Vem är mer snål?
Är det mer snålt att förvänta sig att få tillbaka småsummor man lånat ut, eller att låna småsummor och förvänta sig att slippa betala tillbaka?
Är det mer snålt att förvänta sig att få tillbaka småsummor man lånat ut, eller att låna småsummor och förvänta sig att slippa betala tillbaka?
Nu känns ju 2 kronor som en struntsumma.
Men poängen med att låna är ju att man ska ge tillbaka även om det handlar om struntsummor.
Ofta är det ju inte 2kr vid ett enstaka tillfälle, utan personer som lånar "bara 2kr" återkommande (kanske till en kopp kaffe) och sedan aldrig betalar tillbaka.
Hade det varit en gång så kan man säkert strunta i det. Men man ska betala sina skulder, allt annat är sniket. Även om det är 2kr.
Om någon lånat 2kr av mig och inte betalat igen så skulle jag aldrig låna ut till den personen igen. Han/hon har ju redan visat att han/hon skiter i att betala skulder...
man ber väl att få tillbaka så små summor när man själv ligger back.
typ kan du betala två spänn, du låna ju det av mig förra veckan....
Jag håller med tidigare inlägg, att avsikten skiljer.
Om jag lånar ut, ja så lite som två kronor så är det ju faktiskt ett lån. Skillnad om personen bett att FÅ två kronor.
Att avsiktligt skita i att betala tillbaka är snålt, men framförallt fruktansvärt respektlöst!!!
Oj...
Hur kan man vara mer snål om man vill ha tillbaka det man lånat ut?
Är man inte snålare om man alltid "lånar" pengar som man aldrig betalar tillbaka?
jag lånar nog inte ut 2 kronor utan ger bort dom, men om det var så att folk som lånade småsummor bara tog för givet att de slapp betala tillbaka skulle jag tycka de var snikna.
jag skulle inte låna ut 2 kr,jag skulle ge bort dom.och om jag nu av någon anledning ville låna 2 kr,så skulle jag givetvis lämna dom tillbaka.men jag antar att ingen i min bekantskaps krets skulle vilja ha dom tillbaka heller.det är ju helt fel att alltid låna och aldrig erbjuda att lämna de åter...
Oj två kronor skulle jag nog faktiskt ge bort men om jag hade lånat två kronor skulle jag betala tillbaka. Antagligen får man väl inte göra det eftersom det är endast två kronor. Men tacksamheten för att få låna dessa ören vid ett akut tillfälle kan betalas tillbaka med hemlagat eller en fika el dyl.
Trots allt är jag ju då tacksam för att jag fick låna och vill visa min uppskattning till denna person.
Låntagaren är mest snål. Fruktansvärt nonchalant att bara strunta i att betala tillbaka.
En anekdot från verkliga livet: Då jag pluggade fanns det en kaffeautomat som bara tog vissa mynt. Jag frågade en kursare om jag kunde låna 6kr av henne. Dagen efter ville jag betala tillbaka, men hon viftade bort det med "Äsch, nästa gång är det jag som står vid automaten utan pengar!".
Jag hade aldrig drömt om att bara strunta i att betala tillbaka! Det handlar inte om summan, det är en principsak.