• Anonym (akne)

Tetralysal

Är det någon som tagit det mot akne?

Fick det utskrivet men inte börjat ännu, ska börja efter jul tänkte jag. Har akne på rygg-lår-rumpa, efter graviditet. Blivit lite bättre med Yasmin (p-piller) men det behövs något mer så nu hoppas jag att Tetralysal hjälper.

Har lite funderingar, så har du tagit Tetralysal mot akne skulle det vara toppen om du kunde svara på några frågor. Och om ni vill lägga till frågor och svar ni tycker jag glömt eller bör tänka på.

Fick du några biverkningar?

Hur länge tog du kuren?

När (årstid) tog du kuren, fick du några hudbesvär/fläckar av solen?

Hjälpte Tetralysal dig och hur lång tid, dvs kom aknen tillbaka?

Ja det är dom frågorna som jag kommer på nu.
    Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Tetralysal
  • Anonym

jga har använt tetralysal och diane p-piller mot acne. Av de tycker jag nog att p-pillerna funka bäst. Jag åt det i två år kanske och kunde inte vara ute i solen alls, brände mig jättefort

• Anonym

Jag har fått en behandling utskriven på endast 10dgr, detta verkar väldigt lite????

• Anonym (ida)
    Anonym skrev 2010-12-08 17:58:52 följande:
    Jag har fått en behandling utskriven på endast 10dgr, detta verkar väldigt lite????
    För acne?? Vilken dos fick du? Man ska ju gå på acne-kur i flera månader egentligen.
  • Hexx

Jag äter tetralysal nu mot perioral dermatit. Har haft det 2 ggr tidigare och har även psoriasis. Jag har ätit två kapslar två ggr om dagen i över en vecka, men inte sett något resultat än....

Hudterapeuten här verkar tyvärr inte så seriös. Tetralysal utrotar inte bakterierna, utan hindrar nya från att bildas.
    Tycker det är hemskt att man i sin desperation köper svindyra produkter som eg. inte är bättre än något för en tia på öb´s. Jag har gjort samma misstag.

Med rätt hjälp och kunskap kan man oftast lösa hudbesvär. Och de flesta håller med mig om att man ska gå till en riktig läkare och få hjälp.

• Anpema

Fick en Tetralysal-kur utskriven eftersom det var dags att sluta med Diane (ingen vidare effekt och dessutom ärftlighet för blodproppar). Hann bara ta Tetralysal i ett par dagar så fick jag en rejäl reaktion, svullnade i hela ansiktet och såg inte klok ut. Hej Månansikte!
    Det KAN vara en biverkan som går över av sig själv men eftersom jag reagerat med anafylaktiska chocker vid tidigare tillfällen av andra anledningar fick jag tvärt avsluta kuren och behandla med allergimediciner. Därefter fick jag en Roaccutankur. Själva behandlingen var jobbig men jag är överlycklig att jag orkade genomföra den, idag finns inte ens en pormask kvar!

Vad jag förstår så fungerar Tetralysal på det viset att det ska ta död på acnebakterien och sedan hoppas man på att acnen ska läka ut av sig själv. För mig som hade djupa talgcystor och liten eller ingen varbildning skulle det inte ha hjälpt särskilt med Tetralysal.

• Anonym (ida)

Hur effektivt tetralysal är beror nog helt på orsaken. Mitt kom tillbaka så fort jag avslutade kuren. Men min acne är hormonell. Ingen antibiotika kan fixa hormonerna, den kan bara täcka över symptomen tillfälligt. Tyvärr är nog den mesta vuxen-acnen hormonell. Svårt att behandla om man inte kan äta p-piller eller andra hormonpreparat.
    Nu har jag hittat vitamin B5 som ger lika bra effekt som tetralysalen. Men det är samma där, det täcker bara över symptomen så länge man äter det.

• Kludd

Någon som blivit torr i munnen och fått torra ögon av tetralysal??

• anju79

Bara läst TS.
    Hade akne på ryggen.
    Inga biverkningar
    Åts i ca 3 månader ( fick även Dalacin kutan lösning att dutta på. Bäst kombination enl hudläkaren)
    Hjälpte snabbt och bra.
    Togs på vinter/vår. Ska ej(!!) tas vid sommar o sol o man ska undvika solarium.
    Aknen höll sig borta i ca 8 mån. Nu får jag nån enstaka blemma men mycket mycket bättre än innan:))

• Anonym

Jag fick Tetralysal utskrivet som tonåring då jag hade mycket mycket mer än vanlig tonårsacne (tänk dig bölder i ansiktet, bröstet och ryggen)

Fick du några biverkningar? Nej

Hur länge tog du kuren? Minns ej, men LÄNGE

När (årstid) tog du kuren, fick du några hudbesvär/fläckar av solen? Nej, inga problem med huden

Hjälpte Tetralysal dig och hur lång tid, dvs kom aknen tillbaka? Minns inte när jag började se resultat men jag blev hjälpt. Har inte fått tillbaka acnen. Jag åt också p-piller i kombination och det funkade bra.

