• Midka

Tråddödare forts....

Velour skrev 2009-12-27 19:33:41 följande:
    Har du fortfarande problem med mobilen? Vad har du för mobil förresten? Hoppas du fixar det imorgon då
    Nokia 5800 music edition...? Tidgare hade jag en samsung.... Imorgon blir det uppkavlade ärmar och krav på att få ordning!
  • Midka
    Velour skrev 2009-12-27 19:35:07 följande:
    Ja, jag tog åt mig
    Helt rätt och riktigt!!!!!!
  • Midka

Jag funderade på ett uttryck som jag finner synnerligen konstigt.
    -"Men kära nån då!" eller
    -"kära nån!"

Alltså... vem är kär? och i 'nån'. Vem är det?
    Jag förstår att det är fullständigt oviktigt men ändå.... hur uppstod det?

• Midka
    Velour skrev 2009-12-27 19:50:39 följande:
    På tal om att inte ha något ämne att diskutera. En gång på en arbetsplats, när det var lunchdags, satt jag och mina kollegor tysta och åt vår lunch. Det var en sån där tystnad som var skitjobbig att bryta. Från ingenstans utbrister en av kollegorna:-Jag såg en RÖD helikopter igår!Alla ba': "WOW! En röd? Det har vi aldrig sett förut. "Jag ville bara gräva ner mig Men säkert bättre att prata om röda helikoptrar än ingenting.
    Hysteriskt roligt! Jag hade haft svårt att hålla minen där!
  • Midka
    Velour skrev 2009-12-27 19:56:58 följande:
    Snyggt! Har du abonnemang eller kontantkort?
    Abonnemanget är på glocalnet. Jag brukar vara toppen nöjd med dem och jag kommer bli det imorgon när de ger mig ett nytt simkort (kostar 250:- om de inte anser att man behöver det...).
  • Midka
    Velour skrev 2009-12-27 20:00:13 följande:
    Det är säkert lånat från engelskans "oh dear" eller något Men varför man säger så, har jag ingen aning om.Har en vän som är svensklärare och hittills visat sig kunnig i svensk språkhistoria, så jag _kanske_ får ett svar om jag frågar honom.
    Hmmm. Jag tror inte att det är ett lån i och med att det ofta är ett uttryck som används av äldre, innan eng fick genomslag hos oss... Möjligen att det är för att inte säga Gode Gud och därmed härda... Fråga gärna så ska jag kolla med min svenskakälla!
  • Midka
    Velour skrev 2009-12-27 20:03:46 följande:
    Vad låg du är Hoppas det går bra med den imorgon. Min syster är en hejare på att köra med utpressning mot försäljare. Hon följde med mig en gång när JAG skulle köpa mobil. Så lägger hon i utpressningsväxeln och gasar på ända tills hon fick gratissaker till sin _egen_ mobil på köpet av min mobil
    WOW! Sånt rå impar på mig! Jag är usel på att pruta!
  • Midka
    Velour skrev 2009-12-27 20:14:40 följande:
    Ord blind skrev 2009-12-27 20:11:44 följande:
    Nu fick jag faktiskt upp en rolig bild
    He he, ditt snuskiga lilla stycke!!!!
  • Midka

Ord blind skrev 2009-12-27 20:06:38 följande:

Kär=som man tycker mycket om eller blir mycket glad över.Kära nån är allmänt förstärkande i vissa utrop.*källa Norstetds Svensk ordbok
    Intressant!
    Men ändå... varför valde någon att mynta just det uttrycket....?
    Det kan användas förstärkande både i negativ och positiv bemärkelse tex
    - han har dött.
    - å kära nån!

Det är som att man valt ord som ska verka neutrala och inte hotfulla och _inte_ stötande. ... Jag vet. Jag är lite knäpp men jag gillar sånt!
  • Midka

Ord blind skrev 2009-12-27 20:19:49 följande:

Ett ofta missförstått ord är ordet perverst. Majoriteten tror att det måste ha sexuell anknytning men så är det inte. Det betyder "som på ett (nästan) sjukligt sätt avviker från det normala och sunda".*källa samma som ovan
    Som att sniffa på damtorsor tex...
Svar på tråden Tråddödare forts....