• ajerf06

Sova ute MINUS 13 grader??

Min son på 7 månader sover alltid ute. Nu visar termometern minus 13.3 grader. Kan han sova ute? ca 2 - 2,5 tim, om man bäddar ner honom i filtar och åkpåse? Tänkte om man kunde ha regnskyddet över så kanske det blir lite varmare.

• Svar på tråden Sova ute MINUS 13 grader??
  • solida

Hej! Jag fick fakta i detta av en biolog nu i veckan. När det blir mer än 10-15 minusgrader kan det sätta sig på barnens luftrör om de är ute i mer än en timme, vilket verkligen kan vara farligt. Detta handlar om den luft barnet ANDAS IN, inte hur kallt det är runtomkring. I vagnen är det oftast mycket varmare, oftast plusgrader faktiskt. Men man ska inte vara ute och leka när det är så kallt i mer än en timme, oavsett hur mycket barnen rör sig och blir varma. Det är ändå samma temperatur på luften de andas in... Om man inte har en såndär skidmask förstås som ahr nåt sorts filter för munnen som gör inandningsluften varmare. Men de flesta har ju inte det.
    Det handlar alltså bara om barnens luftrör, de är så korta så luften kommer ner i lungorna väldigt fort. För oss vuxna måste det vara betydligt kallare.

• solida

Hmm blev lite svamligt. Alltså, det är inte farligt att sova ute i en varm ombonad vagn med varm åkpåse och fårskinn etc. Bara man känner så att det är en bra temperatur inne i vagnen.

• Idacha

Min dotter sover ute till - 15 grader. Hon sover så himla bra utomhus och har så gjort sedan hon var bebis. På hennes dagis sover de i vindskydd i sovsäckar till -10 grader. Här i stockholmstrakten blir det ju sällan så kallt så förra året vet jag att de små barnen sov ute hela vintern på hennes dagis då det aldrig var kallare än -10.

• puss

små barn har känsligt skinn och kan få köldskador på kinderna.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • vattenlilja

M Hellin skrev 2009-12-19 23:56:08 följande:

Ok jag sover inne, men jag har mitt sovrumsfönster öppet året runt, och ingen värme påslagen i sovrummet. Igårnatt hade vi 26 minus ute, då tog jag fram en extra filt för de kändes lite svalt, men vaknade efter en timme och var för varm. Frisk luft är nyttigt och iaf jag mår mycket bättre när det är svalt än för varmt, jag tror det gäller barn också.
    ja, men gör lika med barn. inte kasta de ut för at sova "i frisk luft"
  • 0mim

När det är -5 eller kallare sover sonen i källaren, svalt men inte iskallt...brrr

• tildabelle

Min son sover ute i sin vagn trots minusgrader (förrigår var det -15)
    Ifall det snöar och blåser mycket så undviker jag att ha honom sovandes ute (fast vi har tak på balkongen).

• Glimt

Jag har diskuterat detta med min sons läkare och han förklarade följande:

Små barn har mycket kortare luftrör än vuxna. Detta gör att kall luft inte hinner värmas upp tillräckligt på sin väg ner till lungorna (vilket alltså sker hos vuxna). Kall luft (d.v.s. luft med en temperatur på under -10 garder) KAN orsaka frysskador på alveolerna (lungblåsorna) vilket i sin tur kan ge nedsatt lungkapacitet för livet...

Alltså, det viktiga är att hålla koll på luft-temperaturen inuti vagnen. Kallare än minus 10 grader = kanske läge att få sova inne?

:)

• Norrskenet

Men som flera sagt här innan, temperaturen i vagnen är ju oftast betydligt varmare i vagnen än ute... Mätte faktiskt idag, bara för att kolla. Det var -12 ute o i vagnen var det +4.

• La Lola
    Glimt skrev 2009-12-20 19:21:37 följande:
    Jag har diskuterat detta med min sons läkare och han förklarade följande: Små barn har mycket kortare luftrör än vuxna. Detta gör att kall luft inte hinner värmas upp tillräckligt på sin väg ner till lungorna (vilket alltså sker hos vuxna). Kall luft (d.v.s. luft med en temperatur på under -10 garder) KAN orsaka frysskador på alveolerna (lungblåsorna) vilket i sin tur kan ge nedsatt lungkapacitet för livet... Alltså, det viktiga är att hålla koll på luft-temperaturen inuti vagnen. Kallare än minus 10 grader = kanske läge att få sova inne? :)
    Fast...här i jämtland kan vi ju ha -10 större delen av vintern å andra sidan o det går ju inte att stanna inomhus jämt.
    Här går vi på promenad varje dag tex o då sover Hedda i vagnen.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Annaa