• JohannaPD
    Fick tydligen plötsligt Perioral Dermatit och efter lång förjävlig felaktig kortisonbehandling, började jag med Tetralysal och jag "överlappade" både kortisonkrämen(som jag trappade ner på) och Tetralysal i början i ca tre veckor för att jag inte ville ha några uppblossande utslag och det blossade aldrig upp när jag denna gången slutade med kortison (vilket det utan kombination med Tetralysal hade gjort) och nu har jag gått i 6 veckor utan att PD kommit tillbaka. Äter atm Tetralysal 1 gång om dagen fortfarande i ca 1,5 månad till.

Såhär stod det på en hemsida för er övriga med PD:

Effekten av Tetralysal vid perioral dermatit brukar komma efter 3-4 veckor. Om du under lång tid före diagnosen felaktigt smörjt med kortisonkräm kan man se en besvärlig uppblossning när man slutar med detta och påbörjar rätt behandling som du nu fått. Då kan det dröja 5-6 veckor innan förbättring. Det lönar sig inte att höja dosen, effekten blir ej bättre
  • Anonym (Undrar)

Vet inte om någon av er vet... jag har precis börjat med tetralysal och kräm. Jag och mannen försöker skaffa barn men tänkte ta en paus nu i vinter så jag kunde genomgå en kur. Fick min mens nu innan jul och då tänkte jag att jag att det var kört och började därför med kuren någon dag efter att min mens började. Nu snart en vecka in på det mår jag illa på ett udda sätt och brösten värker. Jag vet att man kan må illa av tetralysalen och mina bröst kan värka från och till ändå. Finns det någon möjlighet att illamåendet INTE kommer från pillerna även om jag egentligen hade mens? Hoppas jag inte krånglade till det för mycket nu. 

• Anonym (Tetran)

Försöker ni skaffa barn så råder jag dig att sluta direkt, även när ni försöker.

Jag slutade med mina tabletter en månad innan, jag äter dom för kroniska hud inflammationer, så jag har ätit dom konstant under flera år.

• Mehsler

Detta är en verklig nätet licensierade apotek de inte kräver en tidigare recept för köpa tetralysal (tetracyklin) (endast en konsultation nätet )   www.goodpharmacy.net

• Kajsu

Jag har just nu 45 dagar kvar på min 3 månaders kur av tetralysal och jag är sååå nöjd! Hade en lite mildare typ av acne i pannan och på hakan med rätt små men MÅNGA finnar som i vissa fall lämnade små ärr/fläckar speciellt i tinningarna. Hade kört med Epiduo innan sen ett drygt halvår men efter ett riktigt utbrott bestämde jag mig för att prova Tetralysal.

Nu är jag helt finnfri, nån enstaka innan mens men inte alls som innan. Slutade nästan helt med mjölkprodukter när jag började äta dem eftersom det stod i bipacksedlen att kalcium hindrade upptaget av tabletterna och fortsatte med Epiduo.

Ända man ska tänka på är att verkligen ta dem efter att man har ätit. Missade det en gång andra veckan och hade superont i magen hela natten, det gör jag inte om! Bättre att skippa en tablett då.

Är det nån som tänker på att testa tetralysal så säger jag bara kör på! Anser att det definitivt är värt ett försök :)

• Anonym (Kajsu123)

Jag har just nu 45 dagar kvar på min 3 månaders kur av tetralysal och jag är sååå nöjd! Hade en lite mildare typ av acne i pannan och på hakan med rätt små men MÅNGA finnar som i vissa fall lämnade små ärr/fläckar speciellt i tinningarna. Hade kört med Epiduo innan sen ett drygt halvår men efter ett riktigt utbrott bestämde jag mig för att prova Tetralysal.

Nu är jag helt finnfri, nån enstaka innan mens men inte alls som innan. Slutade nästan helt med mjölkprodukter när jag började äta dem eftersom det stod i bipacksedlen att kalcium hindrade upptaget av tabletterna och fortsatte med Epiduo.

Ända man ska tänka på är att verkligen ta dem efter att man har ätit. Missade det en gång andra veckan och hade superont i magen hela natten, det gör jag inte om! Bättre att skippa en tablett då.

Är det nån som tänker på att testa tetralysal så säger jag bara kör på! Anser att det definitivt är värt ett försök :)

• Anonym (Tess)

Jag åt teatralysal i tre månader och blev fruktansvärt dålig. Fick svampinfektion i hela kroppen - som bl a gav sår kring munnen. Fick också en massa andra infektioner eftersom immunförsvaret påverkades. Skulle aldrig ta tertalysal igen. Läkaren som sedan tog hand om svampinfektionen sa att det inte är att leka med så långa antibiotikakurer.

För mig är aknen också hormonell. Blir mycket bättre av p-piller.

• Anonym (2014)

Har tagit Tetralysal sen 2014 gjort korta uppehåll men då har problemen kommit tillbaka så jag har fått börja igen. Tar 1st 300mg per dag. Har inte haft några biverkningar och tagit dom även under sommaren. Jag får ändå inte sola då jag äter cellgifter också men lite sol får man ju alltid på sig och jag har inte märkt några förändringar. Gjorde ett uppehåll ca 3-4 veckor innan vi åkte på 2 veckors solsemester

• Lena Johansson1

Hej,

Jag hade precis samma problem med mina hormoner. har testat flera olika medel men provade även vitamin b5 som hjälpte mer än vad jag trodde. Går att handla på skinway tror dem är billigast men vet inte.

MVH
    Lena

Svar på tråden Tetralysal