Anonym skrev 2009-12-26 19:20:25 följande:
Vem har vårdnaden? Är det din pappa eller mamma? Så länge du har vårdnadshavare allt går via dom inet dig, när du är myndig dvs 18 så alla ska ta kontakt med dig personligen , korkat lag men så är det. Om du är inskriven hos din mamma nu dvs på skatteverket då all info måste komma till henne om hon har vårdnaden om dig. Som det ser ut att du har hamnat i fel spår från början men , nu får vi hoppas att du får lugn och ro och får det du vill ha. Du själv kan kontakta BUP om du mår dåligt så du får lite information och förklarningar varför. man måset ha stor anledning för att ha ångestatackar om jag har förstått rätt då har din familj redan haft problem innan och du har fått bära deras ansvar på dian axlar MEN du ska veta att det är inte ditt fel för vad vuxna håller på. Mitt råd är att du själv ringer BUP och få hjälp, du ska inet må dåligt pgv, dian föräldrar. Lycka till
Det där med vårdnaden vet jag inte riktigt hur det ligger till..bara att jag e överskriven till min mamma nu, då mina pengar jag får..eller skulle fått..skulle komma till henne. Jag gick själv till skattemyndigheterna och skrev över mig, utan att behöva ha förälder med då jag e över 16 år. Men mamma visste om att jag skulle göra det i alla fall..
Det hade räckt att dom pratat med mamma... jag vet om att dom inte gör det med mig förrens jag fyllt 18 år, men min pappa är inte klok någonstans... det fanns ju faktiskt en väldigt bra orsak att jag flyttade ifrån honom.
Nej, det e sant.. där e väldigt stora familjegrejor som uppstått. Jag har varit väldigt mycket till BUP enda sedan mina föräldrar separerades..(då var jag 11 år). Men det har aldrig blivit en trygghet för mig.. dom tog ett möte, sen dröjde det månader sen var det ett möte till sen så inget mer, då ansåg dom mig må toppen! Vilket jag inte gjort mer än stundvis. Nu som äldre har dom bara gett mig sömntabletter och några enstaka samtal... annars e det bara mina föräldrar dom kallar på och där sitter dom bara och bråkar hela tiden och kommer ingen vart.
Så nu har jag beslutat mig för att försöka kontakta någon här i Borås.. i April då jag fyller 18 år, då flyttas jag över till vuxen psyk i alla fall.
Allt detta är jobbigt, och jag som hade lovat mig själv att ha så lite med soc att göra som bara möjligt. Då familjerätten alltid varit inblandad men ansett att det som varit mina rop på hjälp varit ett vanligt tonårsbeteende "som går över med tiden". Därför känner jag att jag inte ens vill sätta min fot på socialtjänsten..aldrig i livet. I alla fall inte i Ängelholm där jag står skriven än så länge.