wilma0601 skrev 2010-01-04 11:24:54 följande:
Hej! Har en liten flicka på 6 veckor med sagittal synostos. kommer opereras troligtvis inom 1 månad på Astrid Lindgren. har aldrig hört talas om denna miss- bildning(för det är väl det?)är jättenervös för vad som kommer att hända. Någon med barn som opererats på AL?
Är hon bara 6 veckor och ska opereras inom en månad? Det tidigaste jag har hört är 4mån men kanske även 3mån. Det är väll p.g.a. att bebisar inte klarar narkosen så bra... skulle jag tro iaf?
Min son är 3mån 9/2 och har metopica (främre suturen är stängd) och vi har varit på AL och de sa att de kan operera... men de gör det med den gamla metoden. Det är en större operation där barnet bl.a. förlorar mer blod än fjädermetoden de har på Sahlgrenska. Det finns många som gjort den också och alla klarar sig ju bra så låt inte mig oroa dig...

Men jag ville prompt ha den enklaste bästa operationen och krävde att få den i Göteborg. Det har de flesta här i tråden också gjort som jag förstått det.
Dessutom är de världsledande på den här operationen i Gbg och tar emot patienter från hela Sverige och Europa. Det gör inte AL...
Vi ska göra röntgen på AL den 19/1 och sen operation på SU i februari.
Jag tycker att du ska kolla upp alternativen innan du bestämmer dig för att göra operationen på AL. Bor du i Solna eller i länet? Alla andra län verkar remittera till SU och inte AL. Också något att ta in beräkningen... var AL så bra hade fler remitterat dit. Hade ditt barn varit äldre så tror jag de gör samma typ av operation på SU som på AL så då hade det varit en annan sak... men hon är så liten...