• Mamma86

Min 2-åring är såå hård i magen, bajsar va 7:e dag!!!

Snälla kom med tips!

Min son har sedan han kanske va runt 18mån bajsat ganska sällan, då kanske det va 1-2 ggr/v och väldigt hård..
    Men nu,senaste tiden har det varit med exakt 1v mellanrum, han är nu 26mån..
    Potträna är han ingenting för och det förstår jag då det hala blir till en ond cirkel att det gör ont när han bajsar och blir nästan "rädd" inför det, då han märker att det är på "G"..
    Ibland är dte inte jättehårt, men ändå inte helt mjukt, men det jag oroar mej över är att det går så lång tid imellan..

Varje gång jag hört med BVC så är det de vanliga råden, mogna päron, katrinplommon, messmör, dricka mkt..
    Men det hjälper inte.. Blir så less...

Så snälla, tycker så synd om honom, kom med tips!! Och skriv gärna hur ni själva gjort..

Tack på förhand!

• Svar på tråden Min 2-åring är såå hård i magen, bajsar va 7:e dag!!!
  • Mamma86

Ringde bvc nu, men min bm är på ledighet..så väntar på att rådgivningen på vårdcentralen ska ringa upp..som va de säger..
    I tisdags,sist han bajsade kom det jätte mkt..större än min knutna näve, å han tyckte inte det va kul alls.. Katrinplommon juice gillar han sådär.. får se vad vårdcentralen säger..

• Frila2

Lactulos är ett bra alternativ att prova nu. Min dotter har fått lactulos sedan hon var några veckor gammal och det funkar jättebra. I perioder behöver hon inte lactulosen och då tar vi en paus för att bara starta igen när det behövs. Finns receptfritt på Apoteket.

• blå fisk
    Frila2 skrev 2009-12-28 16:42:08 följande:
    Lactulos är ett bra alternativ att prova nu. Min dotter har fått lactulos sedan hon var några veckor gammal och det funkar jättebra. I perioder behöver hon inte lactulosen och då tar vi en paus för att bara starta igen när det behövs. Finns receptfritt på Apoteket.
    Nu vet jag inte om ni har gjort det, men vore det inte bättre om man hittade orsaken till den hårda magen? Om jag vore TS skulle jag absolut be att få komma till barnläkare eller dietist för att få utrett om det är något man kan göra för att undvika att problemet uppstår från början.
  • Mamma86

Ja, alltså jag vill ge lactulos men undrar hur mkt man ska ge? Nu ringde de tbx från vårdcentralen å rek mej å höra med bvc iom att han "inte är sjuk"..å hon tyckte jag skulle undvika lactulos så länge som möjligt..
    Åhh,blir så less..
    Å på apoteket vill de inte sälja lactulos till mej iom att jag ej fått rådet av en läkare..
    *suck

• Mamma86

blå fisk skrev 2009-12-28 16:51:06 följande:

Nu vet jag inte om ni har gjort det, men vore det inte bättre om man hittade orsaken till den hårda magen? Om jag vore TS skulle jag absolut be att få komma till barnläkare eller dietist för att få utrett om det är något man kan göra för att undvika att problemet uppstår från början.
    Jaa, vore nog bäst å få komma till dietist lr så..så frå man det uträtt, precis som du säger
  • jule

Southern Belle skrev 2009-12-28 16:40:36 följande:

Lactulos är inte vanebildande och påverkar inte tarmen, den göra bara avföringen mjukare. Om man är allergisk mot mjölkprotein kan man bli förstoppad. Effekten av det kommer först efter flera veckor så man måste köra en mjölkfri diet ganska länge innan man märker någon skillnad.
    ok får väl avvakta å se. men tror ändå vi borde testa lactulos. tack för hjälpen
  • ElinOlsson

Jag har för mig att min son fick 5 ml/dag. Då var han 3,5 år. Men jag är inte helt säker. Sen får man trixa till dosen, så det blir bra.

• Jenny26

Vår dotter fick det när hon var ca 3 veckor gamal och låg på sjukhuset 2ml var det då. När hon var ca 1½ så sa dom att ca 4ml var OK.
    Säg till dom på apoteket att det är til dig om dom frågar. Apotekspersonalen får inte säga dos därför vill dom inte sälja til barn.

• Bei Bei

stackars pojke. Förstoppning gör ju jätteont TS ta detta på allvar och skriv ned vad han äter/dricker varje dag.
    Testa att bara ge välling t.ex till kvällsmat. Är det fullkornsvälling eller majsvälling? Det är nämligen stoppande.

Pasta och ris verkar stoppande medans potatis är lösande.

Våran numera 4,5 åring hade jättehård mage runt 2-3 års åldern också. Gjorde precis som eran son, höll sig så länge det bara gick.
    Jag fick rådet att ge lactulos, minska mjölk-intaget, ge mera vatten och sluta med vällingen. Samt veta vilken kost som är lösande och vilken kost som blir hårdande. (ljust bröd = hårt bajs, mörkt bröd = löst bajs, messmör = lösande)
    Kommer inte ihåg hur mkt lactulos vi gav, men jag har för mig att min mvc-sköterska sa att det inte var någon fara att ge upp till 15 ml.
    Men hör med ditt Bhv innan du ger något.

Hoppas det "löser" sig för er. Om det inte fungerar med att lägga om kosten eller utesluta viss typ av mat ett tag eller ge lactulos så kräv en allergi-utredning. Du kan vända dig direkt till special-mottagningar.

Lycka till!

Svar på tråden Min 2-åring är såå hård i magen, bajsar va 7:e dag!!!