hon vaknar 1-3 gånger varje natt och då verkar det viktigaste vara att hon får flaskan i munnen. Det är ju i och för sig inte något problem med det, men jag funderar ändå på om hon skulle sova bättre om hon hade napp. Jag tror säkert att hon skulle ta den nu om jag provade men samtidigt så känns det ju lite dumt att introducera napp när hon är så "stor" som hon ändå är.

    Eftersom hon äter och sover gott och blir nöjd med sin flaska så vet jag inte varför jag funderar på det men jag får en känsla av att hon "behöver" få snutta mer.
    Någon som har några åsikter om detta?

  • Svar på tråden Napp?
  • Ethi

    en glad skrev 2009-12-19 12:57:29 följande:


    Men att sluta abrubt över dagen (natten) och med hjälp av något "lur" om kattungar eller tomten tycker jag närmast är ett övergrepp!
    Nå, oavsett om man ger bort napparna eller som vi lade napparna i en låda i sovrummet, så är väl ordet _övergrepp_ att ta i... Även om det står "närmast" framför. Men inte är det det smidigaste sättet att göra det på...
  • Bibimbap

    När vi fick vår lilla tjej hade hon ett närmast abnormt sugbehov. Vällingen drack hon upp som den värsta vaccumpump och den tog slut på ungefär en minut och därefter var hon rejält arg - för oss kändes det oerhört viktigt att få introducera napp (trots att hennes fostermamma var så stolt över att hon inte hade något "pacifier"...)
    Det hjälpte oss igenom nätterna, särskilt efter att hon själv kunde hitta nappen när den trillat ut (vi hjälpte också till med att se till att det fanns flera nappar i sängen utplacerade på olika ställen ) och istället för att behöva vakna och önska välling (som hon absolut inte behövde ett extra mål av för hon var riktigt "rund och go") kunde napparna ge henne möjlighet att sova vidare.

    Däremot var det även för oss svårt att sluta. Min mamma i i tandbranschen och dessutom fick vi höra samma som Ethi på 3 årskontrollen. Vid det här laget var nappen (eller napparna för det skulle vara många samtidigt, en i ena handen, en som man strök sig under näsan med och en i munnen) en jättevana och helst ville hon ha dom hela tiden - att dra ner på dom långsamt verkade ha motsatt effekt - hon var som en vanerökare som inte visste vad hon skulle göra utan att ha något i händerna och munnen.
    Så, japp hon fick ge napparna till killingarna på bondgården. Första dygnet var jobbigt men det gick förvånansvärt smidigt ändå och det var bra för hennes tal, hennes tänder.
    Och det var absolut värt introduktionen både för henne och oss!
    Just nu kämpar vi istället mot nedbitna naglar - någon som har ett tips??

  • Josefina

    En glad: Om det var en pik till lilla mej ang tomten ;)
    Vi varken sluta abrupt eller lura henne om tomten. Hon skrev en lista till tomten på vårkanten där hon skrev att hon önskade sig en chockrosa cykel mot att han fick hennes nappar i en prinsesslåda. ... och ja hon skulle oavsett ha fått en cykel... på den bestämda dagen la vi napparna i den fina lådan vi pysslat ihop, la den utanför dörren och så gick vi å åt middag.. plöstsligt ringde det på dörren och Hon rusa dit och öppna.. det ögonblicket är obetalbart... napparna borta och en cykel stod på utsidan med tillhörande hjälm.
    Så muta eller inte.. för henne va det ett självklart val att sluta m napp och allt enligt hennes egen takt och hon bestämde även vilken dag tomten skulle få komma :) Jag ser bara possitivt med muta i detta fall *S*
    Däremot är jag klart emot att sluta abrupt och bara ta bort den. Oavsett man är abarn, biobarn så är ju nappen en trygghetskälla.

  • Ethi

    en glad, jag har funderat på det du skrivit och vi har faktiskt gjort en förändring här nu. Sonen har sen han slutade med napparna somnat snuttandes på vällingflaskan istället (helt hårda är vi inte ), som är lätt och begriplig att man tar undan när det är slut. Tydligt, men hur bra är _det_ för tänderna i längden kan man ju tänka... Dessutom saknar han själva napparna bara som sådana, det märks. Han kan sitta och bara lukta på lillebrors nappar och tycker att de luktar sååå gott.

    Så, trots att det är över ett år sen som han slutade med sina nappar, så frågade jag idag om han ville dricka vällingen innan tandborstningen istället och sen få en egen, vanlig napp att suga på när han ska somna. När han somnat tar vi bort den precis som vi tagit bort vällingflaskan och lägger i hans översta byrålåda och så får han igen den nästa kväll när det är dags att sova. Han blev jätteglad! Och det känns bra i själen att han fått tillbaka en riktig napp att suga på bara vid insomningen, som ju då faktiskt inte är dålig för tänderna varken att den formar dem (eftersom han har den så kort tid) eller lägger välling på dem

    Jaja, vi borde ha kommit på det själva, istället för att det finns ett mellansteg mellan ha-nappen-hela-natten och att sluta cold turkey, men ibland tänker man inte så långt...

