• Clee

Sen avnavling på prematurer?

Jag väntar tvillingar och är nu i 29+3. Graviditeten har varit väldigt komplikationsfylld och med en cervix på 1 cm ser det ju ut som att barnen blir mer eller mindre prematura. De är dock pigga och välmående i magen och inte extremt tillväxthämmade, låg senast på -14% mot enlingkurvan, dvs runt 930 g i v 27+4.

Vad jag och min sambo är bekymrade över är att vi vill ha sen avnavling på våra barn, även om det blir akutsnitt och i synnerhet om de är prematura. Jag undrar ifall någon här har lyckats få igenom sen avnavling vid den typ av akut förlossning som det väl oftast rör sig om med prematurer. Vad har ni sagt och hur har ni fått personalen att lyssna på er? Jag har nämnt det för de läkare och BM som har hand om mina kontroller (är inne i alla fall en gång i veckan) men de har viftat bort det rätt omgående med att man kör iväg prematurer så jäkla fort att sen avnavling är det sista de tänker på ungefär. Vill gärna ha råd och stöd kring hur jag ska bli tagen på allvar i den här frågan - vet dock inte om jag ska ta upp det här på prematurdelen, kejsarsnitt eller i någon specifik avnavlingstråd men hoppas någon kan svara!

• Svar på tråden Sen avnavling på prematurer?
  • Javah
    Clee skrev 2009-12-29 17:38:00 följande:
    Hursomhelst: skulle uppskatta fler svar från folk som inte ifrågasätter sen avnavling utan som önskat det för sina barn. Tack ni andra som har svarat, det blir ju lite ruta ett tyvärr av era svar att döma. Ingen av er, utom Pineapple, som tagit diskussionen med läkarna i samband med snittet?
    Spännande, har helt missat diskussionerna kring avnavling. måste läsa ikapp mig lite

Men om det bara handlar om 30 sek så hade vi en sen avnavling på första barnet. För jag fick känna när den pulserade...sen skulle pappan klippa och då höll han på att svimma så han fick andas lite innan han försökte igen och då pulserade den inte längre.
  • knäppisen

Det kan bli lite tokigt att diskutera detta i ett prematurforum där många har extremprematurer och där barnets liv nästan uteslutande är i fara om de inte blir omedelbart omhändertagna. Många har dessutom inte ens hunnit sätta sig in i problematiken med sen eller tidig avnavling eftersom barnen kommer i ett läge där man knappt börjat med mammakläder, än mindre börjat tänka på förlossningen. Bara en reflektion...

Men om det nu är så bra som det skrivs (det har jag ingen uppfattning om för jag har inte satt mig in i det tillräckligt) så kommer det väl att bli rutin på förlossningsklinikerna runt i landet och då spelar det ju mindre roll om barnet föds i v 25 eller v 42, det är barnets tillstånd som avgör, inte om man som förälder är påläst o påstridig.

• mammaNena

I vårt fall sprang de till ett annat rum och i de flesta fall OM det nu e bråttom och handlar om återupplivning då väntas det inga 30 sekunder för att klippa navelsträngen!

Clee skrev 2009-12-29 17:25:59 följande:
    Dessutom har jag svårt att se att inte hjärt- och lungräddning kan påbörjas medan man låter navelsträngen pulsera i 30 sek, inne i rummet. Den utrustning som krävs finns ju i regel monterad på vagnarna. Hursomhelst, det låter ju bra att åtminstone en av er har lyckats få lite gehör för sitt önskemål - för oss räcker det om navelsträngen får vara orörd i 30 sekunder, även om det förstås vore fint om den fick pulsera klart innan klampning/kapning.
  • 20082011

Hej Clee
    Jag sa klart och tydligt till barnmorskan att jag ville ha sen avnavling.
    Det blev ju inte så i och med det urakuta läge som uppstod.

Tycker du ska skriva med i ditt förlossningsbrev att du vill ha det, så får dom ta ställning till om det passar när det är dags.

Hade inte tvilling 1 fötts livlös, och allt tumult som uppstod då, hade jag fått sen avnavling.
    Har hört att det går att få även vid kejsarsnitt.

Även om dina barn föds lite förtidigt, säg v. 32+ är det ju inte säkert att de behöver andningshjälp eller att läget är akut.

Tycker att det är en viktig fråga och jag skulle definitivt ta upp det igen, skriva ner det i förlossningsbrevet och nämna det när det väl är dags.

• Clee

Jag kan förstå att det kan komma lite förnumstiga svar om att man ska vara glad om ungen överlever överhuvudtaget osv men eftersom jag är i 29+3 ser det ut som att jag slipper extrema prematurer (tack och lov: jag fick mina kortisonsprutor i 22+6, så jag har klarat mig lååångt nu) och anledningen att jag har kunnat läsa på är just att jag haft ynnesten att inte föda så snart komplikationerna kunde ses.

