• bellzan

HJÄLP!! anmäld till soc :(

Det är såhär att jag har inte varit i skolan på länge(=några veckor), dels för att jag ska sluta på den skolan och sen har det varit mycket skit med min pappa då jag helt enkelt varit tvungen att hålla mig borta.
    Idag fick jag veta att rektorn på min än så länge nuvarande skola har anmält mig för skolk till socialtjänsten!!(Går på gymnasiet 2:a året)

Min fråga är vad socialen kommer att göra och säga? Vad händer vid sådana anmälningar?

Nu vill jag inte ha en massa påhopp om varför jag inte varit i skolan..för situationen är illa och inget jag detaljerat orkar berätta om!!

Tacksam för svar!:)

• Svar på tråden HJÄLP!! anmäld till soc :(
  • Anonym (nyhetsfreak)

Studiestödet dras in vid ogiltig längre frånvaro från skolan, vilket skolan väl bör informera om, som någon också skrev tidigare. Trodde det gällde att skolan informerar föräldrarna, som brukar vara försörjningsskyldiga tills "barnet" tagit studenten.

Soc,?!

• Gisse the one

Det kommer brev hem till eleven om studiemedlet riskeras att dras in men inget till föräldrarna då det inte är skolplikt. Dock kan har man som förälder slydighet att hålla sig uppdaterat i tex kvartssamtal och dyl tills elevn är myndig.

• Anonym

Gisse the one skrev 2009-12-26 14:43:26 följande:

Det kommer brev hem till eleven om studiemedlet riskeras att dras in men inget till föräldrarna då det inte är skolplikt. Dock kan har man som förälder slydighet att hålla sig uppdaterat i tex kvartssamtal och dyl tills elevn är myndig.
    Även om det inte är skolplikt på gymnasiet och man inte är myndig så ska brevet komma till vårdnadshavaren till eleven.
  • Fiviva

lever du på soc i dagsläget? och är skolan ett krav för att du ska få medel ifrån socialen?
    Är det därför du blivit anmäld??
    Du måste väl fått reda på vad anmälan går ut på?
    Soc skulle vara överarbetade om dom skulle ta itu med alla skolkande ungdomar.
    Låter konstigt i mina öron att han kontaktade dem.

• Gisse the one
    Anonym skrev 2009-12-26 14:46:32 följande:
    Gisse the one skrev 2009-12-26 14:43:26 följande:
    Även om det inte är skolplikt på gymnasiet och man inte är myndig så ska brevet komma till vårdnadshavaren till eleven.
    Men det kan jag tala om att det inte gör, tyvärr.
  • Anonym (carpe diem)

Antar att du är omyndig - då är gymnasiet skyldig att anmäla till vårdnadshavaren att du skolkar eftersom det har med försörjning = indraget bidrag att göra.... om vårdnadshavaren inte agerar blir det soc nästa!

• Anonym

Gisse the one skrev 2009-12-26 14:53:38 följande:

Men det kan jag tala om att det inte gör, tyvärr.
    ¨

Det gjorde det hos mig. Och det är den infon jag fått att man ska göra.
  • Gisse the one

Den skola jag pratar om har inte meddelat föräldrarna.

Men här kommer reglerna och kanske det är här TS jan få svaret på sin fråga eftersom hela familjens försörjningsstöd kan äventyras om man skolkas.

Indragning av studiestöd
    Krav
    Utbildningen i gymnasieskolan är frivillig. Elever som väl har börjat i gymnasieskolan måste dock delta i undervisningen. Det kravet finns för att eleverna ska kunna nå målen med utbildningen. Det är också en förutsättning för att läraren ska kunna göra en riktig och rättvis bedömning av elevernas kunskaper.

Beslut
    Det är Centrala studiestödsnämnden (CSN) och inte skolorna som fattar beslut om elevernas studiehjälp.

Rapportering
    Elever som studerar på heltid har rätt till studiehjälp. Skolan ska rapportera till Centrala studiestödsnämnden (CSN) om eleverna har olovlig frånvaro i sådan omfattning att de inte studerar på heltid. Detta kan i sin tur påverka familjens rätt till annat ekonomiskt stöd.

Prövning
    CSN anser att alla upptänkliga åtgärder för att åstadkomma tillräcklig närvaro ska ha prövats innan skolan rapporterar att eleven inte kan studera på heltid. Innan skolan rapporterar detta till CSN ska man ha meddelat eleven och hans eller hennes föräldrar att man avser göra det.

