Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

    Det gyllene snittet - Universums Gudomliga Kod - Bevis för vår Intelligente Designer !!!

    Gudasänd skrev 2009-12-22 09:25:24 följande:
    Kvoten av längden från huvudet till fötterna och längden mellan naveln och fötterna avslöjar ett perfekt och harmoniskt 1,618-förhållande i våra kroppar.

    Talet fi är liksom kusinen pi (förhållandet mellan omkretsen och diametern för en cirkel) utomordentligt komplext. I moderna tider har man kalkylerat talet med mer än tusen miljarder decimaler, och man fortsätter vidare.

    Gyllene snittet i snöflingor: www.its.caltech.edu/~atomic/snowcrystals/clas...

    Den perfekta symmetrin hos allt levande: www.allahexists.com/earth/earth_07.php
    Det var ett kul argument att utgå från naveln. Naveln är ju en godtyckligt vald del av kroppen som valts för att den svarar mot fi, inte tvärt om. Kom ihåg att Adam och Eva HADE INTE NÅGON NAVEL! Extremt korkat att designa utfrån fi för en del av kroppen som inte finns på prototypen :)

    Eftersom det gyllene snittet definieras av en formel så är det klart att det kan bli hur stort som helst beroende på vilka tal man sätter in. Utgår man från Fibonacci så ger ju redan 5/3 ger 1,6666666666666666666666 i all oändlighet. Nästa steg 8/5 ger 1,6 som bara har en decimal. Går vi upp till 31/24 så får vi 1,61904xxxxx.

    Jag läste länken om snöflingor eftersom den slutade med ".edu". Det var intressant men jag hittade inte ett ord om att det skulle vara kopplat till fi. Kan du visa mig det är du snäll eller hade du bara kopierat informationen utan att kolla upp den?

    På länken om den perfekta symmetrin hos allt levande står det att "Butterfly wings are another example of the symmetry in nature. On both wings of a butterfly are the same shades of color and patterns. A pattern on one wing is also present on the other in exactly the same place." Det är något som förklaras mycket bättre av evolutionen. Osymmetriska vingar har sämre (om någon) lyftförmåga och om mönstret ska fungera avskräckande / förvillande så måste det vara symmetriskt.
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2010-01-04 10:34:50 följande:
    Förklaras med evolution? Fjärilarna har ju ALLTID haft symmetriska vingar...
    Som förklarats ovan - Ja, överlevande fjärilar har symmetriska vingar eftersom det är en förutsättning för flygförmåga.

    Poängen är att mönstret kan vara osymmetriskt (pga enkla mutationer) med bibehållen flygförmåga men fjärilar som vil verka avskräckande har mer nytta av ett symetiskt mönster.
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2010-01-04 10:32:17 följande:
    Pi är ett transcendentalt tal...vilket ju med kraft bevisar Hans oerhörda IQ...  :)
    På tal om geometri - så om jag skulle ha en trekant med min partner och en till så utgör jag ju 0,33333333333333333333 (i all oändlighet) % av den gruppen vilket då bevisar att jag är oändlig? 
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2010-01-05 03:14:17 följande:
    Fjärilarna är skapade så! Fjärilslarven motsäger evolutionsteorin: www.harunyahya.com/articles/70caterpillar_sci... www.krishnascience.com/3_No_Sense.html Vad är överlevnadsfördelen av att hänga hjälplös på detta sätt under 1-2 veckor? Varför måste en fjäril bli ett ägg en andra gång och födas igen? Hur skulle en IQ-befriad "evolution" kunna fixa till detta?
    Varje gång du gör ett sådant inlägg bekräftar du bara att du inte förstått evolutionen. Ta en time-out och läs "The Blind Watchmaker" så slipper du göra bort dig hela tiden.

    En fjäril och en larv har helt olika syften. En åter blad och kan processa dem, den andra äter nektar. Överlevnadfördelen är att du kan äta under en period då det inte finns blommor och sedan omvandlas till en form som kan sprida sig vidare.

    Om du läst mina tidigare inlägg så kanske du sett att evolutionen bygger på gradvisa förbättringar. En larv som under ett år utvecklar vingar har en fördel mot de som inte gör det. Ju snabbare den får vingar desto snabbare kan den sprida sig. Från början var förändringen mindre och tiden troligen mer utdragen. Små - gradvisa - förändringar ledde till större omvandling under en mer koncentrerad period.

