• Anonym (akne)

Tetralysal

Är det någon som tagit det mot akne?

Fick det utskrivet men inte börjat ännu, ska börja efter jul tänkte jag. Har akne på rygg-lår-rumpa, efter graviditet. Blivit lite bättre med Yasmin (p-piller) men det behövs något mer så nu hoppas jag att Tetralysal hjälper.

Har lite funderingar, så har du tagit Tetralysal mot akne skulle det vara toppen om du kunde svara på några frågor. Och om ni vill lägga till frågor och svar ni tycker jag glömt eller bör tänka på.

Fick du några biverkningar?

Hur länge tog du kuren?

När (årstid) tog du kuren, fick du några hudbesvär/fläckar av solen?

Hjälpte Tetralysal dig och hur lång tid, dvs kom aknen tillbaka?

Ja det är dom frågorna som jag kommer på nu.
    Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Tetralysal
  • Anonym (hudterapeut)

Anonym (ida) skrev 2009-12-26 20:25:03 följande:

Jag har ätit tetralysal nu i ett par månader. Det har gjort huden jättefin. Har massa ärr kvar sen aknen så vill aldrig någonsin få tillbaka det så jag riskerar fler ärr. Problemet är att läkaren vill att jag ska avsluta kuren till våren pga solen. Jag får fortfarande bölder emellanåt, och minskar jag dosen så kommer det tillbaka. Jag kan inte ha det så igen, inte ens under sommaren! Eller speciellt inte under sommaren! Vad finns det mer för alternativ om man har kraftig acne under sommaren??
    Meningen med tetralysal är ju att få ner infektionen i huden. Det är ett bredspektra-antibiotikum och inte tänkt att användas för alltid.

När du blivit fin i huden är det för att bakterierna i acnen dött ut, slutar du sen med tetralysalen så måste du se till att rengöra huden utifrån, bl.a genom en bra hemmavård av huden (man kan likna det med att gå till tandläkaren, du måste ju ändå sköta din tandhygien hemma varje dag för att slippa problem med tänderna).
    Det är också bra att gå och göra en ansiktsbehandling med en ordentlig portömning ca varannan månad.
    Portömning gör man för att klämma ut talgen ur porerna, eftersom bakterier trivs i talgen och ökar sig snabbt där (en finne är en por med bakterie-infekterad talg).

Ang ärren efter acnen, tetralysal gör ingenting med ärren.
    Tvärtom, huden blir känsligare och torrare och har inte samma förmåga att "läka ut" ärren.
    Det går att jobba på ärren då de fortfarande är röda och ganska färska, bl.a med ett märke som heter Exuviance som är framtaget av hudläkare för just hudtyper med acne och andra svåra hudsjukdomar.
    Exuviance jobbar med mjölk- och sockersyror som hjälper till att öka läkningsprocessen i huden. Du måste dock ha varit utan tetralysal 4-6 veckor innan du kan göra behandlingar med Exuviance.

Lycka till!
  • Anonym (xxxx)

Jag åt under vintern. Det blir värre först. Tänk på att du kan få svamp!!!
    Jag var väldigt illamående. Inge kul.
    Det hjälpte sådär. Jag har nog lätt acne men den försvinner aldrig. Har haft det i över 15 år. Äter p-pillret Diane sen 3 månader tillbaka. Jag hoppas det kommer hjälpa bättre än tetralysal.
    Har ätit en kur Roaccutan för ett par år sen. Det var kanon!!! Blev slät som en bebisrumpa.

• Anonym (ida)

Anonym (hudterapeut) skrev 2009-12-27 14:15:10 följande:

Anonym (ida) skrev 2009-12-26 20:25:03 följande: Meningen med tetralysal är ju att få ner infektionen i huden. Det är ett bredspektra-antibiotikum och inte tänkt att användas för alltid. När du blivit fin i huden är det för att bakterierna i acnen dött ut, slutar du sen med tetralysalen så måste du se till att rengöra huden utifrån, bl.a genom en bra hemmavård av huden (man kan likna det med att gå till tandläkaren, du måste ju ändå sköta din tandhygien hemma varje dag för att slippa problem med tänderna). Det är också bra att gå och göra en ansiktsbehandling med en ordentlig portömning ca varannan månad. Portömning gör man för att klämma ut talgen ur porerna, eftersom bakterier trivs i talgen och ökar sig snabbt där (en finne är en por med bakterie-infekterad talg). Ang ärren efter acnen, tetralysal gör ingenting med ärren. Tvärtom, huden blir känsligare och torrare och har inte samma förmåga att "läka ut" ärren. Det går att jobba på ärren då de fortfarande är röda och ganska färska, bl.a med ett märke som heter Exuviance som är framtaget av hudläkare för just hudtyper med acne och andra svåra hudsjukdomar. Exuviance jobbar med mjölk- och sockersyror som hjälper till att öka läkningsprocessen i huden. Du måste dock ha varit utan tetralysal 4-6 veckor innan du kan göra behandlingar med Exuviance. Lycka till!
    Förstår att antibiotikan inte läker ärren, men jag vill ju undvika att få fler ärr. Som sagt är jag inte 100% acne-fri ens med tetralysal, men det är på en normal nivå. Man får någon finne då och då bara.

