• bellzan

HJÄLP!! anmäld till soc :(

Det är såhär att jag har inte varit i skolan på länge(=några veckor), dels för att jag ska sluta på den skolan och sen har det varit mycket skit med min pappa då jag helt enkelt varit tvungen att hålla mig borta.
    Idag fick jag veta att rektorn på min än så länge nuvarande skola har anmält mig för skolk till socialtjänsten!!(Går på gymnasiet 2:a året)

Min fråga är vad socialen kommer att göra och säga? Vad händer vid sådana anmälningar?

Nu vill jag inte ha en massa påhopp om varför jag inte varit i skolan..för situationen är illa och inget jag detaljerat orkar berätta om!!

Tacksam för svar!:)

• Svar på tråden HJÄLP!! anmäld till soc :(
  • Mamsis

Skolan MÅSTE anmäla om de själva inte kan hjälpa den enskilde eleven.. Antagligen kommer soc att tala med dig och fråga hur du har det, om du mår bra osv. Vet inte exakt då jag själv inte varit i den sitsen alls, men tro mig, de är inte ute efter att sätta dit dig, de vill hjälpa.

• Anonym

Skolan FÅR inte anmäla skolk till soc i och med att du inte längre har skolplikt. Den gäller bara till 9:an...

• Gisse the one

De anmäler inte endast för skolk då du inte har skolplikt på gymnasiet.

Det som annars händer vid skok är att studiemedlet dras in och att du an mista din plast på utbildningen.

Det ligger annat bakom än det du skriver om det nu är så.

• Mamsis
    Anonym skrev 2009-12-26 14:07:33 följande:
    Skolan FÅR inte anmäla skolk till soc i och med att du inte längre har skolplikt. Den gäller bara till 9:an...
    Men de kanske har anmält för att de vet att TS har det dåligt med sin pappa?? Visste inte det där med att det bara gällde till 9;an, tur att andra som vet har ögonen med sig!
  • Gisse the one

Kanske det men TS hävdar att de anmält skolk vilket de inte gör.

• Gisse the one

Kanske det men TS hävdar att de anmält skolk vilket de inte gör.

• Anonym
    Mamsis skrev 2009-12-26 14:09:17 följande:
    Men de kanske har anmält för att de vet att TS har det dåligt med sin pappa?? Visste inte det där med att det bara gällde till 9;an, tur att andra som vet har ögonen med sig!
    Fast om ts är myndig spelar det med pappan ingen roll längre tyvärr..
  • Anonym

jag varl likadan i skolan, jag var aldrig dit. men åt mig så gjorde dom inget sånt.
    dom har väl inte rätt att anmäla det när du är över 18?

• MammaTillTvåTöser

Fast hon fyller ju 18 i april om jag förstår presentationen rätt.

• Queenie70

Det handlar nog snarare om oro för hur TS har det hemma och hur TS mår (där skolket är ett symptom) som renderat anmälningen, inte själva skolket, då TS inte längre har skolplikt.

Svar på tråden HJÄLP!! anmäld till soc :(