    Frågan är väl varför skaparen inte byggde fjärilar direkt? Tycker inte att det är ett tecken på hög IQ att skapa ett djur som sedan måste hänga hjälplöst i 2 veckor för att sedan bli ett annat djur?
  • Toboas
    lennartsdotter skrev 2010-01-05 14:02:13 följande:
    Jag rekommenderar att du läser lite biologi på akademisk nivå så får du kanske klarhet i vad evolution handlar om.
    Jag skulle vilja säga att det räcker med att läsa biologi på en rätt allmän nivå för att lära sig det här. Lite akademisk känsla för källkritik vore dock på sin plats för Gudasänd.
  • Toboas
    M C skrev 2010-01-07 10:26:07 följande:
    Ungefär som halva Sveriges befolkning då. Det var ju så de sa i skolan när jag var ung, det är inte alls konstigt.
    Ja, det gäller att vara försiktig med formuleringarna. Jag läste någon artikel om hur ödlor i Sydamerika skiljer sig åt beroende på om det finns agressiva myror i området. De som lever där har fått längre ben än de andra. Dock så skrev man något i stil med "har utvecklat längre ben" vilket ju låter som en planerad eller viljestyrd utveckling. Jag tror nog att reportern syftade på evolution men det var ett dåligt ordval.
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2010-01-24 23:25:30 följande:
    För intelligenta skapelser, krävs det intelligenta skapare!
    Så vem skapade då din intelligenta skapare? En ännu intelligentare skapare? Och om skaparens skapare var så intelligent - varför skippade den då inte mellansteget och skapade människorna själv?
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2010-01-27 16:34:57 följande:
    Eftersom Gud även skapade Tiden, så kan Han ju givetvis själv inte vara skapad av någon annan, eftersom skapelser och förintelser endast sker här i den tidsbundna materiella världen och inte i den eviga andliga världen, andliga dimensionen, som Gud tillhör!

    Gud är alltså a-kausal, en extra-universell orsak med intra-universell verkan: en.wikipedia.org/wiki/Cosmological_argument
    Hur vet du att gud existerar utan tid? Guds universum kanske också har tid vilket innebär att gud måste ha en början. Har du något belägg för att gud skulle existera utanför rumstiden?

    Det kosmologiska argumentet är ett filosofiskt argument. I texten (i din länk) tar man fram den vetenskapliga kritiken och länkar också vidare till de som hävdar att universum visst kan skapa sig självt.

    Du brukar kritisera evolutionsteorin (baserat på att du inte förstår vad en vetenskaplig teori är) men du kontrar med att hänvisa till ett argument? Det är som att kritisera ett fotografi för att en kompis har gjort en teckning baserad på en dröm som du anser stämmer bättre...
  • Toboas
    BlommyNess12 skrev 2010-01-27 16:43:22 följande:
    Seriöst, Gud går inte att bevisa. Det står till och med i bibeln om det, att om gud gick att bevisa så skulle människan inte tro, utan veta, och utan tro kan inte gud existera. Du målar in dig själv i ett hörn. Den minut du bevisar att gud existerar så upphör han att existera.
    Intressant! Kan du hänvisa mig till den passage där det står att den allmäktiga guden inte kan existera utan människors tro? Hur existerade han före Adam och Eva?

    Om du hittar det stycket - vilket jag starkt tvivlar på - så är det väl ett bevis på att gud inte existerar i verkligheten. Så snart vi slutar tro så försvinner gud. Gud är verkligen modig som skickar ner sin egen som att utföra under. Det borde ju funnits risk att någon som såg det övergick från att veta till att tro.

    Det står däremot i Liftarens Guide till Galaxen att Babelfisken bevisar guds existens och därför försvinner gud (i ett litet moln av logik) - men sist jag kollade hade LGtG inte upptagits som kanon bland de kristna...
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2010-02-07 04:19:20 följande:
    1. Om du anser att det allra första (Gud) har en början, så får du ett problem som du aldrig kan lösa, vem skapade det allra första? Givetvis kan det inte ha funnits någon före det första, varför det första inte kan ha skapats av någon annan!

    2. Gud existerar i den absoluta rumtiden, som utgör grunden till vår relativa rumtid!

    3. För att något ska ha skapat sig själv, så måste det ha existerat innan det existerade. Med andra ord så måste det både ha existerat och inte existerat på samma gång...vilket ju är en omöjlighet!
    1) Alltså kan vi anta att universum i någon form alltid har existerat - kanske som en serie expansioner och sammandragningar. Det är inte mer orimligt än att gud alltid existerat. Det har faktiskt en fördel - vi vet att det existerar ett universum just nu men det existerar inga bevis på att gud någonsin existerat.

