• Midka

Tråddödare forts....

Mandi74 skrev 2010-02-14 23:17:33 följande:
    Hallon!Har läst i tråden vad som hände sen jag var här sist för inte så lång stund sen..Men, men.. även om det är skitjobbigt för Roses just nu, så tror jag att det är bra att hon äntligen berättar och får det ur sig. Min erfarnehet säger att ju mer man pratar om det och ältar det ju fortare kan man komma över det.. med det inte sagt att det går över i en handvändning men det ligger inte och gror i alla fall och blir större och större.
    Håller med!
  • Midka
    Mandi74 skrev 2010-02-14 23:20:48 följande:
    Jag har några av mina bästa vänner på nätet, visa av dom harjag aldrig träffat men dom vet ändå i stort sett allt om mig och jag allt om dom. Jag som just nu lider av lite socialfobi eller inte har ork att prata med männiksor uppskattar extremt den kontakten jag har här, jag kan svara på de inlägg jag vill är det nått jag inte orkar bry mig om så skiter jag i det.. det funkar tyvärr inte irl
    Ja! visst är det farsinerande!  Jag håller på att omvärdera detta otroligt mycket och jag tror att det finns andra vinster som blir jätte spännande att forska på i framtiden.... Tänk bara på den sociala hälsan, så att säga. Och hur språket kommer utvecklas iom att vi nu har skriftlig kommunikation isf talad osv, osv,osv...
  • Midka
    Mandi74 skrev 2010-02-14 23:26:29 följande:
    Det roliga är att jag kan inte se att samma saker gäller för mig. Önskar att jag ibland kunde lyda mina egna råd..Men det är lättare att hjälpa andra än att pilla i sina egna sår.
    Om du bara upprepar dem tillräckligt många gånger kanske du till sist föjler dem av bara farten..... {#lang_emotions_laughing}
  • Midka
    Polly S skrev 2010-02-14 23:28:30 följande:
    men det skrivna språket påverkas ju och blir mer likt det talade också...
    Ja och jag tror det är bra. Det kommer locka eller tvinga fler unga att ta till sig både det skrivna och det lästa ordet. Det kommer också att gör unga meddvetna om att det skrivna måste man vara lite försiktig med hur man använder iom att det blir mer "hårt". Detta förutsatt att det finns vuxna som kan guida in i denna skrivna värld... Om lärare och andra vuxna inte håller sig aujour med sybervärlden kan det få konsekvenser.
  • Midka
    Mandi74 skrev 2010-02-14 23:31:48 följande:
    Många ser inte barn som männiksor utan som ägodelar som de styr över. Har skrivit mig blodig om fingrarna över folk som inte respekterar sina barn och ser dom som egna individer.*blir arg bara jag tänker på det*Fattar inte att det är så många som tycker att det är ok att göra saker mot barn som de aldrig själva skulle vilja bli utsatta för. Visst behöver barn gränser och regler men man kan ha regler och gränser OCH respekt för sitt barn.*slutar innan jag kommer igång igen*
    Eller hur!
    Någon klok människa sa att visst ska barnen ha gränser men man måste komma ihåg att denna individ ska växa upp och att man sen kommer ha ett vuxet förhållande till varandra. Hur vill jag som förälder ha den relationen? Underförstått behöver jag tänka lite längre än att bara reprimera sitt barn. Det gäller att umgås och ha lite roligt då och då   
  • Midka
    Polly S skrev 2010-02-14 23:34:16 följande:
    jag tycker det är viktigt att lära sig 'både och', både formellt och vardagsspråk, såväl skriftligt som muntligt.just vad gäller skriftligt är det extra viktigt med ton -och jätteintressant att diskutera med eleverna.
    Absolut! Jag tror att den talade formen kommer leda till att flera vågar ge sig in i den formella formen.
  • Midka
    Polly S skrev 2010-02-14 23:25:42 följande:
    men barn är ju lite andra klassens medborgare, man talar över huvudet på dom och ala vet bättre...
    Det är sååå frustrerande! Eller att få prata med andras barn!? Då tar ofta mamman eller pappan över konversationen och jag får inte prata färdigt med barnet!
  • Midka
    Mandi74 skrev 2010-02-14 23:33:57 följande:
    Jag skulle vilja jobba med ungdomar som har hamnat snett här i livet, vet hur dom har det och vad dom går igenom.. har själv vart där.
    Jag tror med att du skulle arbeta med något terapeutiskt. Med ungdommar eller vuxna. Tror du kommer göra ett jättebra jobb!!
  • Midka
    Mandi74 skrev 2010-02-14 23:39:34 följande:
    Kom på mig själv den kvällen vi satt och pratade med Roses att herregud, varför gör jag inte så här själv.. Så det har fått mig att tänka, absolut.
    Det finns en mening med allt.... Tror jag i alla fall.
    Den kvällen blev en vändning... eller... tråddödartråden gjorde en gir i ny riktning. Mycket intressant.

Nästan alla samtal på sådan nivå är utvecklande på fler än ett sätt. Hoppas du funderat på ett bra sätt och inte destruktivt.{#lang_emotions_flower}
Svar på tråden Tråddödare forts....