Problemet är att jag har acne pga PCO, och får inte behandla detta med p-piller. Och PCOn kommer ju inte försvinna inom den närmsta tiden, vilket innebär att acnen kommer komma tillbaka utan antibiotikan.

Jag var hos en hudterapeut när acnen var som värst, och hon rekommenderade olika dermalogica-produkter. Det gjorde ingen som helst skillnad. Tror absolut att det kan hjälpa vissa, men kanske beror det på vad acnen beror på i grund och botten. För krämerna kan inte ändra den obalans som man har på insidan pga PCO och andra sjukdomar.

Acnen är för mig ett enormt handikapp. Jag får extremt mycket acne, mer än de flesta tonåringar ens får. Och jag skäms så otroligt att jag undviker att gå ut och träffa folk. Vänner och familj, t.o.m okända människor har kommenterat att "hur ser du ut!". En människa som brukar se mig på busshållplatsen kom fram en gång och sa "jag ser att du har mycket problem med acne och vill gärna hjälpa dig" och rekommenderade krämer osv. Snällt menat, men ingen kräm har fungerat och det bekräftar att även andra tycker acnen är så illa som jag själv tyckte. Jag som försökte intala mig själv att det inte var så, att jag bara var för självkritisk..
  • Anonym (hudterapeut)

Till anonym (Ida)
    Jag förstår att du lider mycket av detta, just acne i ansiktet är fruktansvärt för självkänslan och måendet. Det är bra att du fått tetralysal eftersom det hjälper till att lindra infektionen i huden, och som du säger att vi pco får du inte ta hormoner. Just vid PCO är det jättesvårt att få till en balans i huden både inifrån och utifrån.

Jag har många kunder med PCO som kommer till min salong regelbundet, det krävs att man som hudterapeut jobbar med lite "vassare" produkter är t.e.x dermalogica och andra märken som endast jobbar på hudytan.
    Skönhetsindutrin är den största industrin efter vapenindustrin, och givetvis finns det då en hel uppsjö av olika produkter. Jag förstår att man som slutkonsument tycker att det verkar vara en hel djungel av hokuspokus och krämer.

Det jag med säkerhet vet är ju att jag har hjälpt många kunder med olika hudproblem som atopisk eksem, psoriasis, rocacea och framförallt hormonell betingad acne.
    Det är jättesvårt att få bort all acne även på kunder som äter tetralysal, tetracyklin eller roaccutan.
    Men det blir bättre, absolut. Så mitt råd är fortfarande att söka upp en duktig hudterapeut som jobbar med produkter innehållande mjölk- och sockersyror t.ex Exuviance eller M.D. Formulations.
    Jag hoppas att du får ordning på din hud och önskar dig lycka till!

• Anonym (ida)

Anonym (hudterapeut) skrev 2009-12-27 16:21:20 följande:

Till anonym (Ida) Jag förstår att du lider mycket av detta, just acne i ansiktet är fruktansvärt för självkänslan och måendet. Det är bra att du fått tetralysal eftersom det hjälper till att lindra infektionen i huden, och som du säger att vi pco får du inte ta hormoner. Just vid PCO är det jättesvårt att få till en balans i huden både inifrån och utifrån. Jag har många kunder med PCO som kommer till min salong regelbundet, det krävs att man som hudterapeut jobbar med lite "vassare" produkter är t.e.x dermalogica och andra märken som endast jobbar på hudytan. Skönhetsindutrin är den största industrin efter vapenindustrin, och givetvis finns det då en hel uppsjö av olika produkter. Jag förstår att man som slutkonsument tycker att det verkar vara en hel djungel av hokuspokus och krämer. Det jag med säkerhet vet är ju att jag har hjälpt många kunder med olika hudproblem som atopisk eksem, psoriasis, rocacea och framförallt hormonell betingad acne. Det är jättesvårt att få bort all acne även på kunder som äter tetralysal, tetracyklin eller roaccutan. Men det blir bättre, absolut. Så mitt råd är fortfarande att söka upp en duktig hudterapeut som jobbar med produkter innehållande mjölk- och sockersyror t.ex Exuviance eller M.D. Formulations. Jag hoppas att du får ordning på din hud och önskar dig lycka till!
    Tvivlar inte alls på att flera har blivit hjälpta, men jag har lärt mig av mina misstag när det gäller hudprodukter. Jag har lagt ner tusentals kronor på hudprodukter av olika märken, rekommenderade av hudexperter. Har även provat MD Formulations som du nämnde. Och jag har ångrat det otroligt mycket för inget har någonsin hjälpt. Hade jag gått till läkaren direkt så hade jag sparat mycket pengar och kunnat förhindra att min hy hann förstöras så mycket som den gjorde. När jag tar antibiotika så kan jag använda vilken billig skitkräm som helst, och min hud ser fortfarande bra ut, vilket stärker min tro på att det inte spelar så stor roll vad man lägger på huden, så länge det inte är något extremt fettigt och tilltäppande. Är kroppen i balans så kommer man inte få acne, och är den i obalans så blir man inte av med acnen pga krämer enbart.

