Inlägg från: SailorGirl |Visa alla inlägg
  • SailorGirl

Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4

Sura godisar brukar jag gilla, men de smakar inte gott längre. Som du säger: Samma, men inte gott. Illamåendet kommer bara om jag behöver äta, vilket känns som jämt nu Sura äpplen har jag ingen aning om. Jag är inte så förtjust i det normalt, så jag har inte provat. Får se om de har Granny Smith i affären. Det är de suraste äpplen jag vet (men iblad är de ju ganska söta de med...) Annars har jag funderat på att köpa hem blodapelsin bara för att prova. De är ju lite surare än vanliga apelsiner, så det är sällan jag vågar mig på dem

Min man och jag har pratat massor om pojknamn innan plusset, men efter har det mest blivit flicknamn. På något sätt har jag väl alltid trott att vi ska få en grabb först, så det kanske stämmer som du säger, men man måste ju gardera sig. Svärmor önskar sig nog en flicka, men så har det inte kommit en flicka till släkten sedan hennes egen lillasyster föddes på 60-talet. Själv blir jag glad för vilket som, men det hade varit roligt med en av var. Gynekologen jag träffade förra veckan försäkrade mig om att det bara var en filur i magen dock

Förresten: Bara 12 dagar kvar tills vårt planerade VUL inför KUB och som sagt vecka 9 idag. Tiden går fort Och Tian! Jag förstår inte var tiden blivit av. Du var ogravid bara nyss och nu är det snart drop down. Jag inser att mina egna 32 kvarvarande veckor kommer att springa iväg så det stänker om det. Oj, oj, oj.

• SailorGirl
    Zixi skrev 2010-03-10 14:00:48 följande:
    Du får nog tyvärr ge dig till tåls ett tag till, 20+6 idag och försökte lyssna för nån dag sedan, hör tyvärr bara tarmar och min egen puls.
    Jag veeeet. Och magen är inte bebismage heller. Otålig bara
  • SailorGirl
    kim86 skrev 2010-03-10 14:13:52 följande:
    Hej på er allihopa.=) har inte skrivit här så mycket, varit ganska trött såhär nu i början, o allmänt orolig. Men det känns som det börjar vända lite grann.. =) Går in i v 12 på lördag. Jag är redan tjock.. =) Haha, alltså, gått upp typ 5 kg, och är liksom riktigt rund om magen, får inte  på mig några kläder. O inte blusar heller, för brösten har gått upp typ 1 kg var känns det som,.. haha Visst hade ni promenader som ni brukade gå på,, känns som man behöver lite "tips-bytande" ang träning o kläder o mat o allting.. =) Ha en trevlig dag allihopa...
    Jag tar gärna emot kläd- och träningstips jag med!

Och så vill jag gärna se tidiga bilder på era magar, om ni har Allt under första trimestern är intressant.
  • SailorGirl
    mrsSoffi skrev 2010-03-11 09:37:52 följande:
    AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!! Jag plussade precis...på BIM -1!!!! Är i halv chock! Två barns mor...jag...???!!!! AAAAAAH
    Grattis!
    mojutten skrev 2010-03-11 09:47:10 följande:
    Magar och rakhyvlar verkar vara en farlig kombo. Själv är jag lite less, åkte in på kk bara för att få veta att de avbokat min tid, trots att det var de som ringt och sagt att jag skulle behålla den. Jag blev hemskickad och i samma sekund som jag kom in genom dörren hemma så ringde de och sa att jag bör komma in och ta ett till blodprov iallafall så det blir till att åka in igen. Jag har världens dunderförkylning och känner mig så energilös. Så det var dagens lilla klagstund från mig, hoppas er dag är bättre.
    Men för jösse namn. Vad håller de på med?
  • SailorGirl

Idag har jag googlat gravidträning och satt ihop ett litet schema. Har stått och "vevat" med hantlar framför sovrumsspegeln en halvtimme nu och blev lite illamående, så jag kunde inte slutföra hela programmet enligt plan, tyvärr. Skönt att få upp pulsen annars. Nu blir det käk, så jag får tillbaka energin

Övningar jag gjorde:

Knäböj med vikter i händerna (framåtsträck - tränar axelns framsida) Tricepsdipp bakom nacken (dubbelfattning för ökad stabilitet i armbågarna) Bicepscurl (armbågen mot insidan av knäet som biffarna på gymmet ) Reverse fly (framåtlutad, 90 grader i höften och hantlar upp åt sidorna) Axelrotation (armar åt sidorna, 90 gr i armbågen, "tippa" hanteln från öronhöjd framåt till axelhöjd. Bra mot musarm). Axelrullningar "Hak-drag" (dubbelfattning, raka armar, sedan drar man upp till hakan) Låter det som ett bra upplägg?