    2) Kan du definiera "absolut rumtid"? Jag har letat på nätet men kan inte hitta det som begrepp. Vårt universum existerar i en relativ rumtid. Det finns inga empiriska belägg, inga vetenskapliga teorier, inga experiment som tyder på någon absolut rumtid. Du får gärna länka till någon källa som uppfyller något av de ovanstående kritierna.

    3) Det kanske är omöjligt - i den relativa rumtiden som vi har men det finns flera teorier - bran-varianten tillexempel - som skulle kunna öppna upp för lösningar som inte innebär någon konflikt med "orsak-verkan".
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2010-04-14 11:54:53 följande:
    Allt relativt är beroende av något absolut! Utan det absoluta skulle det relativa inte ens gå att definiera...
    Nej... du har inte föstått själva poängen. ALLT är relativt i vårt universum. ALLT!
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2010-05-11 18:08:55 följande:
    Detta är ett absolut påstående...
    Ja, det påståendet är relativt till vissa saker, däremot finns det inte några hinder för att det finns teoretiska (eller filosofiska) absoluta saker.

    Många av våra begrepp är abosluta och baserar sig på en idé om att de är absoluta, därmed inte sagt att de inte är relativa jämfört med något annat.

    Du kan hävda att gud finns, då är det absolut så att du hävdar det. Det gör det inte mer sant, det visar bara hur du beskriver en idé.

    När jag skrev att du inte förstått poängen så var det ett absolut påstående, men påståendet i sig är relativt eftersom jag kunde ha användt ett tydligare språk för att få fram mitt budskap.
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2010-07-15 01:24:38 följande:
    Utan det absoluta inget relativt, eftersom det absoluta är grunden, förutsättningen för det relativa!
    Ja, det är sant. Men allt fysiskt i vårt universum är relativt till ljusets hastighet (jag såg att jag tappade det i inlägget ovan). Så konstanten finns redan.
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2011-01-08 15:12:21 följande:
    Finns inga som helst belägg för att ljusets hastighet skulle vara konstant under alla omständigheter och tidsepoker!
    Det finns flera mätningar som tyder på det. (T.ex så är bakgrundsstrålningen ett tecken på att det ljus som fanns för länge sedan har dragits ut i våglängd och därför är radiovågor istället för ljusvågor.)

    Det finns inga som helst belägg för att dina heliga skrifter skulle stämma över huvud taget!
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2011-05-29 10:46:56 följande:
    Det finns ingen mittpunkt, expansionspunkt, i ett oändligt stort universum!

    Det går överhuvudtaget inte att propagera för Big Bang-teorin, eftersom universum inte har någon mittpunkt, ingen expansionspunkt!

    Det kan ju inte finnas något centrum varifrån allt ska ha expanderat, som man påstår, med tanke på att universum är oändligt stort; i det oändliga finns inget centrum och därmed heller ingen expansion!

    Därmed fallerar också teorin kring att bakgrundsstrålningen skulle bevisa Big Bang, då man i en oändlig rymd överhuvudtaget inte kan hitta någon riktning mot ett centrum!

    creation.com/the-big-bang-fails-another-test
    creation.com/nobel-prize-for-alleged-big-bang...

    Till råga på allt, så utgör ju inte strålning i sig något som helst bevis för att det hela nödvändigtvis måste ha startat med en herrelös smäll/explosion, vilket är ett groteskt felslut!

    Påståendet att universum skulle ha förvandlats från oändligt litet till oändligt stort, inom en kort ändlig tidsrymd på några få miljarder år, är ännu en i raden av alla orimligheter kring denna Big Bluff-teori...

    Till sist, hur kan det finnas en expansionspunkt, utan något rum?

    Finns det en punkt, måste det givetvis även finnas rum för denna punkt!
    Rummet expanderar, det är inte något som expanderar i rummet.

    I övrigt har du fått svar så många gånger att det faktiskt gränsar till tragiskt att du är oförmögen att ta till dig kunskap. Jag känner mig ledsen å dina vägnar.
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2011-11-06 18:51:29 följande:
    Väntar fortfarande på ett svar - aldrig fått det!
    Du vet inte heller vad som driver din totala ignorans?
Svar på tråden Det gyllene snittet - Universums Gudomliga Kod - Bevis för vår Intelligente Designer !!!