Oj vad less jag blir! Hur tror ni att alla vi uppe i norr klarar oss?? Nä de allra flesta låter väl inte sina barn sova ute när det e 30 grader kallt... Men e de bara lagom klädda, inte ute när det e snöstorm osv osv så e det väl klart att de kan sova ute när det e 13 minus!!! Tänk efter lite.. Ska vi här uppe inte kunna gå och handla då med våra barn i vagnen för att det råkar vara lite kallt utifall att de somnar... Tänk efter lite!!! Lite frisk luft skadar inte! Ni som verkar tycka att det e farligt, ni kan väl komma hit upp i norr då 1 vecka under vintern och bara sitta inne med era ungar, hur bra e det då??

• Tilda05

Min son sov ute nu i vecka då vi hade - 27 grader. Jag hade satt på han för mkt så han var svettig efter 2 timmar ute i vagnen! Han är 8 månader och sover ute två gånger varje dag. Om man vill kan man ju hänga en filt för öppningen i sufletten så slipper de blåsa in!

• Annaa
    Tilda05 skrev 2009-12-20 21:46:31 följande:
    Min son sov ute nu i vecka då vi hade - 27 grader. Jag hade satt på han för mkt så han var svettig efter 2 timmar ute i vagnen! Han är 8 månader och sover ute två gånger varje dag. Om man vill kan man ju hänga en filt för öppningen i sufletten så slipper de blåsa in!
    Skönt att det finns de som e vettiga här!! Endel verkar ju tro att det e skadligt att ha barn sovandes i vagn när det e 5 grader kallt! Skrämmande att de vet så lite! Jag blir så arg när människor e så okunniga Stackars barn.. Får de bara vara ute på vår, sommar o höst då eller???
  • llhanna

Idag hade vi minus 15 och min sover sov med vanliga kläder i en dun åkpåse med mössa och halsduk och en filt på det och när jag tog in henne efter 2 timmar var hon nästan lite för varm.

• Sofia8504

På min dotters dagis går gränsen för att sova ute vid minus 20. En dag i förra veckan var det kallare än så och då ställde de vagnarna i hallen. När jag kom för att hämta min dotter var jättemånga barn griniga för att de hade sovit så dåligt inne. =)

Innan hon blev ett år så kände jag efter från dag till dag hur det kändes ute. En dag promenerade vi och hon sov i vagnen när det var minus 22 och det kändes bra. En annan dag var det svinkallt vid minus 14 och då gick vi in igen.

• snillis

På min bvc (umeå) hade de rekommendationen att sova ute till -20 och det har jag följt med båda barnen från de har varit i princip nyfödda (båda födda på hösten). Även på dagis har de låtit barnen sova ute till - 20.
    Det är ju inte närmselsevis lika kallt nere i vagnen som utanför vagnen.

• joellen08
    Norrskenet skrev 2009-12-20 20:31:19 följande:
    Men som flera sagt här innan, temperaturen i vagnen är ju oftast betydligt varmare i vagnen än ute... Mätte faktiskt idag, bara för att kolla. Det var -12 ute o i vagnen var det +4.
    Var i vagnen mätte du?
    Under sufletten eller under åkpåsen?
  • LillTussa
    joellen08 skrev 2009-12-20 23:21:47 följande:
    Var i vagnen mätte du? Under sufletten eller under åkpåsen?
    Vi ställer barnvakten i sidan på sufletten. Nu är det ju bara -8 ute men våran tjeja har 5 grader varmt i vagnen nu.
    Tilda05 skrev 2009-12-20 21:46:31 följande:
    Man kan låta dem sova ute i princip vilken kyla som helst! De klarar sig, de är ju inte gjorda av glas..
    Vi fick dock rekommenderat att man inte ska hänga filten så det blir tätt, då kommer ingen luft in. Dock har jag filt mellan suflett och regnskydd så det ska isolera lite och med regnskyddet blir hålet så mycket mindre så det kommer inte in så kall luft ändå.. Kör även med myggnät så snön inte ska blåsa in om det är lite pissigt väder ute..
  • Norrskenet
    joellen08 skrev 2009-12-20 23:21:47 följande:
    Var i vagnen mätte du?Under sufletten eller under åkpåsen?
    Under suffletten, ovanpå åkpåsen.
Svar på tråden Sova ute MINUS 13 grader??