Misstänker att jag inte kommer att kunna träna löpning, eller promenera nåt värst mer iom att jag redan fått ont i bäckenet. Trodde jag höll på att gå sönder efter söndagspasset. (Vilket är tråkigt, det börjar bli perfekt löpväder). Tänkte därför prova vattengympa framöver och har blivit tipsad om roddmaskin. Att jag avskyr roddmaskin är väl något jag får ta. Jag avskydde löpning förr också och nu är jag såld
  • SailorGirl

Hmmm...18 km i mörker ToR känns sådär lockande. I slutet av april när det blivit lite varmare och ljusare är det absolut intressant dock.

• SailorGirl
    Tian 10 skrev 2010-03-11 16:00:35 följande:
    Ni som har foglossningar, håll ihopa knäna. Har inte så mycket problem men det lilla jag har hjälps om man håller ihopa knäna. Tulo mellan knäna (lite sent men bättre sent än aldrig ). Cykla är också kanon för foglossningar.
    Jadu, jag ville verkligen inget annat än att hålla ihop knäna i söndags, så den skriver jag under på. Men Tulo? *haha* Du menar inte som preventivmedel?

Jag har slocknat på soffan två kvällar i rad nu, trots att jag sover 8h/natt. (1-2h mer än som ogravid). Min man påpekade att det nog skulle gå lätt för mig att sova på flyget när vi reser bort över påsk och jag hoppas han har rätt.

Har beställt 2 par stödstrumpor från funq wear. Är det någon av er som testat dem? Jag gick mest på att de var ovanligt snygga stödisar, men jag vet att en kompis haft dem. Eftersom vi inte vill "outa" vi väntar barn innan KUBet är gjort, så har jag inte velat fråga henne dock...

Ooo! Och så en annan nyhet: Jag gick till Möllans ost och bad om gravidostar idag Kom hem med två fantastiska desertostar som jag verkligen kan rekommendera: Cacciotona och Baskeriu. Den förstnämnda (om jag minns vilken som hette vad rätt...) är en mjuk hårdost med en myriad fylliga smaker. (Jag är speciellt kär i den här). Äts bäst som den är, tror jag, utan marmelad eller kex. Den andra är en hårg fårost, lite som Gruyere i konsistensen. Den kan också ätas som den är, men killen bakom disken rekommenderade en syrlig marmelad till.

Ett hekto var av ostarna gick på dryga femtiolappen, så det är ju inte direkt något lågt kilopris, men å andra sidan äter man inte upp allt i en sittning. Dessutom sparar man ju in på vinet som gravid
  • SailorGirl

Men om tian riskerar "drop down" om en vecka, så borde vi väl ha en fika inom en vecka?

Jag är på! Vem mer? (Tian förhoppningsvis...)

• SailorGirl
    Zixi skrev 2010-03-12 13:54:31 följande:
      Jag kan inte tisdag.... Allt händer på tisdag, har redan fått tacka nej till en massa saker pga av tidigare planering.
    Det var ju synd.

Men då är vi i alla fall

Sailorgirl
    Tian10
    Nilla21?
  • SailorGirl
    mojutten skrev 2010-03-12 15:03:57 följande:
    Hej Jag får se hur jag gör med fikat, jag tycker väldigt mycket om er allihopa och vill verkligen lära känna er men just nu är jag rädd för att jag inte klarar av allt prat om graviditeter och barn. Jag tror att jag måste försöka fokusera lite på annat ett tag. I helgen funderar jag på att dra i hop en fest, ta mig upp ur soffan, ur myskläder och klä upp mig, dricka vin och ha roligt. Sen på söndag tror jag minsann att jag ska på Kent... Nog med eländet, livet går vidare.... Om jag ändrar mig angående fikat så hör jag av mig.
    Fullt förståeligt. Kent låter riktigt fint. Såg du dem 2005 när de var här sist? Grym koncert! Jag sjöng mig hes och var som på moln under och långt efter konserten. Det var andra gången för mig och 13:e för min man, så vi har pratat om att gå den här gången också
  • SailorGirl
    Tian 10 skrev 2010-03-12 15:40:58 följande:
    Fika, eller promenad eller både ock. Får se vädret och vilken tid först. Vilken tid?
    Jag tar nog med mig cykeln om vi ska promenera För min del funkar när som på dagen.
  • SailorGirl