Förstår att skönhetsindustrin är en mångmiljonmarknad, de tjänar mycket pengar på människor i min situation som blir desperata och betalar vad som helst för att få ordning på problemet. Hoppet är ju det sista som överger en.

Är du utbildad hudterapeut? Vet inte hur mycket kunskaper ni har om PCO, men antar att man borde vara lite insatt med tanke på hur vanlig orsak det är till vuxenacne. Blev bara lite konfunderad eftersom ditt svar tyder på att du inte är så insatt i just PCO-acne. Man får visst använda hormoner vid PCO, det är den vanligaste behandlingen för det och hjälper många med acnen. I mitt svar syftade jag på att jag personligen inte fick äta hormoner, men det är pga andra skäl än PCOn.
  • Anonym (hudterapeut)

Ida,

ja, jag är utbildad hudterapeut och har stora kunskaper inom dermatologi och anatomi. Även om hormoner, kemi och näringslära.

Jag är inte läkare och kan inte som du påpekar så mycket om just patologi, utan citerad dig ang hormoner och PCO.
    Det stämmer inte att det inte är skillnad på "vilken skitkräm" som helst och det som en utbildad hudläkare eller hudterapeut jobbar med.
    Det är trist att du är av den uppfattningen, men jag förstår dig eftersom du testat mycket som inte funkar.

Det stämmer inte att acne enbart beror på balans kontra obalans i kroppen, acne kan bero på många olika saker. I ditt fall med PCO så beror det ju på en hormonell obalans i kroppen och då är det oerhört svårt att jobba bort det. Tetralysal är toppen, Diana och Yasmine också när det gäller att jobba inifrån.
    Men det är sant att man måste jobba utifrån också, daglig vård av huden precis som daglig vård av tänderna.

Lycka till och hoppas att du får ordning på din hud!

• Anonym (akne)

Har nu tagit Tetralysal i 4 dagar och inte märkt någon större skillnad aknemässigt...ja inte konstigt kanske
    Det har varit lite blandade bud om att ha blivit hjälpt av Tetralysal eller inte så man får väl se helt enkelt, synd att det inte finns någon mirakelkur...skulle vilja bada med barnen och kunna ha på sig linne på somrarna.

Om man har mkt akneärr kan man få hjälp med att lasra bort dem då? Blir resultatet bra med laser?

• Mandarina

Av egen erfarenhet så har jag lärt mig att krämer och lotions mm är inte till någon nytta alls. Har lagt ner massor av pengar på krämer och behandlingar genom åren och inget hjälpte. När jag däremot käkade Tetralysal försvann aknen efter 3 månader.

Tänk om man hade vetat det från första början!

• Anonym (Been there..)

Jag har också ätit Tetralysal i några dagar nu, hoppas på snabb hjälp. Åt en kur som tog slut i början av oktober, sen har det sakta men säkert återkommit. I början av veckan som var blev det bara för mycket och jag fick en tid dagen efter och ett nytt recept.
    Det verkar alltså som det inte går över efter kuren, utan återkommer om man inte äter medicinen.
    Det låter ju inte som några lysande framtidsutsikter precis :(

• Anonym (hudterapeut)

Anonym (akne) skrev 2009-12-27 21:42:00 följande:

Har nu tagit Tetralysal i 4 dagar och inte märkt någon större skillnad aknemässigt...ja inte konstigt kanske Det har varit lite blandade bud om att ha blivit hjälpt av Tetralysal eller inte så man får väl se helt enkelt, synd att det inte finns någon mirakelkur...skulle vilja bada med barnen och kunna ha på sig linne på somrarna. Om man har mkt akneärr kan man få hjälp med att lasra bort dem då? Blir resultatet bra med laser?
    Ja, du kan lasra bort acneärren med IPL-behandlingar men berätta för laserterapeuten att du äter tetralysal om du bokar tid.
    Laserterapeuterna brukar även rekommendera att man gjort några ordentliga hudrengöringar innan laserbehandlingen.

Man kan också jobba på röda ärr med aha och pha-peelingar eller andra kemiska peelingar på en hudvårdssalong, men för att få göra dessa behandlingar måste man ha varit tetralysal-fri i 4-6 veckor annars riskerar man att få brännskador i huden.
    Alltså är det mycket viktigt att du berättar att du äter tetralysal vad du än gör för behandlingar på huden.

Det är synd att så många i tråden inte träffat en hudterapeut som kunnat hjälpa dom, då jag av egen erfarenhet vet att det fungerar med rätt produkter. Jag kan även beskriva varför och hur huden fungerar. Ställ gärna frågor.
Svar på tråden Tetralysal