  • Hej och Hopp

    Ethi: Jag blir imponerad över hur ödmjuka ni är och er förmåga att tänka om. Jag tror att många istället skulle fortsätta att rättfärdiga både inför sig själva och andra att man minsann gjort rätt eller åtminstone vad man kunde!

    Jag fortsätter att fundera på hur jag ska göra med min tjej - ett skäl till att jag tänkte att det var bättre med napp än nappflaska var just den här trygghetsgrejen - när hon om en evighet eller 2 ska vara hos barnvakt eller börja förskolan så är det ju lättare att få sin napp som tröst än en nappflaska om man behöver det. Men så tänkte jag om igen - jag tycker inte att hon använder nappflaskan på det sättet - däremot så ligger hon och grejar med sin lilla tygtiger när hon ska sova - jag tror faktiskt att den är mer av ett övergångsobjekt - eller blivande övergångsobjekt i alla fall när hon kommer att behöva det.

    Så - sugbehov har hon och kanske skulle hon sova mer ostört med napp än med nappflaska men samtidigt så äter hon inte upp vällingen hon får. Hon äter upp första flaskan vid insomningen runt halv8. Om hon vaknar 11 eller 2 så brukar hon bara snutta en 2-3gånger - sen sover hon igen. Vid 5 händer det att hon dricker upp halva flaskan. Hon vaknar alltså inte alla de här tre tillfällena men oftast vaknar hon vid 11 och 5... Jag tycker än så länge att det går bra att vakna och ge henne flaskan och somna om - jag vaknar av att hon börjar röra sig och är redan vaken när hon vaknar men det är klart att det inte vore någon nackdel för någon av oss att sova lite längre sammanhängande.

    Orkade någon läsa hela den där harangen som ju egentligen bara är intressant för mig så får ni gärna kommentera

  • en glad
    Ethi skrev 2009-12-19 22:06:59 följande:
    en glad, jag har funderat på det du skrivit och vi har faktiskt gjort en förändring här nu. Sonen har sen han slutade med napparna somnat snuttandes på vällingflaskan istället (helt hårda är vi inte ), som är lätt och begriplig att man tar undan när det är slut. Tydligt, men hur bra är _det_ för tänderna i längden kan man ju tänka... Dessutom saknar han själva napparna bara som sådana, det märks. Han kan sitta och bara lukta på lillebrors nappar och tycker att de luktar sååå gott. Så, trots att det är över ett år sen som han slutade med sina nappar, så frågade jag idag om han ville dricka vällingen innan tandborstningen istället och sen få en egen, vanlig napp att suga på när han ska somna. När han somnat tar vi bort den precis som vi tagit bort vällingflaskan och lägger i hans översta byrålåda och så får han igen den nästa kväll när det är dags att sova. Han blev jätteglad! Och det känns bra i själen att han fått tillbaka en riktig napp att suga på bara vid insomningen, som ju då faktiskt inte är dålig för tänderna varken att den formar dem (eftersom han har den så kort tid) eller lägger välling på dem Jaja, vi borde ha kommit på det själva, istället för att det finns ett mellansteg mellan ha-nappen-hela-natten och att sluta cold turkey, men ibland tänker man inte så långt...
    Grattis till sonen som har en så klok mamma! Om 30 år kommer ni att skratta tillsammans över de här nappturerna - tro mig!
  • en glad
    Josefina skrev 2009-12-19 14:58:37 följande:
    En glad: Om det var en pik till lilla mej ang tomten ;) Vi varken sluta abrupt eller lura henne om tomten. Hon skrev en lista till tomten på vårkanten där hon skrev att hon önskade sig en chockrosa cykel mot att han fick hennes nappar i en prinsesslåda. ... och ja hon skulle oavsett ha fått en cykel... på den bestämda dagen la vi napparna i den fina lådan vi pysslat ihop, la den utanför dörren och så gick vi å åt middag.. plöstsligt ringde det på dörren och Hon rusa dit och öppna.. det ögonblicket är obetalbart... napparna borta och en cykel stod på utsidan med tillhörande hjälm. Så muta eller inte.. för henne va det ett självklart val att sluta m napp och allt enligt hennes egen takt och hon bestämde även vilken dag tomten skulle få komma :) Jag ser bara possitivt med muta i detta fall *S* Däremot är jag klart emot att sluta abrupt och bara ta bort den. Oavsett man är abarn, biobarn så är ju nappen en trygghetskälla.
    nej, det var ingen personlig pik - min erfarenhet är att "skicka/ge napparna till tomtens barn" är en av de vanligaste sluta-napp-strategierna?!!
  • Svinto

    Vår tjej var lika dan. Fick henne på hennes ett års dag och hon verkade aldrig ha haft napp utan spottade bara ut den när vi försökte ge henne den. Nappflaska var hennes "grej" o hon använde den som napp så länge hon behövde. Vi hittade en liten nappflaska som passade perfekt till detta ändamål. Som du skriver så var det inte så viktigt att det var något i. Bara hon hade den att suga på. Kanske var det att hon hade något att hålla i också?