Jag ber om ursäkt ifall jag lät spydig/otacksam för något svar ovan, det är mest att det känns som att det räcker med att tidvis bli lätt avfärdad av vårdpersonalen - dock mycket sällan; jag är överlag mycket nöjd med det bemötande jag fått av all KK-personal. Just ordet "I-landsproblem" kändes rätt magstarkt för i praktiken är det så att prematurbarn är ett specifikt "I-landsproblem" - i många U-länder dör barnen rätt och slätt. Så, precis som det finns medicinska skäl att ta hand om barnen på bästa sätt vad gäller andning och andra faktorer i samband med prematurer finns det indikationer som pekar på att blodmängden är av stor betydelse, t ex vid risken för hjärnblödning hos pojkar. Det var därför jag trodde det fanns fler entusiaster för sen avnavling här inne.

Och diskussionen om sen avnavling vid asfyxi kan vi gärna lämna därhän eftersom det alltså inte är det minsta på tapeten i vårt fall...

• Bliglin

Jag tycker att det låter klokt med sen avnavling och undrar varför det inte är rutin i Sverige? Är det rutin i något annat land? Vad är argumenten mot?

Varför ges INTE progesteron i förebyggande syfte vid cervixinsufficiens i Sverige? Vad är argumenten mot?
    Det fick jag, hästdoser, jag födde i Belgien. Vet dock inte om det hjälpte...?

Min son föddes v 27+1 och ärligt talat har jag ingen aning om hur de gjorde vid hans avnavling. Det gick fort som attans så jag gissar att den gjordes snabbt. På mig lyckades de både göra hål och stopp i vänster urinledare så de var nog inte de skickligaste kirurgerna är jag rädd.

Om du tror att de kommer snart TS kanske du ska se till att få cortison. Lycka till!

• Bliglin

Hupps, såg inte ditt inlägg innan jag skrev mitt ;)

• Katarina76

Om barnet inte andas vill de iväg till återupplivningsbordet för att påbörja andningshjälp mm. Läkaren och sköterskorna vill troligen jobba där och inte mellan dina ben för att de har bättre kontroll på bordet.

Men det är inte säkert att det blir så akut för dig om du föder prematurt. Håller tummarna du får en riktigt lång graviditet!

• Snutten

Clee: jag undrar lite över detta som du skrev: Och diskussionen om sen avnavling vid asfyxi kan vi gärna lämna därhän eftersom det alltså inte är det minsta på tapeten i vårt fall...

Om barnen föds vaginalt i säg v 32 vad är det som säger att de inte drabbas av asfyxi under förlossningen?

Och man återupplivar INTE barn i förlossningssängen som sitter kvar i navelsträngen. Särskilt inte om man förväntar sig att det ganska snart ska födas ett barn till.

Att ta pH prover ur en pulserande navelsträng är INTE lätt och det görs inte endast som en kvalitets säkring för vården. Om barnet mår dåligt och man har informationen om man har ett bra eller ett dåligt pH kan man snabbare behandla på ett korrekt sätt. Om pH är bra men barnet dåligt vet man ju att det beror på något annat tex mekoniumaspiration eller infektion osv.

• Clee
    Snutten skrev 2009-12-29 23:49:46 följande:
    Clee: jag undrar lite över detta som du skrev: Och diskussionen om sen avnavling vid asfyxi kan vi gärna lämna därhän eftersom det alltså inte är det minsta på tapeten i vårt fall... Om barnen föds vaginalt i säg v 32 vad är det som säger att de inte drabbas av asfyxi under förlossningen? Och man återupplivar INTE barn i förlossningssängen som sitter kvar i navelsträngen. Särskilt inte om man förväntar sig att det ganska snart ska födas ett barn till. Att ta pH prover ur en pulserande navelsträng är INTE lätt och det görs inte endast som en kvalitets säkring för vården. Om barnet mår dåligt och man har informationen om man har ett bra eller ett dåligt pH kan man snabbare behandla på ett korrekt sätt. Om pH är bra men barnet dåligt vet man ju att det beror på något annat tex mekoniumaspiration eller infektion osv.
    Vad jag menade var givetvis inte att barnen inte kan drabbas av asfyxi utan att jag inte är så urbota fläng i vad jag prioriterar att jag tycker de ska vänta 30 sekunder med återupplivning för att blodet ska pulsera in i deras halvdöda kroppar. Därför känns det rätt onödigt att påpeka att läkarna gör vad de måste - inkl att kapa navelsträngar - om barnen föds med asfyxi; det är ingenting jag skulle drömma om att motsätta mig. Däremot skulle jag önska att det fanns en medelväg, dvs att de inte flyttar ut ungarna om det inte är nödvändigt utan arbetar med det de kan i rummet, med navelsträngarna pulserande.

Det finns en tråd om sen avnavling ("barnets födslorätt" el dyl heter tråden) här där bl a barnmorskor uttalat sig om att det i praktiken inte borde vara ett problem med varken pH-kontroll eller hjärt- och lungräddning med navelsträngen intakt, i det senare fallet eftersom som sagt det som behövs i regel sitter på vagnarna redan.

Tack för många goda svar och lyckönskningar!
Svar på tråden Sen avnavling på prematurer?