• Anonym (akne)

Tetralysal

Är det någon som tagit det mot akne?

Fick det utskrivet men inte börjat ännu, ska börja efter jul tänkte jag. Har akne på rygg-lår-rumpa, efter graviditet. Blivit lite bättre med Yasmin (p-piller) men det behövs något mer så nu hoppas jag att Tetralysal hjälper.

Har lite funderingar, så har du tagit Tetralysal mot akne skulle det vara toppen om du kunde svara på några frågor. Och om ni vill lägga till frågor och svar ni tycker jag glömt eller bör tänka på.

Fick du några biverkningar?

Hur länge tog du kuren?

När (årstid) tog du kuren, fick du några hudbesvär/fläckar av solen?

Hjälpte Tetralysal dig och hur lång tid, dvs kom aknen tillbaka?

Ja det är dom frågorna som jag kommer på nu.
    Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Tetralysal
  • Anonym (ida)

Anonym (akne) skrev 2009-12-27 21:42:00 följande:

Har nu tagit Tetralysal i 4 dagar och inte märkt någon större skillnad aknemässigt...ja inte konstigt kanske Det har varit lite blandade bud om att ha blivit hjälpt av Tetralysal eller inte så man får väl se helt enkelt, synd att det inte finns någon mirakelkur...skulle vilja bada med barnen och kunna ha på sig linne på somrarna. Om man har mkt akneärr kan man få hjälp med att lasra bort dem då? Blir resultatet bra med laser?
    Hur hög dos har du fått? För mig tog den en vecka innan jag såg resultat, men det var när jag fick en tillräckligt hög dos. De två första månaderna gav läkaren mig en mini-dos som inte gjorde ett skit.
  • Anonym (Been there..)

Anonym (ida) skrev 2009-12-28 10:29:33 följande:

Anonym (akne) skrev 2009-12-27 21:42:00 följande: Hur hög dos har du fått? För mig tog den en vecka innan jag såg resultat, men det var när jag fick en tillräckligt hög dos. De två första månaderna gav läkaren mig en mini-dos som inte gjorde ett skit.
    Nu var det inte mig du frågade, man jag tar 2 kapslar à 300 mg per dag. Nu har det gått6 dagar och jag tycker de nya utslagen minskat och de gamla håller på att gå över. Hoppas att utvecklingen fortsätter åt det hållet.
  • Anonym (ida)

Anonym (Been there..) skrev 2009-12-28 16:04:49 följande:

Anonym (ida) skrev 2009-12-28 10:29:33 följande: Nu var det inte mig du frågade, man jag tar 2 kapslar à 300 mg per dag. Nu har det gått6 dagar och jag tycker de nya utslagen minskat och de gamla håller på att gå över. Hoppas att utvecklingen fortsätter åt det hållet.
    Ja det är den rekommenderade dosen att börja med, på den dosen gick det jättesnabbt för mig, det kändes som ett mirakel De första månaderna fick jag bara 150mg totalt per dag, och det var totalt värdelöst och blir nästan irriterad över att läkaren slösade bort min tid på en så låg dosering när man som sagt rek. 600mg per dag.
  • Anonym (Been there..)

Ja det förstår jag.. vilken värdelös läkare.
    Min kur kommer också vara slut till sommaren, och jag är också lite orolig över hur det ska bli. Nu i somras fick jag äta, men gjorde uppehåll under semesterrresan. Låg då på en kapsel per dag och höll det i "schack", såg ganska ok ut även om det dök upp en och annan finne ändå. Men helt utan går det inte, då dyker de upp igen.
    Vet inte om man ska se till att se riktigt för jäklig ut och söka till en hudklinik och förhoppningsvis kunna få Roaccutan istället nästa gång. Och förklara att man redan genomgått två kurer med tetralysal. Det finns väl inget annat läkemedel däremellan..? Krämer och ytbehandlingar har jag prövat, inget har någon som helst inverkan och jag vill inte lägga en förmögenhet på sådanan produkter heller. Hjälpen måste komma ininfrån.