    Så jag ser inga hinder alls i att använda nappflaska istället för napp.

  • Smulan1973

    Jag har tänkt en del på det här med napp eller inte till vår tjej. Hon kommer precis att ha hunnit fylla 4 år när vi hämtar henne och har förmodligen aldrig haft napp. Är det inte lite sent att börja med napp när man fyllt 4, eller har barn fortfarande sugbehov då? Någon som vet?

  • en glad
    Smulan1973 skrev 2009-12-20 00:51:37 följande:
    Jag har tänkt en del på det här med napp eller inte till vår tjej. Hon kommer precis att ha hunnit fylla 4 år när vi hämtar henne och har förmodligen aldrig haft napp. Är det inte lite sent att börja med napp när man fyllt 4, eller har barn fortfarande sugbehov då? Någon som vet?
    Pröva! Man vet aldrig med adopterade barn ....
  • Vimsa2

    Vår flicka hade inte napp när vi fick henne i februari detta året. Hon var då 15 månader. När vi besökte barnhemmet så hade bebisarna napp, jag frågad då förvånat varför inte vår tjej hade napp. Nanny skrattade bara och svarade att hon hade haft napp när hon var baby, men nu var hon stor tjej och de har ej napp....

    Vi hade också mycket problem med att hon vaknade flera gånger på natten och när hon fick suga lite välling somnade hon. I början var det som du skrev 1-3 gånger varje natt, men sedan blev det oftast 3 gånger varje natt. Detta har hållit på tills för 1 månad sedan, då vi fick nog. Varken vår lilla tjej eller vi fick ju en lugn natt! Hon hade inte lärt sig att somna utan vällingen och det var det som var boven hos oss. Vi tog bort vällingen nattetid. Det var jobbiga 3-4 nätter som följde, hon skrek och ville ha sin välling. Vi sa; nej du får välling på morgonen och kvällen. Det tog som sagt var några nätter med lite skrik (inte hela nätter givetvis, men några skrikperioder blev det allt). Nu sover vi som prinsar allihopa!!! Hade jag vetat detta så hade jag gjort det långt tidigare. Det kommer en dag då man måste bryta detta eftersom alla barn inte klarar att göra det själv.

    Så mitt råd till dig är att ta bort vällingen på natten. Jobbigt några nätter och man tycker verkligen synd om barnet, men när jag ser resultatet är det värt allt!! Vår prinsessa har börjat att äta mycket bättre på dagarna sedan vi tog bort nattvällingen. Jag tror inte att hon har stort sugbehov. Barn brukar bara ha sugbehov till 1 års åldern, så hon är på gränsen till för stor för det. Sugbehov ja, men inte så stort så hon ska vakna flera gånger på natten.

    Lycka till!! Hoppas du kommer på en lösning för det är tungt i längden att inte få sova långa sammanhängande perioder, både för dig och flickan.

  • en glad

    Vimsa2 skrev : "Hon hade inte lärt sig att somna utan vällingen och det var det som var boven hos oss."
    - Fast vet du att det var just vällingen som var främsta behovet och inte behovet av att få suga på något? Prövade ni att introducera napp igen, eller gick ni direkt på vällingen.

    Personligen är jag nämligen betydligt mer skeptisk till välling som tröstare än till napp .... sedan att det finns barn som äter nattmål upp till två års ålder är jag inte heller främmande för (det har jag också varit med om, men det har ingenting med välling som tröst att göra)

  • Josefina

    en glad skrev 2009-12-19 23:25:40 följande:


    nej, det var ingen personlig pik - min erfarenhet är att "skicka/ge napparna till tomtens barn" är en av de vanligaste sluta-napp-strategierna?!!
    Till tomtens barn? *S* Men det är säkert sant. Dock så är det för det mesta trollen otto och Amla som bor uppe i bergen här på ön som tar saker och busar :)
  • Vimsa2

    en glad skrev 2009-12-20 13:16:50 följande:


    Vimsa2 skrev : "Hon hade inte lärt sig att somna utan vällingen och det var det som var boven hos oss." - Fast vet du att det var just vällingen som var främsta behovet och inte behovet av att få suga på något? Prövade ni att introducera napp igen, eller gick ni direkt på vällingen. Personligen är jag nämligen betydligt mer skeptisk till välling som tröstare än till napp .... sedan att det finns barn som äter nattmål upp till två års ålder är jag inte heller främmande för (det har jag också varit med om, men det har ingenting med välling som tröst att göra)
    Om det var sugbehov så hade hon ju inte nöjt sig efter några nätter utan välling. Vi erbjöd även vatten istället för välling nattetid och det ville hon inte ha. Hon har även haft tillgång till napp hela tiden (en till sina dockor och en som sitter fastsydd på hennes favoritnalle som ligger brevid henne i sängen) så napp har hon haft tillgång till hela tiden. Det var precis så som jag skrev, hon hade lärt sig att somna med välling och inget annat. Nu kan hon somna om själv på natten när hon vaknar, eller så vaknar hon inte så mycket längre, vet ej..
Svar på tråden Napp?