• Mamma86

Min 2-åring är såå hård i magen, bajsar va 7:e dag!!!

Snälla kom med tips!

Min son har sedan han kanske va runt 18mån bajsat ganska sällan, då kanske det va 1-2 ggr/v och väldigt hård..
    Men nu,senaste tiden har det varit med exakt 1v mellanrum, han är nu 26mån..
    Potträna är han ingenting för och det förstår jag då det hala blir till en ond cirkel att det gör ont när han bajsar och blir nästan "rädd" inför det, då han märker att det är på "G"..
    Ibland är dte inte jättehårt, men ändå inte helt mjukt, men det jag oroar mej över är att det går så lång tid imellan..

Varje gång jag hört med BVC så är det de vanliga råden, mogna päron, katrinplommon, messmör, dricka mkt..
    Men det hjälper inte.. Blir så less...

Så snälla, tycker så synd om honom, kom med tips!! Och skriv gärna hur ni själva gjort..

Tack på förhand!

• Svar på tråden Min 2-åring är såå hård i magen, bajsar va 7:e dag!!!
  • Buttelina
    Mamma86 skrev 2009-12-28 16:21:46 följande:
    Nä det har vi inte.. :-S Vad skulle dte kunna vara emot.. Ingen på bvc lr barnläkaren jag rådfrågade på min yngsta sons 10mån koll har ens sagt nåt om allergi..
    han kan vara känslig mot komjölk?? prova utesluta det ett tag?
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Jenny26

Dricker han mycket "vanlig mjökl"?
    Om inte så är Lactulos ett superbra allternativ, fungerar väldigt bra.

• Lussekatten87

Banan kan inte min son äta för då får han diarré. Så det kanske kan va nåt att prova?Om han nu inte blir hård i magen av det förstås..

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • The Black Lady

Bajsa var 7:e dag är INTE bra alls!!!

Kontakta sjukvården så du får hjälp!

• blå fisk

En del barn kan bli hårda av fullkorn och för mycket fibrer också, även om det låter bakvänt. Om man äter mycket fibrer krävs att man dricker mycket och många barn gör inte det och blir istället förstoppade. En kompis dotter var stenhård i magen när hon var runt 1 års åldern och de fick tipset av en dietist att inte ge fibrer och fullkorn. Efter det blev hon normal i magen.

• Maxieboy

Skrev ett lagom långt och trevligt inlägg men fick hjälp av sonen att klicka bort det. Köp Laktulos receptfritt på apoteket. Bättre det än en ond cirkel som gör att barnet blir rädd för att bajsa. Dem är tydligen inte snabba på bvc att tipsa om detta.

• Mamma86

Alltså han dricker väl lite mjölk till varje huvudmål, frukost lunch å middag..men därimellan så ser jag till att han dricker vatten..
    Jag frågade på apoteket ang lactulos, då de rek min minsting det när han blev hård i övergången mellan amning-ersättning.. Men apoteket vill att en läkare lr bm ordinerat det så man ger de rätt dos..ska ringa bm imorgon!!

• Southern Belle

Vänd er till en barnmedicinklinik! Krånglande magar ska tas på allvar! Det bör inte gå mer än 2-3 dagar mellan tarmtömningen och det ska komma ca 15 cm bajskorv per dag. (Ursäkta detaljerna.. Två av mina barn har haft problem med magen så jag återger bara vad läkaren sa till mig.) Om man bajsar mer sällan kan det göra att bajset samlas i tarmen och töjer ut den så att den naturliga reflexen att bajsa varje dag störs. Ju längre bajset ligger i tarmen desto hårdare blir det och man kommer lätt in i en ond cirkel.. Det har hänt att barn har haft hela tjocktarmen full med avföring som inte vill komma ut... Det är jättejobbigt när bajseriet blir ett problem så därför ska ni inte tveka att söka hjälp! Det finns medicin som hjälper till att få fart på magen, både receptfritt och receptbelagt.

Lycka till!

• jule

vi har samm problem med vår son, varje gång är ett stort trauma. vi har också märkt att han kämpar emot in i det sista för att bajsa det kan vara på gång under ett par dagar innan det väl kommer...

har hört att vällingen kan vara stoppande och fått rådet att välja en välling som är för yngre barn, samt även det som föregående talare har nämnt päron, katrinplommon etc. men har som du hört att banan faktiskt kan ha motsatt effekt och göra barnet ännu hårdare i magen. har själv känt att jag inte vill pröva lactulos men det låter ju här som att det iaf inte är vanebildande. tanken har även slagit mig att komjölk kan verka stoppande så vi ger honom inte så mkt mjölk längre har dock inte märkt någon skillnad.

• Southern Belle
    jule skrev 2009-12-28 16:37:48 följande:
    vi har samm problem med vår son, varje gång är ett stort trauma. vi har också märkt att han kämpar emot in i det sista för att bajsa det kan vara på gång under ett par dagar innan det väl kommer... har hört att vällingen kan vara stoppande och fått rådet att välja en välling som är för yngre barn, samt även det som föregående talare har nämnt päron, katrinplommon etc. men har som du hört att banan faktiskt kan ha motsatt effekt och göra barnet ännu hårdare i magen. har själv känt att jag inte vill pröva lactulos men det låter ju här som att det iaf inte är vanebildande. tanken har även slagit mig att komjölk kan verka stoppande så vi ger honom inte så mkt mjölk längre har dock inte märkt någon skillnad.
    Lactulos är inte vanebildande och påverkar inte tarmen, den göra bara avföringen mjukare.

Om man är allergisk mot mjölkprotein kan man bli förstoppad. Effekten av det kommer först efter flera veckor så man måste köra en mjölkfri diet ganska länge innan man märker någon skillnad.
Svar på tråden Min 2-åring är såå hård i magen, bajsar va 7:e dag!!!