Anonym (ida) skrev 2009-12-26 20:25:03 följande:
Jag har ätit tetralysal nu i ett par månader. Det har gjort huden jättefin. Har massa ärr kvar sen aknen så vill aldrig någonsin få tillbaka det så jag riskerar fler ärr. Problemet är att läkaren vill att jag ska avsluta kuren till våren pga solen. Jag får fortfarande bölder emellanåt, och minskar jag dosen så kommer det tillbaka. Jag kan inte ha det så igen, inte ens under sommaren! Eller speciellt inte under sommaren! Vad finns det mer för alternativ om man har kraftig acne under sommaren??
Meningen med tetralysal är ju att få ner infektionen i huden. Det är ett bredspektra-antibiotikum och inte tänkt att användas för alltid.
När du blivit fin i huden är det för att bakterierna i acnen dött ut, slutar du sen med tetralysalen så måste du se till att rengöra huden utifrån, bl.a genom en bra hemmavård av huden (man kan likna det med att gå till tandläkaren, du måste ju ändå sköta din tandhygien hemma varje dag för att slippa problem med tänderna).
Det är också bra att gå och göra en ansiktsbehandling med en ordentlig portömning ca varannan månad.
Portömning gör man för att klämma ut talgen ur porerna, eftersom bakterier trivs i talgen och ökar sig snabbt där (en finne är en por med bakterie-infekterad talg).
Ang ärren efter acnen, tetralysal gör ingenting med ärren.
Tvärtom, huden blir känsligare och torrare och har inte samma förmåga att "läka ut" ärren.
Det går att jobba på ärren då de fortfarande är röda och ganska färska, bl.a med ett märke som heter Exuviance som är framtaget av hudläkare för just hudtyper med acne och andra svåra hudsjukdomar.
Exuviance jobbar med mjölk- och sockersyror som hjälper till att öka läkningsprocessen i huden. Du måste dock ha varit utan tetralysal 4-6 veckor innan du kan göra behandlingar med Exuviance.
Lycka till!