Underlag och beslut
    CSN fattar beslut. Det är alltså inte skolorna som kan besluta om att stoppa vidare utbetalningar av studiehjälp. För sitt beslut vill CSN ha in skolornas underlag* för rapporten om minskad studieomfattning på grund av skolk.

*underlag=
    = förteckning över elevens olovliga frånvaro och där ska det framgå hur omfattande frånvaron är i procent av den totala undervisningstiden per månad.
    = all övrig dokumentation över vad som gjorts för att få eleven till skolan
    CSN beslutar om studiestödet dras in när
    Elev har väsentlig hög frånvaro, dvs en oacceptabel frånvaro.

Vid korttidsfrånvaro är arbetsgången följande
    1. Mentor samtalar med eleven så fort oacceptabel frånvaro inträffat.
    Oacceptabel frånvaro är:
    - om frånvaron inte är anmäld
    - om ströfrånvaron är påfallande även om den är anmäld
    - om ströfrånvaron drabbar enskilt ämne även om den är anmäld

2.
    Upprepas oacceptabel frånvaro kontaktar mentor omyndig elevs vårdnadshavare respektive har ett förnyat samtal med myndig elev och fd vårdnadshavare/kontaktperson och utfärdar en skriftlig varning.

Varningen gäller hela studietiden. Studiestödet kan dras endast om elev och vårdnadshavare har undertecknat varningen. Om det av någon anledning inte finns möjlighet att få varningen undertecknad skall den diarieföras och skickas hem i rekommenderat brev och därefter behandlas varningen som undertecknad. Kopia på varningen lämnas till receptionen för diarieföring.

3 .
    Fortsätter oacceptabel frånvaro kallar mentor elev och vårdnadshavare till skolan för samtal.
    Vid behov kan även rektor, elevhälsan och/eller studie- och yrkesvägledare kallas.

4.
    Har inte elevens oacceptabla frånvaro upphört 14 dagar efter mötet lämnar mentor varningen och underlaget* till respektive assistent samt till kurator för kännedom.

Assistenten meddelar CSN som fattar beslut om studiestödet ska dras. Assistenten skickar kopia på varningen till vårdnadshavare för omyndig elev. För myndig elev skickas kopian till elev och eventuellt vårdnadshavare/kontaktperson.

5.
    Upphör inte oacceptabel frånvaro trots ovanstående åtgärder kallas elev och vårdnadshavare till elevvårdskonferens. För myndig elev kallas elev och eventuellt fd vårdnadshavare/kontaktperson. Beslut om indragning av studiestöd tas av CSN.

Uteblir en elev utan orsak mer än en månad i följd anses eleven ha avbrutit utbildningen. Rektor kan dock medge undantag

OBS! Varje åtgärd skall dokumenteras av mentor.

Om du som mentor känner dig osäker i ärendet, kontakta kurator.

Effekter av indragning av studiestöd
    I och med att hela studiestödet dras för eleven innebär det att familjen kan förlora rätten till inackorderingstillägg, bostadsbidrag, flerbarnstillägg, underhållsstöd samt eventuell barnpension.

Vid indraget studiestöd under läsåret kommer eleven per automatik även att bli utan studiestöd i juni. Anledningen är att juni månad är en bonusmånad och bygger på att eleven studerar på heltid hela läsåret.

• Kastrullresan

Jag tror att skolan har gjort en orosanmälan till soc. Det gäller i så fall mer än enbart skolk. Personalen på din skola har antagligen känt oro inför din totala situation.

Jag arbetar som rektor på en gymnasieskola med ca 1300 elever i en större stad i Sverige. Vi gör ca 5 orosanmälningar/år totalt på vår skola så det är inte särskilt vanligt.

Orosanmälan kan man göra även efter att eleven har fyllt 18 år även om det är relativt ovanligt och vi gör det endast då vi misstänker misshandel eller droger.

• Gisse the one
    Kastrullresan skrev 2009-12-26 15:06:34 följande:
    Jag tror att skolan har gjort en orosanmälan till soc. Det gäller i så fall mer än enbart skolk. Personalen på din skola har antagligen känt oro inför din totala situation. Jag arbetar som rektor på en gymnasieskola med ca 1300 elever i en större stad i Sverige. Vi gör ca 5 orosanmälningar/år totalt på vår skola så det är inte särskilt vanligt. Orosanmälan kan man göra även efter att eleven har fyllt 18 år även om det är relativt ovanligt och vi gör det endast då vi misstänker misshandel eller droger.
    Se där en som vet

Gisse
Svar på tråden HJÄLP!! anmäld till soc :(