Jäklar så speedat gravid tråden blev med ens! Vi får inte glömma våra pausare och BIM:are i all gravidyra!

...men om jag själv får berätta...

Jag är 32, väntar första barnet och är i vecka 9. BF 20/10. Fick kika på Semlan i vecka 8 pga blödningar och fick se ett pickande hjärta. Om 9 dagar blir det daterings-VUL inför KUB. Inskrivning kunde jag inte få förrän i vecka 16, men det är OK så länge vi får veta att vi väntar en frisk parvel först.

Igår blev min man och jag avslöjade av ett par kompisar. Det var inte meningen...Samtidigt känns det skönt att ha "kommit ut" även om vi avkrävde dem total tystnad tills vi kollat så allt stod rätt till. Iom att jag bär på anlag för ett par otrevliga - men hanterbara - sjukdomar, så känns det inte rättvist för barnet om vi skulle strunta i risken att det fick flera livslånga handikapp. (Vilka sjukdomarna jag bär anlag för är vill jag inte gå in på).

• SailorGirl
    Puchiko skrev 2010-03-13 22:19:51 följande:
    Jag hade minus 0.9 kg på vågen denna veckan Sen mätte jag midjan.. gjorde det senast förra våren och jag hade minskat 12 cm!!!!!! för övrigt är jag inte gravid och har därmed inget annat spännande att berätta..
    Shit! Bra jobbat! Märker du att medicinen tar, eller är det mer träning och bra mat som gör det? Eller kombon? Håller med Tian om att du visst har spännande nyheter
  • SailorGirl

God förmiddag!

Får man skryta lite? Jag mår oförskämt bra för att vara gravid. Det mesta av tröttheten har lagt sig (fast jag sover ju längre på nätterna också...), magen känns inte överfylld konstant och jag har fått rätt på hur jag ska äta (och när) för att inte få hungerillamående. Jag har inte mått illa alls annars under alla mina åtta veckor och fem dagar som gravid och har sluppit kräkas (vilket på snudd har gjort mig religiös, men close shoots no rabbit). Dessutom är det en vecka till daterings-VUL idag och SOL{#lang_emotions_sunny}!

Har sett vintergäck och krokusar som börjat bryta igenom myllan, men inte en enda snödroppe. Jag tror jag får ge mig ut och spana idag. Vad har ni andra sett för vårtecken?

Promenix/Fika på tisdag kl 17:

Sailorgirl
    Tian10
    Nilla21?
    Surikaten
    Puchiko?

Ska vi ses vid Skånetrafiken på Gustav? Lät som om det funkade bra sist.

• SailorGirl
    Puchiko skrev 2010-03-15 20:30:54 följande:
    Shit, har nått min första målvikt.. -6hg sen i fredags.. läs min blogg SailorGirl: Tror det är metforminet som börjat hjälpa nu, är ju 3 veckor sedan jag började med dem.. Men givetvis har jag tänkt ännu mer på maten och tar alla chanser till att röra mig
    Helt rätt tänk Puchiko! Snart är du redo för ökande midjemått av RÄTT anledning
    Gullan skrev 2010-03-16 11:13:59 följande:
    Tack alla, ni är underbara  Just nu behöver jag nog bara ta en paus från allt och försöka hitta tillbaka till glädjen som det faktiskt är i att skaffa barn. Jag kommer tillbaka, lovar!
    Du är varmt välkommen då (och om du trots allt vill kika in däremellan också).

---
    Idag har jag inte känt av min graviditet det minsta. Jag mår som innan jag blev gravid och det oroar mig lite. Kan de tysta veckorna göra sig påminda redan i 8+6?
Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4