• Anonym (ida)

Anonym (Been there..) skrev 2009-12-28 16:42:25 följande:

Ja det förstår jag.. vilken värdelös läkare. Min kur kommer också vara slut till sommaren, och jag är också lite orolig över hur det ska bli. Nu i somras fick jag äta, men gjorde uppehåll under semesterrresan. Låg då på en kapsel per dag och höll det i "schack", såg ganska ok ut även om det dök upp en och annan finne ändå. Men helt utan går det inte, då dyker de upp igen. Vet inte om man ska se till att se riktigt för jäklig ut och söka till en hudklinik och förhoppningsvis kunna få Roaccutan istället nästa gång. Och förklara att man redan genomgått två kurer med tetralysal. Det finns väl inget annat läkemedel däremellan..? Krämer och ytbehandlingar har jag prövat, inget har någon som helst inverkan och jag vill inte lägga en förmögenhet på sådanan produkter heller. Hjälpen måste komma ininfrån.
    Hade varit bra om man iallafall kunde få äta 150mg under sommaren så det inte blir helt katastrof. Vet inte alls hur läkarna ställer sig till en antibiotikabehandling som sträcker sig över flera år, för det är enda alternativet nu känns det som. Jag har också provat krämer som tex aberela, men det gör också huden solkänslig, och den tog inte bort några finnar alls på mig, den gjorde bara mig torr och fjällig så jag inte ens kunde täcka acnen med smink mer. Jag ville ha remiss till hudkliniken för att diskutera alternativ, men min läkare menar att man bara skickas dit om man har extrema problem som inte antibiotikan hjälper mot
  • Anonym (Been there..)

Ja precis, hur nyttigt är det att gå på antibiotika långvarigt då? Nej, hellre då en period med roaccutan och sen är man förhoppningsvis besvärsfri efter det även om man under den behandlingen kan må sisådär.
    Psykiska problem har jag läst om, men det har jag svårt att tänka mig att drabbas av. Vadå liksom, hyn blir fin, då blir man väl bara glad och nöjd med livet. Skulle snarare bli mer deprimerad av att gå omkring med ansiktet fullt av akne. De fysiska går ju att lindra med salvor och noggrann insmörjning när man blir torr. Fosterskador är ju också en biverkning, men jag har absolut inga planer på barn, jag är 42 år och har gjort mitt på den fronten.

Vore jag som du skulle jag söka annan läkare och få remiss av denne. En del läkare kanske är lite mer förstående än andra. Ge inte upp!

• Anonym (ida)

Anonym (Been there..) skrev 2009-12-28 17:28:03 följande:

Ja precis, hur nyttigt är det att gå på antibiotika långvarigt då? Nej, hellre då en period med roaccutan och sen är man förhoppningsvis besvärsfri efter det även om man under den behandlingen kan må sisådär. Psykiska problem har jag läst om, men det har jag svårt att tänka mig att drabbas av. Vadå liksom, hyn blir fin, då blir man väl bara glad och nöjd med livet. Skulle snarare bli mer deprimerad av att gå omkring med ansiktet fullt av akne. De fysiska går ju att lindra med salvor och noggrann insmörjning när man blir torr. Fosterskador är ju också en biverkning, men jag har absolut inga planer på barn, jag är 42 år och har gjort mitt på den fronten. Vore jag som du skulle jag söka annan läkare och få remiss av denne. En del läkare kanske är lite mer förstående än andra. Ge inte upp!
    Precis, jag kommer vara deprimerad ändå om jag måste gå runt med så kraftig acne i vuxen ålder. Läkaren ser det som ett litet problem, men det är lätt för denna att säga som inte behöver leva med det. Roacuttan är bara under en begränsad period så man får väl bita ihop. Ska läsa på lite mer om det först. Har du också PCO?
  • 2barnsmoder

Blev ju lite nyfiken på om det kunde vara det jag har så jag googlade lite på det. Men nej, jag har inga sådana symptom, så det är nog bara ren otur. Eller ärftligt. Min far hade tydligen ganska dålig hy även i vuxen ålder. Träffar inte honom idag pga diverse anledningar så jag vet inte hur det är idag, men han är ju över 70 så då borde det väl ha gått över.
    Har haft problem sedan sena tonåren, och då hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag 25 år senare fortfarande skulle ha problem. Så man kanske går omkring som en både finnig och rynkig pensionär om ytterligare 20 år :(

• Anonym (akne)

min dos ligger också på 300mg, 2st/dag i 4 veckor sedan 1/dag. Inte mkt skillnad ännu men det har inte dykt upp någon stor finne ännu och jag saknar dem inte om man säger så

• Anonym (pd)

Jag åt tetralysal i 8 veckor för ett tag sen. Jag fick magkatarr... Hemska smärtor. Det positiva var väl att jag inte kunde äta så mycket...
    Börjar du känna av magen så tala med läkaren på en gång, finns receptfria kapslar att köpa på apoteket som kan lindra. Jag lider fortfarande av min magkatarr, och det är nu ca 2 månader sen jag slutade med tetralysalen.

Svar på tråden Tetralysal